Ga naar inhoud

PC hangt, om daarna weer vrolijk verder te gaan

Aanbevolen berichten

Heb het volgende probleem met een pc van een kennis van me. De pc gaat tijdens werken ermee zomaar hangen. [b:6b65e14b7f]Tis nogal een verhaal, dus als je geen zin in lezen hebt, kan je ook alleen het dik gedrukte lezen.[/b:6b65e14b7f] Na wat dingen nagekeken te hebben lijkt het me iig niet aan het geheugen te liggen. Beide strookjes appart getest, memtest gedaan en verder ook geen blauwe schermen enzo. Voeding geeft een nogal wisselend voltage op de 12 volt lijn, met pieken tot 13,05 en idle ongeveer 12,76. Heb ook lagere voltages gezien. Dit alles natuurlijk gemeten met een multimeter. Toch werkt de pc gewoon door als ik 13,05 volt meet. Voeding valt voor mij dan ook ondanks de brakke voltages af. Temperatuur van de processor enzo is onder de 60 graden volgens de sensor en koelblok volt ook zo aan. Koelblok is net opnieuw geplaatst enzo, dus zit goed. Wanneer hangt ie? Ik heb het oa gemerkt tijdens surfen of gewoon werken in windows. Ook 3dmark2k1 bleef ie een keer in hangen. Na het verwijderen van het zijpaneel liep die echter wel door, ondanks dus die dikke 13 volt. Ik heb nu een regelmatigheid gevonden in het vastlopen, maar toch is het me niet volledig duidelijk wat het betekend. Graag wil ik dat jullie hier over meedenken. [b:6b65e14b7f]Bij het draaien van cpu burn gaat de 12 volt lijn weer naar 13 toe. Temperatuur met case dicht wordt 56. Dan hangt ie. Voltage van de 12 volt lijn wordt 12,8x. Na een minuutje ofzo doet de pc het opeens weer normaal. De temperatuur is dan 54 graden. Bij de 56 hangt ie opnieuw voor het zelfde verhaal. Na het verwijderen van het zijpaneel hangt hij opeens bij 55 graden. Ik heb hem nog een tijdje laten doorlopen en de keer daarop hing ie bij 54 en daarna zelfs bij 52 graden. Zelfs nu ik heb weer heb idlen hangt hij weer om daarna verder te gaan. Temperatuur is nu 43 graden, voltage gaat van idle 12,76 naar 12,8x als ie hangt. (terwijl ik typ hangt ie weer @ idle...) Nou, dat is dus het probleem en eigenlijk vraag ik me af wat de oorzaak kan zijn. Ik zal nog ff specs geven: -AMD Athlon XP 2000+ -300 watt ADT voeding -ECS K7S5A -2x512 MB sdr-sdram[/b:6b65e14b7f]
Link naar reactie
Uit jouw (vetgedrukte) verhaal concludeer ik dat o.a. bij de temperatuurschommelingen van de processor het systeem op zijn gat gaat, (ongeveer 56 graden). Kan het niet zijn dat je in het bios de uitschakeltemperatuur van de proc. te laag hebt staan? Niet te veel maar ook niet te weinig koelpasta tussen het koelblok en de processor? een zeer dun laagje is voldoende.
Link naar reactie
Koelpasta aanbrengen kan ik onderhand wel, dus dat zit zeker wel goed :wink: Aangezien de temperatuur niet echt heel erg is, en de koeler ook gewoon warm wordt denk ik toch dat het aan de voeding ligt. Mogelijk wordt die te warm ofzo, koud kan je hem iig niet noemen. Morgen heb ik tijd om een zwaardere voeding er in te hangen en eigenlijk vermoed ik dat het probleem dan over is.
Link naar reactie
Nou, zelfs met mn eigen voeding krijgt hij het toch nog voor elkaar om na een tijdje te hangen. Dit in 3dmark 2001. Wat hij met cpu burn deed, namelijk na een minuut weer verder gaan deed hij nu niet. Temperatuur van de cpu moet ook niet te hoog zijn geweest. Heeft iemand nog suggesties, want het is voor mij niet echt duidelijk wat dit nu kan zijn. Ik ga nog wel uit van een hardware probleem, of heeft iemand ervaringen met software problemen die dit veroorzaken? to do list: - drivers updaten - ander geheugen (ondanks error free memtest) - andere videokaart
Link naar reactie
Heb ik idd wel aan zitten denken, maar is voor mij eigenlijk het laatste redmiddel ivm het werk wat er mee verbonden is, alles weer net zo terug zetten als die kennis het had enzo. Verder denk ik nog steeds aan een hardware probleem, knoppix blijft ook hangen bij het opstarten merkte ik gisteren. Numlock enzo gaat ook niet meer aan of uit.
Link naar reactie
EDIT: Ah, ik zie nu dat het probleem met Knoppix aanhoudt, dan ligt het bij jou dus zeker niet aan XP. Negeer onderstaande dan maar:( Ik heb dit of een vergelijkbaar probleem 3 keer aan de hand gehad. Mijn PC bleef soms hangen, soms werd hij gereboot als ik zelf ook nog eens een wat zwaardere applicatie draaide. Ik hoorde ook fantoomgeluiden uit mijn boxen. In eerste instantie leek het door een te hoge temperatuur te komen. Dit heb ik al snel kunnen uitsluiten. Vervolgens leek het door mijn geluidskaart te komen, wat ik vervolgens ook heb uitgesloten door een nieuwe geluidskaart aan te schaffen waarna het probleem bleef. Alles leek erop te wijzen dat dit door mijn hardware veroorzaakt werd. Toen ik de radeloosheid nabij was heb ik XP er opnieuw opgezet wat het probleem stantepede oploste. 2 weken later had ik wederom dezelfde klachten, Windows er nog een keer opnieuw opgezet --> probleem verholpen. Dit ging 4 weken goed waarna ik vorige week wederom tegen hetzelfde aanliep. Echter vertikte ik het om XP er weer opnieuw op te zetten en bedacht ik me dat ik dit keer vergeten was mijn Systeemherstel uit te zetten (wat ik eigenlijk altijd doe). Gewoon maar 's geprobeerd te herstellen naar 3 dagen ervoor en hopla! hij deed het weer. In Safe-Mode had ik ook nergens last van. Dus duidelijk een XP-instelling. Nu, de exacte oorzaak heb ik nog steeds niet kunnen achterhalen. Dat het door software komt, is nu bij mij wel duidelijk. Welke software dit veroorzaakt weet ik echter nog niet. Ik hoop dat dit je iets verder helpt; maar ja, misschien ook niet.
Link naar reactie
Na het uitschakelen van het onboard geluid wilde knoppix wel opstarten. Ik hoopte dat het ook in windows het vastlopen op zou lossen, ook omdat de geluidskaart een erg zacht geluid geeft, dus mss brak is. Helaas was dat niet het geval. Het terugclocken naar een 100 MHz fsb hielp wel, maar beetje rare oplossing nietwaar? :wink: Toen ff ander geheugen erin gezet en dat werkte ook goed. Na nog wat testen denk ik nu dat de 2 strookjes die er samen in zaten niet lekker samenwerken. Na 1 te hebben verwijderd lijkt het nu goed te werken. Atm is ie bezig met 10 loops 3d mark, maar het lijkt er op dat ie dat stabiel af kan ronden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...