Ga naar inhoud

Hardeschijf nog steeds maar 32GB na bios update


Aanbevolen berichten

Voor een oud systeempje zijn na een crash van de hardeschijf twee nieuwe exemplaren (80GB ATA) aangeschaft. Deze werden herkend, maar slechts 32GB daarvan. Na een BIOS update naar 1009 zou dit probleem opgelost moeten zijn. Zie http://support.asus.com/download/download_item_nn.aspx?model=P2L97 Daar staat namelijk bij de release notes: [i:f424ba1f4e]Support IDE hard disk larger than 32G bytes.[/i:f424ba1f4e] Helaas worden ze nog steeds herkend als 2x 32GB. Het gaat om een ASUS P2L97 moederbord i.c.m. een P2 266Mhz waar ik zojuist XP op geinstalleerd heb. (Ja, ik weet 't.. maar de eigenaar heeft daar voorheen goed mee kunnen werken) Iemand een idee?
Link naar reactie
[quote:f53afc646b="Passer"]32 GB is een bekende limiet. Even zoeken bij de fabrikant van je HD naar een tooltje om die barriere te slechten[/quote:f53afc646b]Ik weet dat het bekend is maar door de bios update zou het moeten werken. Zou dit ook nog opgelost kunnen worden met een tooltje van de fabrikant? Het gaat om een Samsung en het enige wat ik kan [url=http://www.samsung.com/nl/support/productsupport/download/Model_Select.aspx?type=Harde+schijf&typecode=300300&subtype=Harde+Schijf&subtypecode=300301&model=SP0802N&filetype=SW&language=]vinden[/url] is [i:f53afc646b]SP0802N EnableBigLba (ver.1.0)[/i:f53afc646b], met als omschrijving: EnableBigLba.exe will modify your Windows registry for recognizing larger than 137GB HDD. Niet echt van toepassing dus...
Link naar reactie
[quote:0ad38a1dd4="JBS"][quote:0ad38a1dd4="Passer"]32 GB is een bekende limiet. Even zoeken bij de fabrikant van je HD naar een tooltje om die barriere te slechten[/quote:0ad38a1dd4]Ik weet dat het bekend is maar door de bios update zou het moeten werken. Zou dit ook nog opgelost kunnen worden met een tooltje van de fabrikant? Het gaat om een Samsung en het enige wat ik kan [url=http://www.samsung.com/nl/support/productsupport/download/Model_Select.aspx?type=Harde+schijf&typecode=300300&subtype=Harde+Schijf&subtypecode=300301&model=SP0802N&filetype=SW&language=]vinden[/url] is [i:0ad38a1dd4]SP0802N EnableBigLba (ver.1.0)[/i:0ad38a1dd4], met als omschrijving: EnableBigLba.exe will modify your Windows registry for recognizing larger than 137GB HDD. Niet echt van toepassing dus...[/quote:0ad38a1dd4] Het is ook een FAT32 limit in XP. Kan ook zijn dat je nog LBA in de BIOS nog moet enablen, zie BIOS.
Link naar reactie
[quote:3b2814a030="gerben"]Kijk eens wat windows zegt, als je een ntfs partitie probeert aan te maken. Het is namelijk inderdaad niet mogelijk, een fat32 partitie groter dan 32GB aan te maken in xp. Daar heb je andere software voor nodig.[/quote:3b2814a030]Ik heb via Partition Magic de enige partitie op de tweede schijf verwijderd, nu heb ik 32GB aan allocated ruimte. Hier kan ik uiteraard weer een partitie van maken maar dan ben ik weer was ik was. Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met wat Windows zou moeten zeggen als ik een partitie aanmaak op de schijf.
Link naar reactie
Das mooi. Wel wil ik nog ff wat kwijt. Hdd's boven 32 GB zouden dan mss ondersteund worden, dat wil nog niet zeggen dat 80 GB lukken moet, omdat dan de grens vaak weer op 76 of 64 GB zit. Ook hebben veel hardeschijven een jumperinstelling die de schijf limiteerd tot 32 GB. De bios ziet dan gewoon niet meer. Hier kan je dus nog eens naar kijken.
Link naar reactie
[quote:22e50be0ef="Comp-Freak"]Das mooi. Wel wil ik nog ff wat kwijt. Hdd's boven 32 GB zouden dan mss ondersteund worden, dat wil nog niet zeggen dat 80 GB lukken moet, omdat dan de grens vaak weer op 76 of 64 GB zit. Ook hebben veel hardeschijven een jumperinstelling die de schijf limiteerd tot 32 GB. De bios ziet dan gewoon niet meer. Hier kan je dus nog eens naar kijken.[/quote:22e50be0ef]Ze worden nu als 2x 76GB herkend, dat is dus goed. Over die jumpers heb ik inderdaad wat gelezen maar dat is in dit geval niet van toepassing.
Link naar reactie
[quote:dfaba28f7d="gerben"]Kijk eens wat windows zegt, als je een ntfs partitie probeert aan te maken. Het is namelijk inderdaad niet mogelijk, een fat32 partitie groter dan 32GB aan te maken in xp. Daar heb je andere software voor nodig.[/quote:dfaba28f7d] Een Fat 32 groter dan 32GB kan je gewoon maken met een WindowsME bootflop.
Link naar reactie
De oude fdisk heeft een beperking van 64GB, maar daar is een update voor. Met een winme bootdisk kun je wel groter dan 32GB, maar dan krijg je dus een winme bootsector op je schijf. Hoeft geen probleem te vormen, maar je moet wel even goed opletten bij de installatie van xp daarna. Voor je het weet staat windows op een andere dan de c: schijf.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...