anoniem Geplaatst: 8 januari 2006 Delen Geplaatst: 8 januari 2006 Info: http://www.notetaker.nl/ Wie en welke ervaring? ik kwam het daar tegen... http://www.brabantsdagblad.nl/ de link laat zich niet copyen met url tag ??? Dus handmatig even volledige copyen en inloggen... http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/1,1478,3955-Zoekeninhetnieuws-Zoeken!Innieuws!__3018390_,00.html?ArchiefID=3018390 [quote:20e8f947b5] Schrijven op een computer door Sandra Zuiderduin Maandag 2 januari 2006 - Wie schrijft, die blijft. Met de Mobile NoteTaker belanden de krabbels in een handomdraai in de pc. Papierloze kantoren door verregaande automatisering? Onzin, vindt Marcel Goulmy van het Hillegomse RealData Systems. Opvallend is dat hij juist de eigenaar van een goedlopend automatiseringsbedrijf is. De NoteTaker zet geschreven woorden om in digitale tekst. „Schrijven blijft“, beweert hij dan ook. Maar omdat het wel makkelijker kan, introduceert zijn bedrijf de Mobile NoteTaker. „Een draadloos apparaat van zakformaat dat met behulp van een pen en ordinair schrijfpapier notities omzet naar getypte tekst.“ En dat bespaart tijd. „Want schrijven doen we allemaal“, legt Goulmy uit. Maar dan moet het nog overgezet worden naar getypte tekst. Want het moet gemaild of als tekst in Word opgemaakt worden. „Met deze mobiele handschriftvastlegger kan het.“ Om zijn woorden kracht bij te zetten, laat Goulmy het zien. „Met een klem aan de achterkant van het lcd-scherm zet je de Mobile NoteTaker op je notitieblok. Maar ook een bierviltje of een gewoon A4’tje werkt prima.“ Zodra Goulmy begint te schrijven met de speciale pen verschijnen zijn aantekeningen op het scherm. Na het schrijven slaat hij de gegevens op de Mobile NoteTaker op. „Vervolgens sluit je het apparaat aan op de computer met de bijbehorende kabel.“ En dan verschijnen zijn aantekeningen op de pc. Weliswaar handgeschreven, maar letterlijk met één druk op de knop verandert de bijbehorende software het in getypte tekst. Nagenoeg foutloos. Net als schetsen of tekeningen trouwens. „Zelfs de meest slechte rondjes worden gecorrigeerd.“ En dat is handig en tijdsbesparend in veel branches zoals de zorg of advocatuur. „Nooit meer hele verslagen uittikken of een creatief idee missen omdat je aantekeningen kwijt zijn.“ „Maar ook de laptop of computer tijdens gesprekken met de psycholoog kan weg. Met de Mobile NoteTaker kunnen de zorgverleners gewoon open met hun patiënten praten“, gaat hij verder. „Of receptionistes gebruiken het voor aantekeningen die ze vervolgens via een notitie naar collega’s versturen.“ Het idee voor de Mobile NoteTaker kwam van zijn zoon Michel. „Hij deed mee aan een prijsvraag van Microsoft waarmee je de pen kon winnen“, vertelt zijn vader trots. „Via het web kwam hij terecht bij de ontwerper ervan, een Israëlisch bedrijf, en zag dat ze nog geen distributeur in de Benelux hadden. Toen hebben wij contact met ze gezocht.“ Na succesvolle tests - want zien is geloven, vindt Goulmy - besloot RealData de gok te wagen. En daarmee de eerste distributeur van de handschriftvastlegger in de Benelux te worden. [/quote:20e8f947b5] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 januari 2006 Beste Andre, hieronder zie je een aantal voorbeelden van verschillende handschriften. Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van het apparaat. [img:df246b1b80]http://www.notetaker.nl/fileadmin/notetaker/images/voorbeelden/Voorbeelden-NoteTaker.jpg[/img:df246b1b80] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 januari 2006 ps. ik werk bij realdata, maar het zijn wel aardige voorbeelden dacht ik zo. Je kan ook een keertje langskomen in Hillegom, dan kun je de mobile notetaker zelf proberen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 januari 2006 Dat ding is echt intelligent, ik kan dat handschrift soms amper lezen. Maar als ik dan naar de woorden rechts kijk zie ik vaak wel of het wel of niet klopt. Als de 'OCR' software in dat ding ook gewoon met een scanner zou werken zou dat wel heel handig zijn, vooral voor mensen die vaak te kampen hebben met veel slordig geschreven werk, bijvoorbeeld docenten. Kan elke PDA/Pocketpc dit of is het alleen bij dit soort? Zo niet, hoe kan je dan typen (schrijven?) op een PDA? Een muislik is zeker gewoon met dat pennetje aanraken? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 9 januari 2006 [quote:867ff56c9f="mig2006"]ps. ik werk bij realdata, maar het zijn wel aardige voorbeelden dacht ik zo. Je kan ook een keertje langskomen in Hillegom, dan kun je de mobile notetaker zelf proberen.[/quote:867ff56c9f]Dank voor het aanbod, als het in de buurt was dan was ik snel langs gekomen, maar ik zit in het oosten vh land. ik heb wat reviews gelezen, ook die op de Pegasus (Isrl) site stonden. Daar was nog sprake dat het wel ingescand kon worden maar niet verder: http://www.pegatech.com/Articles/Article.asp?ArticleID=104&CategoryID=55 [quote:867ff56c9f]Cons: [b:867ff56c9f]Cannot convert notes into text[/b:867ff56c9f]; small screen can be difficult to read.[/quote:867ff56c9f] Wat wordt hier mee bedoeld? Of is dit zonder MS OneNote... De Isrl site duidelijker dan de NL site tav de noodzaak van MS OneNote..... In jullie winkel staat ie wel te koop.. en dat kost dan toch effe 211 euro extra als je hem niet hebt... De noodzaak mag best duidelijker op de site vermeld wordenof dat mensen hem wellicht hebben omdat ie in Office 2003 Pro zit (hiero toevallig en de kids hebben de UK studentenversie) Tav handgeschreven naar text ? * Waar zit nog de beperking? Is 100 dpi altijd genoeg? * Wat is het foutenpercentage bij redelijk netjes schrijven? * Hoe hard gaat dit naar beneden bij een minder handschrift(indicatief) en * Hoeveel gebruiksuren gaan de batterijen mee, zag ik niet zo snel staan. Misschien heb ik nog meer vragen, maar dat komt vast nog. thnx so far... PS: scannen zou ook kunnen, Finereader is zeer goed, maar je hebt niet altijd een scanner bij je.... daar zou ie zijn voordeel uit moeten halen... En het overzetten zou sneller moeten gaan (ga maar eens 10-20 pagina's inscannen en OCR'en/... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 [quote:8886961de3="kid jansen"]Dat ding is echt intelligent, ik kan dat handschrift soms amper lezen. Maar als ik dan naar de woorden rechts kijk zie ik vaak wel of het wel of niet klopt. Als de 'OCR' software in dat ding ook gewoon met een scanner zou werken zou dat wel heel handig zijn, vooral voor mensen die vaak te kampen hebben met veel slordig geschreven werk, bijvoorbeeld docenten. Kan elke PDA/Pocketpc dit of is het alleen bij dit soort? Zo niet, hoe kan je dan typen (schrijven?) op een PDA? Een muislik is zeker gewoon met dat pennetje aanraken?[/quote:8886961de3] Met de Mobile NoteTaker schrijf je op normaal papier en de pen bevat normale inkt. De unit die erboven zit registreert alles wat je schrijft. Die unit kun je op elk soort papier vastzetten met een clip. Bijvoorbeeld een bierviltje. Notities kun je opslaan en even later synchroniseren met je PC, op je pc kan je met de bijgeleverde software het omzetten naar getypte tekst en indien nodig of gewenst verder uitwerken in bijvoorbeeld Microsoft Word. Het apparaat is geschikt voor iedereen die schrijft. Op het moment wordt het veel gekocht aan branches waarbij persoonlijk contact gewenst, bijvoorbeeld zorg. Men kan met de patient praten, notities maken en even later snel op de PC omzetten naar getypte tekst en delen met de rest van de belanghebbende. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 [quote:0555f697ed="andre@home"][quote:0555f697ed="mig2006"]ps. ik werk bij realdata, maar het zijn wel aardige voorbeelden dacht ik zo. Je kan ook een keertje langskomen in Hillegom, dan kun je de mobile notetaker zelf proberen.[/quote:0555f697ed]Dank voor het aanbod, als het in de buurt was dan was ik snel langs gekomen, maar ik zit in het oosten vh land. ik heb wat reviews gelezen, ook die op de Pegasus (Isrl) site stonden. Daar was nog sprake dat het wel ingescand kon worden maar niet verder: http://www.pegatech.com/Articles/Article.asp?ArticleID=104&CategoryID=55 [quote:0555f697ed]Cons: [b:0555f697ed]Cannot convert notes into text[/b:0555f697ed]; small screen can be difficult to read.[/quote:0555f697ed] Wat wordt hier mee bedoeld? Of is dit zonder MS OneNote... De Isrl site duidelijker dan de NL site tav de noodzaak van MS OneNote..... In jullie winkel staat ie wel te koop.. en dat kost dan toch effe 211 euro extra als je hem niet hebt... De noodzaak mag best duidelijker op de site vermeld wordenof dat mensen hem wellicht hebben omdat ie in Office 2003 Pro zit (hiero toevallig en de kids hebben de UK studentenversie) Tav handgeschreven naar text ? * Waar zit nog de beperking? Is 100 dpi altijd genoeg? * Wat is het foutenpercentage bij redelijk netjes schrijven? * Hoe hard gaat dit naar beneden bij een minder handschrift(indicatief) en * Hoeveel gebruiksuren gaan de batterijen mee, zag ik niet zo snel staan. Misschien heb ik nog meer vragen, maar dat komt vast nog. thnx so far... PS: scannen zou ook kunnen, Finereader is zeer goed, maar je hebt niet altijd een scanner bij je.... daar zou ie zijn voordeel uit moeten halen... En het overzetten zou sneller moeten gaan (ga maar eens 10-20 pagina's inscannen en OCR'en/...[/quote:0555f697ed] OneNote is niet nodig bij de Mobile NoteTaker en PC notestaker, als je naar www.notetaker.nl gaat, en klikt bijvoorbeeld op 1 van deze produkten dan staat er : "Met de aanschaf van de Mobile NoteTaker beschikt u over een volledig product waarmee u de beschreven functionaliteiten kan uitvoeren" Bij de OneNoteTaker staat er het volgend: Met OneNoteTaker voert u handgeschreven teksten op alle soorten papier in uw pc in. OneNoteTaker is gebaseerd op de revolutionaire technologie van de elektronische pen en voegt handgeschreven notities of tekeningen toe aan documenten in Microsoft® OneNote 2003. [b:0555f697ed]Voor de OneNoteTaker heeft u OneNote 2003 nodig.[/b:0555f697ed] De recensie die je gelezen is een vrij oude (2004), zowel met de Mobile NoteTaker als de PC NotesTaker kun je geschreven teksten omzetten naar getypte tekst. Betreft foutpercentages, daarvan heb ik geen cijfers, mijn ervaring is dat de score vrij hoog is.. en dan heb ik het over 95%/100%. Batterijen gaan volgens de site gemiddeld 3 maanden mee. Mijn eigen ervaring is dat het langer mee gaat. Ligt er natuurlijk maar aan hoeveel je schrijft. Ik hoop dat ik alles heb beantwoord en anders hoor ik het wel. Ik ben ook telefonisch bereikbaar, 0252-52 29 29, Michel Goulmy. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 10 januari 2006 ok, bedankt voor de extra info. Het verschil tussen die 2 versies was me blijkbaar niet duidelijk genoeg opgevallen, bij deze rechtgezet. Tav fouten: 95% vind ik laag... dan moet je nog behoorlijk veel tekst nalopen... 100% is... ;) Moet je het systeem eerst nog laten "leren"? Wat zouden jullie nog graag verbeterd willen hebben? Geen enkel produkt is perfekt. Zelf-kritisch zijn is een prima eigenschap. Het wekt bij mij eerder argwaan (=dus nooit kopen...) als er beweert zou worden dat alles perfekt zou zijn... dus niet... ik ben wel benieuwd of er op het forum al mensen zijn met ervaring... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2006 Het is dus heel iets anders dan ik dacht, ik dacht dat het gewoon om een soort PDA ging, waarin een soort Word/Onenote combi zat waarmee je gewoon konschrijven en dat het dan herkend werd en als getypte tekst verscheen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 12 januari 2006 [quote:d5f97f0865="kid jansen"]Het is dus heel iets anders dan ik dacht, ik dacht dat het gewoon om een soort PDA ging, waarin een soort Word/Onenote combi zat waarmee je gewoon konschrijven en dat het dan herkend werd en als getypte tekst verscheen.[/quote:d5f97f0865]die zijn er ook, gebruik even Google voor de naam. Voordeel van de pen, je heb het wel zwart op wit en veel schrijven met een pen op een PDA lijkt me ARBO technisch onverantwoord, terwijl ziets als Notetaker "gewoon schrijven" kan zijn.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 16 januari 2006 [quote:f54034acec="andre@home"]ok, bedankt voor de extra info. Het verschil tussen die 2 versies was me blijkbaar niet duidelijk genoeg opgevallen, bij deze rechtgezet. Tav fouten: 95% vind ik laag... dan moet je nog behoorlijk veel tekst nalopen... 100% is... ;) Moet je het systeem eerst nog laten "leren"? Wat zouden jullie nog graag verbeterd willen hebben? Geen enkel produkt is perfekt. Zelf-kritisch zijn is een prima eigenschap. Het wekt bij mij eerder argwaan (=dus nooit kopen...) als er beweert zou worden dat alles perfekt zou zijn... dus niet... ik ben wel benieuwd of er op het forum al mensen zijn met ervaring...[/quote:f54034acec] Betreft de procenten heb ik het over het gemiddelde van de mensen die ik ben tegengekomen bij demonstraties. Als je een beetje je best doet dan is 100% makkelijk mogelijk. De software hoeft niet elke letter te lezen om te weten wat voor woord het is daar zit de kracht in en zorgt voor een hoge score. Op het moment hebben we aardig wat mensen uit de zorg die de Mobile NoteTaker gebruiken en zelfs het beroemde dokters handschrift is geen probleem. In de voorbeelden die ik heb gegeven zit er ook eentje tussen van een dokter. De grootte kracht zit um dus in het feit dat het tijd schilt, je hoeft niet alles meer over te tikken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 16 januari 2006 [quote:ae6f770e70="andre@home"][quote:ae6f770e70="kid jansen"]Het is dus heel iets anders dan ik dacht, ik dacht dat het gewoon om een soort PDA ging, waarin een soort Word/Onenote combi zat waarmee je gewoon konschrijven en dat het dan herkend werd en als getypte tekst verscheen.[/quote:ae6f770e70]die zijn er ook, gebruik even Google voor de naam. Voordeel van de pen, je heb het wel zwart op wit en veel schrijven met een pen op een PDA lijkt me ARBO technisch onverantwoord, terwijl ziets als Notetaker "gewoon schrijven" kan zijn..[/quote:ae6f770e70] Plus het voordeel dat je op A4 kan schrijven, zo'n pda is toch net even te klein om lekker op te schrijven. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2006 misschien het verkeerde forum hiervoor :D maar in de 250ste PCM staat er een verhaal over de Mobile NoteTaker. en anders even wachten op maart dan staat de Mobile NoteTaker in Computer Totaal Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2006 [quote:0de16b0802="mig2006"]misschien het verkeerde forum hiervoor :D maar in de 250ste PCM staat er een verhaal over de Mobile NoteTaker. en anders even wachten op maart dan staat de Mobile NoteTaker in Computer Totaal[/quote:0de16b0802]welk forum had je dan in gedachte.. 8) Ik heb er een aantal hierop gescand.... maar noppes..... :-? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 26 januari 2006 ik bedoelde de verwijzing naar PCM vanuit Computer Totaal.. als je wilt kan ik dat verhaal wel naar je toe mailen? [quote:d3176f72a9="andre@home"][quote:d3176f72a9="mig2006"]misschien het verkeerde forum hiervoor :D maar in de 250ste PCM staat er een verhaal over de Mobile NoteTaker. en anders even wachten op maart dan staat de Mobile NoteTaker in Computer Totaal[/quote:d3176f72a9]welk forum had je dan in gedachte.. 8) Ik heb er een aantal hierop gescand.... maar noppes..... :-?[/quote:d3176f72a9] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 4 februari 2006 [quote:461318bbef="mig2006"]ik bedoelde de verwijzing naar PCM vanuit Computer Totaal.. als je wilt kan ik dat verhaal wel naar je toe mailen? [/quote:461318bbef]zie je PB.... (staat er al een poosje..) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 februari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2006 [quote:818d070302="mig2006"] De recensie die je gelezen is een vrij oude (2004), zowel met de Mobile NoteTaker als de PC NotesTaker kun je geschreven teksten omzetten naar getypte tekst. Betreft foutpercentages, daarvan heb ik geen cijfers, mijn ervaring is dat de score vrij hoog is.. en dan heb ik het over 95%/100%. Batterijen gaan volgens de site gemiddeld 3 maanden mee. Mijn eigen ervaring is dat het langer mee gaat. Ligt er natuurlijk maar aan hoeveel je schrijft. Ik hoop dat ik alles heb beantwoord en anders hoor ik het wel. Ik ben ook telefonisch bereikbaar, 0252-52 29 29, Michel Goulmy.[/quote:818d070302] de computertotaal staat een wat uitgebreidere recente dan in het andere blad.... Samengevat: herkenning ligt tusssen de 80 en 100% afhankelijk van het handschrift. Het systeem leert niet bij, dus als het woord dan nog niet herkend wordt dan lukt het nooit. Het blad adviseert dus of je handschrift geschikt genoeg is om met de Notetaker naar tevredenheid te kunnen werken. Dit is toch een iets genuanceeerder beeld dan ik tot nu toe had. Jammer dat je daar eerst voor naar het westen vh land moet.. of is er inmiddels in het oosten ook een winkel? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 maart 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2006 [quote:b780f3ce5c="andre@home"][quote:b780f3ce5c="mig2006"] De recensie die je gelezen is een vrij oude (2004), zowel met de Mobile NoteTaker als de PC NotesTaker kun je geschreven teksten omzetten naar getypte tekst. Betreft foutpercentages, daarvan heb ik geen cijfers, mijn ervaring is dat de score vrij hoog is.. en dan heb ik het over 95%/100%. Batterijen gaan volgens de site gemiddeld 3 maanden mee. Mijn eigen ervaring is dat het langer mee gaat. Ligt er natuurlijk maar aan hoeveel je schrijft. Ik hoop dat ik alles heb beantwoord en anders hoor ik het wel. Ik ben ook telefonisch bereikbaar, 0252-52 29 29, Michel Goulmy.[/quote:b780f3ce5c] de computertotaal staat een wat uitgebreidere recente dan in het andere blad.... Samengevat: herkenning ligt tusssen de 80 en 100% afhankelijk van het handschrift. Het systeem leert niet bij, dus als het woord dan nog niet herkend wordt dan lukt het nooit. Het blad adviseert dus of je handschrift geschikt genoeg is om met de Notetaker naar tevredenheid te kunnen werken. Dit is toch een iets genuanceeerder beeld dan ik tot nu toe had. Jammer dat je daar eerst voor naar het westen vh land moet.. of is er inmiddels in het oosten ook een winkel?[/quote:b780f3ce5c] Hoi Andre, het is jammer dat het zo geschreven is. Inderdaad als de computer het niet kan lezen dan zal die het ook niet leren. Dat is ook zo bij mensen als er geen herkenningsgraad in zit zal je het ook niet kunnen lezen. De voorbeelden die je heb gezien, geven denk ik een goed beeld van het product. Hierdoor is het inmiddels populair bij verschillende soorten bedrijven, waaronder ziekenhuis AMC, bij griffiers van rechtbanken, Politie Hollands midden, ING, Rabobank, Universiteit Twente, Hogeschool InHolland. Rijksakademie van beeldende kunst, People-Force, etc. Universiteit van Twente heeft tevens een onderzoek gedaan naar 6 verschillende pen oplossingen om kinderen van 4-8 o.a. te leren schrijven. In dit onderzoek waarbij de desbetreffende cumlaude is op afgestudeerd staat de Pc Notestaker bovenaan. Er is toen door de studente ook speciaal trainings software ontwikkeld in JAVA waarop de PC NotesTaker werkt. Anyway, ik dwaal af. Wij staan in iedergeval op 2 evenementen in April. Beide in Brabant. De eerste in Breda de tweede in Den Bosch. Entree is gratis en kaarten zijn verkrijgbaar via de volgende link: [url]http://www.notetaker.nl/events.html[/url] groeten, Michel Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen