anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Delen Geplaatst: 9 januari 2006 Voor een testprogramma t.b.v. de besturing van mijn modelbaan heb ik een oude P166 weer nieuw leven ingeblazen. In principe is DOS daarvoor voorlopig voldoende. Eventueel zou ik ook nog Windows '95 of '98(SE) kunnen installeren, maar ik houd het op dit systeem liever bij alleen DOS. Nu heb ik geen IDE CD-Rom drive voor dit systeem meer liggen, maar wél een (oud) SCSI exemplaar. Ook heb ik wel ergens een PCI SCSI controller + bijbehorende flatcable. Kan ik de controller en en de CD-Rom drive gewoon inprikken en werkt het dan? Of moet ik eerst op zoek naar allerlei speciale drivers? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 januari 2006 Je moet een driver voor je controller hebben en je vind hem op de link hieronder. http://www.computerhope.com/drivers/cont.htm Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 januari 2006 Welke merk/type scsi controller betreft het? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 Antrix, bedankt voor je goede tip. Sorry dat ik niet direct reageerde, maar de afgelopen dagen waren nogal druk met andere zaken. Het betreft een ISA kaartje en wel een Adaptec 1540/42 CP. Dankzij jouw aanwijzingen heb ik de driverfiles gelijk kunnen vinden. Ik heb daar echter alleen Bios updates en Windows '95 drivers kunnen vinden, maar het is me nog niet duidelijk of het ook mogelijk zou moeten zijn alleen met DOS te volstaan. Zit ook een beetje een kip-ei kwestie achter: Voor het (eventueel) installeren van Windows '95 heb ik een CD-speler nodig, en dat is nou net een SCSI exemplaar. Natuurlijk kan ik ook wel even een IDE CD-Rom drive uit een ander systeem uitbouwen en daarna alsnog de SCSI kaart installeren, maar als het via DOS kan is dat natuurlijk wel zo mooi en makkelijk. Groeten, SayCheese Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 Niet zo'n moeilijke controller (is alleen wel pnp, moet misschien geconfigureerd worden). Drivers zouden gewoon in DOS bruikbaar moeten zijn. Ik heb in het verleden hiervoor wel een opstart diskette gemaakt, alleen was dat toevallig wel WIndows 95 DOS. Heb je de drivers bij Adaptec wggehaald? Zo niet, dan zou je daar nog eens kunnen rondkijken. Ik heb denk ik ook nog wel bestanden gebackuped, alleen dat wordt voor mij dan wel zoeken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 Bedankt Hans! Je moet niet voor me gaan zoeken hoor, ik hoop er met jouw en de eerdere aanwijzingen wel uit te kunnen komen - en anders maar niet. Dan kan ik altijd W95 nog installeren. Groeten, SayCheese! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 goed zoeken bij adaptec. Als je ze niet vindt, pak een 98se bootdisk, daar zitten scsi drivers tussen. en heb je gelijk een config.sys Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2006 Heb intussen de driver bij Adaptec gevonden en een opstartdiskette gemaakt. Voorlopig alles nog onder DOS en dat wil ik graag nog even zo houden. Ik denk dat ik behoorlijk op de goede weg ben, want ik kan nu in een SCSI menu komen waarin het (voorlopig enige) aangesloten apparaat, een Yamaha CD speler, ook inderdaad wordt vermeld en wel op positie 0. (De adapter zit op 7.) Alleen als ik (in dat menu) naar de CD-speler toe wil gaan krijg ik de melding: “Ce n’est pas une unité de disque” (Dit is geen diskeenheid.) Het maakt niet uit of er daarbij nu wel of geen (bootable) CD in de speler zit. Heeft iemand nog een suggestie wat ik moet doen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2006 Hierbij als voorbeeld mijn config.sys en autoexec.bat van een aangepaste Windows 95 opstartdiskette. De bestanden in de map cdromdrv staat dus niet standaard op een DOS diskette! Die moet je dus zelf bij elkaar zoeken. Hier de config.sys: [code:1:1129a2cbdd] BREAK=ON BUFFERS=40 FILES=40 LASTDRIVE=M DOS=HIGH,UMB DEVICE=\HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF DEVICE=\EMM386.EXE AUTO NOEMS VER REM DEVICE=\SMARTDRV.EXE 512 0 DEVICEHIGH=\CDROMDRV\SSCDROM.SYS /D:SSCD000 devicehigh=\cdromdrv\aspi2dos.sys /d devicehigh=\cdromdrv\aspidisk.sys devicehigh=\cdromdrv\aspicd.sys devicehigh=\display.sys con=(ega,,1) Country=031,850,a:\country.sys SHELL=A:\COMMAND.COM /E:512 /P [/code:1:1129a2cbdd] En hier de autoexec.bat [code:1:1129a2cbdd] @ECHO OFF PROMPT $P$G VERIFY ON LOADHIGH DOSKEY /INSERT LOADHIGH GMOUSE.COM LOADHIGH MSCDEX.EXE /D:SSCD000 /M:10 /V [/code:1:1129a2cbdd] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2006 Mocht je er niet uikomen, ik heb hier nog (in doos) en met in 5 talen (elk 2 diskettes) Adaptec software voor een AVA-1505 kaartje en de handleiding. Misschien dat die diskettes nog wat kunnen helpen. Mijn ervaring uit het verleden is, dat de informatie in het voorgaand berichtje, voldoende zou moeten zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 Hans, Bedankt voor je uitgebreide advies. Heb inmiddels jou autoexec.bat en config.sys uitgeprobeerd, maar dat leverde vooralsnog veel foutmeldingen op. Ik ben daarom toch eerst maar even verder gegaan op mijn eigen "spoor". Op de site van Adaptec staat voor mijn adapter (1542CP) een document met de titel: "Accessing your SCSI CDROM under DOS". Kort gezegd houdt dit in: - Maak een bootable diskette (heb ik gedaan onder W98) - Download DOSDRV.EXE en pak dit uit naar de diskette - Maak een config.sys: DEVICE=A:\ASPI2DOS.SYS /D DEVICE=A:\ASPICD.SYS /D:ASPICD0 - Maak een autoexec.bat: A:\MSCDEX.EXE /D:ASPICD0 De adapter heeft 8 dipswitches, die allemaal uit (omhoog) staan. (Bijv. sw1 off = PnP System.) Als ik het systeem opstart komt het volgende langs: Initialize PNP Cards Card-01 Adaptec AHA-1542 PnP-Init Completed ... (IDE HDD detection) BIOS AHA-1540CP/1542CP d'Adaptec v.1.02 CC 1995 Adaptec, Inc. Tout droits reserves [[[<Ctrl><Q> pour SCSISelect(TM)!]]] ID SCSI0 - YAMAHA CRW4416S ... (Overzicht CPU type etc.) ... (PCI device listing) Bezig met starten van Windows 98... AIC-6260/6360/6370 ASPI Manager for DOS Version 3.68 Copyright 1990-1997 Adaptec, Inc. Host adapter at port address 340 failed diagnostics Host adapter at port address 140 failed diagnostics ASPI2DOS.SYS Installation failed ASPI CD-ROM Driver for DOS Version 4.01 Copyright 1990-1996 Adaptec, Inc. ERROR: ASPI ASPI Device Driver not available CD-ROM driver NOT LOADED: no valid Adaptec host adapter A:\A:\MSCDEX.EXE /D:ASPICD0 Device driver not found: 'ASPID0' No valid CDROM device drivers selected. A:\ Als ik op het juiste moment <Ctrl><Q> in toets kom ik in het Bios(?) menu van de SCSI adapter. Ik kan daar de gewenste SCSI adapter kiezen. In mijn geval is dat er maar één en daar wordt adres 330(!!) bijaangegeven. (Zie hierboven voor de foutmelding voor adres 340 en 140) Ik kan in het menu diverse instellingen veranderen en een test uitvoeren. Alle instellingen heb ik op voorlopig maar "default" gezet. De testcycus wordt succesvol doorlopen. Ik kan ook naar een lijst met SCSI apparaten toegaan. Daarin zie ik de CD-Rom drive op positie 0, die correct wordt aangegeven als de Yamaha CRW4416S. Op positie 7 staat de AHA 1540CP/1542CP Adapter. Ik heb gecontroleerd dat de bestanden waarnaar in config.sys en autoexec.bat wordt verwezen inderdaad op de opstartdiskette staan. De in het bestand DOSDRV.EXE (zie boven) meegeleverde Readme.txt heeft mij vooralsnog niet op het goede spoor geholpen. Ik denk dat ik ergens een kleinigheid over het hoofd zie, maar wat?? N.B.: Ik kan evt. een kopie opsturen van de dipswitchestabel op de adapter, resp. van de genoemde readme.txt. Groeten, SayCheese Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 als je zin hebt mag je dit proberen De win98se bootdisk anders heb je setup problemen met je scsi hardware. Je moet je scsi adapter (ga effe vanuit dat het PCI is) in het eerste PCI slot doen. Niet de tweede of de derde of zo. Bij ISA, zet hem maar in de eerste ISA slot. Heb je de cdrom speler wel getermineerd? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 Bosje, Wat bedoel je precies met: "De win98se bootdisk anders heb je setup problemen met je scsi hardware."? Ik heb vanuit W98SE een bootable floppy gemaakt en die verder "aangevuld" volgens de aanwijzingen van Adaptec. (Ik doe daarom alles nog even vanaf floppy.) De SCSI adapter is ISA - die zit nu inderdaad in het tweede slot, maar hij wordt wél keurig gezien. Het lijkt me dat het daar niet aan kan liggen, maar het is natuurlijk een kleinigheid om hem even in het eerste slot te zetten. Is dat dan het slot naast de PCI sloten of juist het buitenste slot? Dat termineren begrijp ik niet helemaal. Er zit een donkere kunststof clip aan het einde van de SCSI kabel - dat zou heel goed een terminator kunnen zijn. Maar op de CD-speler kan ik inderdaad ook een jumpertje zetten om te termineren. Is het erg als er dubbel getermineerd wordt (die clip op de kabel én op de CD-speler)? Overigens denk ik niet dat de CD-Rom speler het probleem is - hij wordt immers keurig gezien. Volgens de foutmeldingen (zie eerder bericht) ligt het probleem immers bij het niet (kunnen) laden van de driver voor de SCSI adapter en volgens mij wordt dáárom ook de driver voor de CD-speler niet geladen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 Volgens mij wordt de kaart (IO adressen) niet herkend. Ik vermoed dat je de Pnp niet mag gebruiken. Is typisch iets voor Windows. Voor de rest zit/zat je al op het goede spoor. De Windows 98 opstartdiskette (niet persé hetzelfde als eem installatie diskette, zeker in Windows 95) bevat gewoon alles wat je vermoedelijk nodig hebt om de kaart te herkennen. Vermoedelijk kan die ook overweg met Pnp. Verder niks achter zoeken. De stappen zzijn verder hetzelfde, alleen ja, een andere DOS dus een iets ander gedrag. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 Ja, dat zou best eens zo kunnen zijn. Ik zal het morgen eens proberen met handmatige instellingen. Blijf het alleen erg raar vinden dat het systeem kijkt op adressen 140 en 340, terwijl de adapter kennelijk op 330 zit maar wél door het systeem wordt gezien. Ik kan bijv. gewoon in het Bios van de adapter komen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 [quote:d1426bc6bb="SayCheese"]Blijf het alleen erg raar vinden dat het systeem kijkt op adressen 140 en 340, terwijl de adapter kennelijk op 330 zit maar wél door het systeem wordt gezien. Ik kan bijv. gewoon in het Bios van de adapter komen.[/quote:d1426bc6bb]Nee, dat is niet raar. De BIos heeft (normaliter) niets te maken met de IO adressen. Dat van die 330 is misschien wel een probleem, eventueel dan toch 340 ook uitproberen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 dubbel termineren is geen probleem. Ik zou je kabel moeten zien om te kunnen zeggen of dat wel een termintator is. Termineer hem op de de cdrom speler dn is dat probleem in elk geval uitgesloten. Wat voor IRQ krijgt de scisi kaart? Uit mijn hoofd moet die liggen tussen 8, 9, 10, 11. Reserveer die vervolgens in het BIOS van je mbo. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 Probleem opgelost!! Heb nog een beetje lukraak op internet gezocht. Ergens zag ik dat voor de Adaptec 1540CP/1542CP als driver wordt vermeld: ASPI4DOS.SYS Volgens de op de site van Adaptec gegeven aanwijzingen voor het aanmaken van een autoexec.bat en een config.sys moet echter ASPI2DOS.SYS worden geladen. Zodra ik daarvoor in de plaats de ASPI4DOS.SYS had gezet werd de CD-speler onmiddellijk gevonden! Nu heb ik ook nog een paar SCSI harddisks gevonden, dus wordt het de sport om die ook nog aan de praat te krijgen.... Ik laat het nog weten! Groeten, SayCheese! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 Ben gelijk maar even met die harde schijven aan het werk gegaan. Is uiteindelijk ook gelukt. Ging eerst mis, maar na wat onderzoek bleek dat op beide schijven non-dos partities stonden, waarvan één nog actief ook. E.e.a. gecorrigeerd met fdisk en format en... voilá! Toch nog een vraag: Op dit moment wordt opgestart vanaf schijf C: (op de IDE-controller). Alles nog altijd onder DOS. Die schijf is echter te klein (250 MB) om er Windows '95 of '98SE op te zetten. Is het nu mogelijk om Windows te installeren op (een partitie van) één van de SCSI schijven (D: of E:) en daarvan dan ook op te laten starten? Met één van de dipswitches van de SCSI adapter kan "bootable" of "not bootable" worden aangegeven. Het BIOS van het moederbord biedt de mogelijkheid te kiezen voor A:, C:, D:, E:, F: en CDROM. SCSI wordt niet genoemd, maar met D:, E: of F: is het misschien wel mogelijk? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 14 januari 2006 Tja, weet je, als het gaat om harde schijven kleiner dan 1,2GB, daar heb ik er nog wel een aantal van liggen. Waaronder 200MB, 500MB en 1GB. Een klein aantal zijn SCSI (200MB, 470MB, 800MB, GB). Alles zo'n beetje uit mijn hoofd.. Alles onder de 1GB ga ik opruimen omdat ik die vrijwel zeker, nooit meer ga gebruiken. Oh ja, Windows 95 kan op een hardeschijf van 220MB worden geinstalleerd. Het probleem is het tijdelijke bestand die kennelijk net iets te groot kan worden. Ik weet het zeker omdat ik dat ooit op een setje van 2x100MB heb geinstalleerd. Dus ja, je zegt het maar. De prullenbak in of ... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen