anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Delen Geplaatst: 3 november 2005 dag beste mensen, Sinds een tijdje beschik ik over een nieuwe computer. En nu vroeg ik af of deze schijf:Maxtor DiamondMax 10 (Bulk , 6L250M0), op mijn moederbord kan worden aangesloten. Het is namelijk serial ata 150 en mijn moederbord ondersteunt serial ata 1 en 2, maar nu weet ik niet waar serial ata 150 onder valt. Of raden jullie mij een andere hardeschijf aan? (moet voldoen aan 200gig en redelijk snel zijn-> voor games, fotobewerking etc) Alvast bedankt. Specs: Moederbord: Asus A8N-E Processor: amd athlon 64 3500+ Intern: 512mb pc 3200 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 Serial ATA 150 is Serial ATA1. SATA2 = 300 mb/s. Er is echter geen schijf die dat haalt. Dus die Maxtor Diamondmax 10 is m.i. een goede schijf. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 ok bedankt! En dan nog even een hele andere vraag. Serial ATA schijven draaien ook op raid en dergelijk? maar wat betekent dit precies. Moet ik bij het installeren hier ook nog op letten (ik heb hiervoor wel met ide-schijven gewerkt, maar nog nooit met SATA, vandaar) Alvast bedankt. Groet, marwinius Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 En dan nog een laatste vraag, is het verschil echt te merken tussen IDE en SATA? Alvast bedankt Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 Welk moederbord heb je? Dan weet ik welke SATA controller erop zit. Met SATA kun je RAID gebruiken. Hiervoor heb je wel minimaal twee schijven nodig. Over RAID heb je hier wat [url=http://bluefive.pair.com/articles_raid.htm]leesvoer[/url]. Als het goed is heb je bij je moederbord een diskette of CD gekregen waarop de SATA drivers staan. Edit: het snelheidverschil tussen IDE en SATA is niet zo groot. (133 mb/s voor IDE en 150 mb/s voor SATA). Echter wel een belangrijk verschil is dat je bij SATA maar 1 schijf op een SATA aansluiting kunt plaatsen. Dus je hebt geen master/slave. Een ander voordeel (vind ik), is dat het kabeltje veel dunner is dan een IDE flatcable. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 moederbord is van asus: A8N-E Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 NV RAID De nFORCE4-chipset is uitgevoerd met vier Seriële ATA en twee parallelle connectoren met high performance RAID-functies in RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 en JBOD. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 Als je op een SATA schijf Windows XP wil installeren heb je een diskette nodig waarop de driver staat. Op pagina 3.30 in je handleiding staat hoe je een driver disk moet maken voor je SATA controller. Tevens staat op deze pagina hoe je Windows moet installeren op je SATA schijf. BTW: het is een mooi bord. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 hartelijke dank voor de snelle reacties! Met vriendelijke groet, Marwinius Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen