anoniem Geplaatst: 18 november 2005 Delen Geplaatst: 18 november 2005 Onlangs heb ik een HP Photosmart 7450 printer aangeschaft en geïnstalleerd op mijn PC met Windows XP Home SP2. Sindsdien start er regelmatig ongevraagd een programmaatje op. Het verraadt zich door een icoontje op de taakbalk dat onleesbaar blijft, omdat het weer razendsnel verdijnt. Dit verschijnsel doet zich voor elke keer na een PC-herstart en minimaal om de paar uur. Uitermate irritant! Na enig zoeken vond ik in [i:c2fe6c747d]Geplande taken [/i:c2fe6c747d] de taak [b:c2fe6c747d]HP Usg Daily[/b:c2fe6c747d] dat het bestand [b:c2fe6c747d]hphped05.exe [/b:c2fe6c747d] activeert met 'Uitvoeren als: NT AUTHORITY\SYSTEM' . Na enig geworstel is het me gelukt die taak uit [i:c2fe6c747d]Geplande taken [/i:c2fe6c747d] te krijgen en te houden, maar het verschijnsel zelf bleef zich toch telkens weer voordoen. Ik vermoedde een of andere malware en daarom heb ik met de allerlaatste updates in de uitvoerigste modus MS AntiSpyware, Spybot S$D, Lavasoft AdAware en Norton Antivirus op de PC losgelaten. Maar: er werd geen spoor van malware of spyware gevonden. Gelukkig maar, zou je zeggen, maar dat ellendige programmaatje bleef maar zijn werk doen. Daarom het voor de hand liggende gedaan: HP Klantenondersteuning een mailtje gestuurd met de vraag wat hier aan de hand was en hoe ik eraf kon komen. Een HP-medewerker meldde me binnen een dag dat hij er zelf nog nooit van had gehoord, maar dat bij navraag de HP Technische Dienst zei dat [b:c2fe6c747d]hphped05.exe [/b:c2fe6c747d]een onderdeel was van de automatische HP update software. Als ik dan niet wenste, raadde hij me aan die taak uit [i:c2fe6c747d]Geplande taken[/i:c2fe6c747d] te verwijderen. Met excuses voor het ongemak... Inmiddels had ik dat al gedaan, maar dat had niet het gewenste resultaat opgeleverd. Ik vertrouwde het dus niet helemaal en ik ben doorgegaan met spitten. Via mijn ZoneAlarm Firewall kwam ik er eenvoudig achter dat die betrokken updatefunctie is toebedeeld aan C:\Program Files\Hewlett-Packard\HP Software Update\HPWUCli.exe. Nou ja! HP onmiddellijk een mailtje teruggestuurd met mijn bevinding en mijn vermoeden dat HP zich via HP Us(a)g(e) Daily schuldig maakte aan ongewenste data-mining dan wel spyware. Dezelfde medewerker meldde me terug dat hij zelf de betrokken software had geïnstalleerd op een testsysteem en dan vervolgt hij letterlijk: [i:c2fe6c747d]"De HP USG Daily is inderdaad een applicatie die data verzend met betrekking tot de hoeveelheid inkt die verbruikt word door de printer. Hoewel deze data anoniem verstuurd word kan ik me voorstellen dat u deze liever niet geinstalleerd heeft staan. Tijdens de installatie vanaf cd krijgt u de optie om HP Extended capabilities in -of uit te schakelen. HP Extended capabilities is de software die de USG Daily installeert. Ik zou u dan ook willen aanraden om de momenteel geinstalleerde HP software volledig van uw systeem te deinstalleren. Vervolgens kunt u de installatie opnieuw uitvoeren en de HP Extended capabilities tijdens de installatie uitschakelen. Mijn excuses voor het ongemak."[/i:c2fe6c747d] Allemaal niet zo netjes van HP, vind ik. Dat inktverbruik kom je toch ook wel te weten door het aantal verkochte cartridges te tellen en te delen op het aantal verkocht printers? Bij mijn weten is dit de enige printerfabrikant die op deze slinkse wijze aan verbuiksgegevens komt. Wie weet wat HP nog allemaal meer regsitreert, en zo frequent! Maar goed, ik wist nu in ieder geval wat me te doen stond. Had je gedacht! Ik heb alle HP-software verwijderd, ook die van mijn HP ScanJet 3570c en HP DeskJet 930c. Daarna het register opgeruimd met Norton One Button Checkup, de harde schijf gedefragmenteerd, de PC herstart en de software helemaal opnieuw geïnstalleerd. En wat blijkt: HP Klantenondersteuning kletst opnieuw maar wat! Tijdens de installatie van de Photosmart 7450 wordt helemaal niet gevraagd of de optie Extended Capabilities moet worden ingeschakeld. (Ik kon me dat ook al niet van de eerste installatie herinneren...) De eerste gelegenheid waarbij de gebruiker iets wordt gevraagd, is aan het eind van de installatie met de vraag of de software moet worden geregistreerd, want dan krijg je allerlei extra's. Nog meer spyware zeker? Ik heb daarop in ieder geval op [Annuleren] geklikt en na herstarten van de PC stond weer vrolijk die [b:c2fe6c747d]HP Usg Daily [/b:c2fe6c747d]in [i:c2fe6c747d]Geplande taken [/i:c2fe6c747d]en flitste weer af en toe een icoon op de taakbalk voorbij. Uren geploeter en gezwoeg en gemail voor noppes. HP bedankt! Misschien geschrokken van eigen onkunde en/of onwetendheid, reageert HP niet meer op mijn mail over deze kwestie. Ook weer zoiets... Daarom dit lange bericht in dit forum in de hoop dat er iemand is die WEL weet hoe ik van dat vermaledijde spookprogrammaatje af kan komen. Bij voorkeur zonder verlies aan functionaliteit van de Photosmart (wat daar is op zichzelf niets mis mee). Ik ben zeer benieuwd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 november 2005 ga naar start uitvoer type in msconfig druk op de knop opstarten . dan zoeken maar de boosdoener en dan vinkje weghalen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 november 2005 Helaas, was het maar zo simpel... De boosdoener "C:\Program Files\Hewlett-Packard\{AAC4FC36-8F89-4587-8DD3-EBC57C83374D}\pexpress\hphped05.exe" komt daarin niet voor. Bedankt voor de reactie in ieder geval. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2005 Ik kan me voorstellen dat je er de balen van hebt, echter er zijn natuurlijk wel gebruikers die wel wat aan dat progsel hebben, denk aan MKB en grootverbruikers van inkt/toner omdat dat prog ervooor kan zorgen dat er opo tijd inkt geleverd wordt. Voor zover mijn kennis reikt is de enige optie de door jou beschreven stappen het ding uit Geplande Taken te halen, zeker als je niet via regedit bij de key kunt komen Of je moet die key toch op kunnen sporen en vewijderen in t register.. Suc6 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2005 Probeer anders de opstartlocatie eens te vinden met "Autoruns" van Sysinternals. Is [url=http://www.sysinternals.com/SystemInformationUtilities.html]HIER[/url] te downloaden. Gr, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2005 Anjo: als ik die taak verwijder uit [i:d0aec55434]Geplande taken[/i:d0aec55434] lukt dat aanvankelijk wel, maar na herstarten staat die taak er gewoon weer... Via [i:d0aec55434]regedit[/i:d0aec55434] heb ik naar het voorkomen van 'de boosdoener' gekeken, maar ik kan er helaas niks vinden. Jim: via [i:d0aec55434]Autoruns[/i:d0aec55434] is het me inderdaad gelukt dat voorkomen blijvend uit [i:d0aec55434]Geplande taken[/i:d0aec55434] te verwijderen. Autoruns krijgt dus kennelijk iets net beter voor elkaar dan via XP, of ik moet iets over het hoofd hebben gezien? Handig progje overigens, dat Autoruns! Beiden bedankt voor je reactie. Over en sluiten maar? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2005 [b:6153ce1aac]YEP !!![/b:6153ce1aac] Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 23 november 2005 Hai, hoewel er al tot over en sluiten besloten was toch nog dit idee in geval van dit soort problemen. Aangezien je van HP vernomen had waar het bestandje voor diende (hoogst onbeschoft overigens van HP, maar dat terzijde), had je het kunnen deleten zodat er van opstarten geen sprake meer was. Installeer het handige progje 'procesexp' (ik meen van sysinternals), kill het proces, zoek vervolgens de locatie van de executable (via een fatsoenlijke zoekmachine en niet met de fopzoeker van XP zelf, bijv. Agent Ransack) en delete het bestand. In dit geval zou ik het voor eigen genoegdoening volstrekt shredden. Gegroet, Wilhelm Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen