anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Delen Geplaatst: 28 december 2005 Ik heb net met heel veel moeite en dankzij het advies van verschillende mensen van het forum van een gecrashte harde schijf de gegevens kunnen achterhalen en die allemaal weggeschreven op een externe harde firewire schijf. Daar heb ik vanmorgen nog gegevens afgehaald, de schijf meegenomen naar de andere computer. Daar werkte hij niet en nu zie ik dat hij thuis ook niet werkt. Kan de firewire poort beschadigd zijn of kan ik misschien de schijf openmaken? Misschien zit er wel een gewone harde schijf in die ik zo in een andere computer kan hangen. Maar ik durf hem niet zo maar open te maken. Heeft iemand daar ervaring mee? Vast bedankt. Gerda Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 Welk merk en typenummer externe HDD betreft het? En kan er ook aangesloten worden via USB2.0? Werkt dat ook niet? Wat is precies de foutmelding bij aansluiting via IEEE1394 (FireWire)? Zijn op beide PC's de FireWire controllers goed geinstalleerd (zie Apparaatbeheer onder Systeem/Hardware in je Configuratiescherm)? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 Het is een wise advanced Co-ltd IDE device. (60gb) Er is geen usb mogelijkheid. Vanmorgen werkte hij nog op deze computer en de vorige week nog op mijn laptop. Dus daar zijn de instellingen in elk geval wel goed. Ik heb die instellingen op deze computer trouwens nog eens gecontroleerd en daar is niets mis mee. Ik denk echt dat het de firewire-poort van de disk is. Gerda Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 Is het een poort aan de voorzijde of eentje aan de achterzijde (rechtstreeks verbonden met moederbord)? Lange bedrading binnen de computer geeft nog wel eens problemen. ZIe ik zelf ook nogal eens bij USB2, een USB1 (bv USB-game) apparaat werkt gelijk, een externe USB schijf niet. Zelf heb ik een USB2/Firewire combi externe harde schijf. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 Ik heb een foto van de externe harde schijf op mijn website gezet: www.xx-xy.nl kies dan uit het jumpmenu helemaal onderaan Wel en wee. Onderaan die pagina heb ik de foto gezet. Ik ga er van uit dat toch niet veel mensen geïnteresseerd zijn in deze pagina. Vast bedankt voor je reactie. Gerda Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 [quote:fc9cc51419="vxvk"]Kan de firewire poort beschadigd zijn [/quote:fc9cc51419] Dat is inderdaad een mogelijkheid. Beschadigde firewire poorten van onder andere een externe harde schijf, heb ik zelf al eens gehad. Dat was bijna 2 jaar geleden in [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=113103&highlight=firewire]dit topic.[/url] [quote:fc9cc51419="vxvk"]of kan ik misschien de schijf openmaken? [/quote:fc9cc51419] Meestal kan dat wel. Alleen hoe kan ik je niet zeggen. De foto die je op je website plaatste, kon ik niet vinden. "The requested URL was not found on this server." Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 [img:c71e773ee5]http://www.xx-xy.nl/externe%20harde%20schijf.JPG[/img:c71e773ee5] Hier de foto rechstreeks. Ik zie wel wat schroeven, daar kan je hem lijkt me gewoon mee open draaien. Doe het voorzichtig, en forceer niks. Maak anders is een duidelijker foto. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 Het lijkt er inderdaad op of de hele schijf in een soort hoesje zit. Er zijn vier schroeven die volgens mij de schijf afdekken. Intussen heb ik nog wel de firewire aansluiting van de computer getest. Die werkte nog. Ik heb onze videocamera erop gezet en dat ging prima. Is het niet zo dat alle harde schijven gewoon in een hoes gezet worden en dat daar een aansluiting op een firewire of usb poort tussengezet wordt? Op de hcc zag ik dat dat soort behuizingen los verkocht werden. Maar misschien is het met firewire anders? Vast bedankt voor al jullie suggesties. Gerda Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 Ja het zijn losse hoezen die om de schijf worden geschoven. Als je de behuizing los hebt, kan je de schijf er uithalen. Misschien zit die nog vast met schroeven. Bekijk het rustig, dan komt het vast goed. Als je de schijf in de computer aansluidt, let dan op de master slave instelling. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 Ik heb net vier schroeven losgedraaid, maar ik durf er niet te hard aan te trekken. Morgen ga ik even naar onze computerdokter in het dorp. Die weet er wel raad mee denk ik. Zodra ik iets weet laat ik weer iets van me horen. Master/slave instellingen lukken wel denk ik. Dat heb ik voor de back-up ook gedaan. Ik denk ook dat de schijf al op slave is ingesteld. In elk geval bedankt voor jullie adviezen tot dusver. Gerda Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 december 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 december 2005 Nog even een korte reactie. Wij hebben net samen de schijf opengemaakt en inderdaad is het een gewone harde schijf met al een slave-instelling erop. Ik kan hem nu dus gewoon in mijn computer hangen. Als de schijf zelf tenminste nog goed is, maar daar ga ik wel van uit. Een dezer dagen ga ik dat dus doen. Misschien kan ik wel een nieuwe firewire, usb of combo aansluiting los kopen. Maar dat komt later. Groet en nogmaals bedankt. Ik ben weer een stuk verder gekomen. Gerda Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2006 Ik heb de schijf in mijn eigen computer gehangen en daar werkte hij prima als slave. Nu heb ik hem in de computer met windows 98 proberen aan te sluiten, maar daar werkte de slave-instelling niet. Ik heb alle jumpersettingen geprobeerd. Ook zonder jumpers. Enkele probeerden de schijf te starten, maar dat lukte natuurlijk niet, andere jumpersettingen op een andere ide-poort maakten zo'n lawaai met de schijf dat ik dat weer uitgezet heb. Dus ik kan de schijf niet in de bedoelde computer aansluiten. Misschien is toch een andere externe firewire aansluiting de oplossing. Anders probeer ik mijn eigen computer wel en zet ik alle bestanden op cd. Heeft iemand dat al eens meegemaakt? Gerda Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2006 Ondanks alles zou ik altijd alleen de mogelijk juiste instellingen gebruiken. Op zich is dat Master, Slave en Cable Select. Alle andere combinaties sowieso niet doen. Wat ook verstandig is, om de bijbehorende handleiding van de harde schijf op te zoeken (meestal wel te vinden op internet bij de fabrikant van de harde schijf). Daar staat in wat je mag instellen. Wanneer een schijf veel kabaal gaat maken, zie ik dat wel als een mogelijk probleem. Overigens, is de probleem computer dezelfde als die waarop je de firewire case hebt aangesloten? Zo ja, dan is de harde schijf de probleem veroorzaker. In principe is het zo, dat de firewire-IDE conversie door een stuk software wordt uitgevoerd. De computer ziet vervolgens de harde schijf, en gaat ermee om alsof die in de computer zelf zit. Ik kan je enkel adviseren om zo snel mogelijk de informatie op een andere computer eraf te halen, en dan eventueel via een netwerk oid de informatie op die andere computer te zetten. Heel misschien is er wat mis met die computer. In ieder geval vind ik het een raar en zorgwekkend probleem. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 3 januari 2006 Misschien is er niks mis met de schijf zelf, maar is hij gewoon te groot voor Win98 en zit daar het probleem. En wat voor bestandssysteem staat er op die schijf bijvoorbeeld? [color=red:ebd02fde6f]HAPPY NEWYEAR !!![/color:ebd02fde6f] Gr, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2006 Nog even een reactie op de portable harde schijf van Gerda.....meestal is het zo met deze portable disks dat er voor Windows XP [b:e5f0bdd082]GEEN[/b:e5f0bdd082] installatie software vereist is, maar als de disk aangesloten wordt op een PC met Windows 98 of 98 se dan moet er wel [b:e5f0bdd082]EERST [/b:e5f0bdd082]software geinstalleerd worden. Gebeurt dit niet dan kan het zijn dat de opstart rom in de disk gewijzigd wordt door de Window 98 PC, waardoor de disk daarna ook niet meer herkend wordt door de Windows XP pc. De disk hoeft niet perse direct stuk te zijn maar wordt alleen niet meer herkend. Hang de disk in de Windows XP machine en meldt hem dan opnieuw aan bij Windows. Ziet XP de disk wel....verwijder hem dan eerst....en meldt hem daarna opnieuw aan. Het kan zijn dat de software verdwenen is. Of misschien kan de winkel waar de disk vandaan komt nog iets doen ,bijvoorbeeld de opstart rom overschrijven met de juiste software. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 januari 2006 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2006 De firewire harddisk was de back-up voor de probleemcomputer. Deze harddisk zonder firewire werkt wel op mijn eigen computer. Dus ik ben nu gewoon bezig om alle zaken die belangrijk zijn op een cd te zetten. Dan kan de andere (probleem)computer weer met die gegevens aan de gang. De firewiredisk heeft wel gewerkt op de windows98 computer. Dat was mijn oude computer, waarbij ik die firewiredisk (60gb) had gekocht. Volgens mij kon hij dus wel de 60 gb aan. Hij heeft zelfs een keer met partition magic laten zien dat die disk er was, maar daarna werkte hij niet meer. Ook niet op mijn eigen, nieuwe computer. Ik denk toch dat de fitewire kapot is. De jumperinstellingen stonden wel op de disk, maar je kon niet zien welke kant boven of onder moest. Dus elke jumperinstelling moest toch spiegelbeeldig nog eens ingesteld worden. Computers....... Maar wel bedankt voor al jullie tips. Dankzij alle adviezen heb ik in elk geval de belangrijkste zaken van de probleemcomputer kunnen terughalen. Gerda Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen