anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Delen Geplaatst: 3 november 2005 Vorige week was er bij mij hier in Haarlem een stroomstoring, waarna mijn PC een beetje vaag ging doen. Hij liep vrijwel meteen vast bij opstarten (dus nog voordat windows volledig was opgestart) terwijl er vrijwel zeker geen crap/spyware/virussen staat. Ik heb toen opgestart in veilige modus, en ik heb schijfcontrole laten lopen voor beide partities. Het probleem leek opgelost, maar dinsdag avond is hij er toch mee opgehouden. Ik ben daarom gister naar Mycom gegaan, waar ik het probleem had uitgelegd. En wat bleek, er waren al 7! mensen voor mij geweest met een soortgelijk probleem, en bij mij in de straat was een paar huizen verder op ook nog iemand die een soortgelijk probleem had. Bij Mycom zeiden ze dat de pc waarschijnlijk echt kapot is, of in ieder geval voeding, mobo en hdd. Het probleem had volgens hun gelegen aan een spanningspiek van ruim 300VAC ipv de normale 230VAC vlak voor die stroomuitval. Vandaag gaan ze die pc helemaal testen en stellen ze een schaderapport op. Ze adviseren een schadeclaim te sturen naar Nuon, met een kopie van dat schaderapport en een kopie van de bon. Is dat inderdaad het beste wat ik kan doen, zijn er nog andere dingen waarvan ik er goed aan doen om dat ook te doen? Op de HDD staat op de D partitie nog data die niet allemaal gebackuped is, kan ik deze HDD (WDC WD400JB) dan gewoon in een andere pc hangen als tweede HDD (die compaq pc (pc2 in specs)), daar heb ik namelijk laatst een identieke HDD bijgeplaatst die goed werkt. Ik was van plan om dan steeds data te kopieren van de kapotte hdd naar de standaard HDD van die compaq (WDC 14300 4GB) dan de kapotte er uit en die goede er weer in en het daar op zetten. Maar dit zal ik een aantal keer moeten herhalen, aangezien niet alle data in één keer op die 4GB HDD kan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 je kunt je oude hdd inderdaad gewoon als slave in het andere systeem aansluiten en de boel back-uppen. zit er geen cd-brander (of dvd-brander) in het andere systeem? lijkt me makkelijker dan steeds hardeschijven te wisselen (aangezien je het toch moet back-uppen). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 wat betreft die claim: als schadecontrole(rapport) voldoende aangeeft dat er een hogere spanning is geweest dan 230 + 10%, heeft nuon niet voldaan aan zijn verplichtingen waardoor jij schade hebt geleden. altijd claimen dus! en je staat uiteraard (nog) sterker als mycom kan aangeven dat er meer apparaten uit de buurt zijn getroffen. (is het wel zeker dat er geen blikseminslag was?) (trouwens: geen scahde aan andere apparaten..?) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 Ik heb tot dusver nog niet bij andere apparatuur mankementen ondekt. Of alle PC's die bij Mycom gebracht zijn allemaal uit hetzelfde deel van Haarlem komen weet ik niet, maar ze kwamen in ieder geval uit Haarlem. Overigens vermelde degen die het schaderapport opnam dat het aantal gebrachte PC's inmiddels is opgelopen tot 12 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 Wat is overigens een redelijk bedrag om te claimen, gewoon de exacte nieuwwaarde? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 idd de nieuwwaarde claimen, echter wel de nieuwwaarde zoals je vandaag je systeem zou kopen, niet wat je er in de tijd voor betaald hebt, Bv, een systeem met een P4 3.2 , 9800 pro, 1Gb ram, ... kostte een jaar of twee geleden al gauw 1800 euro, terwijl je dit vandaag kunt kopen voor 800 euro. Raad voor in de toekomst, gebruik een stekkerdoos die beveiligd is,die kosten iets meer, maar als er een stroompiek komt dan slaat die gewoon uit en blijft je systeem gespaard. Nu heb je "geluk" omdat he nuon zijn schuld zou zijn, maar als het bv de bliksem was die bij je insloeg was je systeem ook naar de knoppen en dan kon je bij niemand claimen behalve bij jezelf Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 Ik heb net met m'n pa die brief geschreven, en hebben het maar op een tegemoetkoming gegooid van Nuon bij aanschaf van een nieuwe pc en vergoeding van de gemaakte onderzoekskosten. Het is ook maar net hoe je het bekijkt, ik heb het gekocht als een asus barebone (psu, mobo, kast) die is geasembleerd door mycom. Dat was toen de Mycom Back To School aktie. Maar dat waren eigenlijk dus allemaal losse onderdelen en daar ging dan die aktie korting overheen. Nu zijn sommige onderdelen nog steeds duur, maar iets vergelijkbaars als kant en klaar systeem heb je voor bijna niks meer. We hebben daarom dus wel de volledige prijs die we toen betaald hebben in die brief vermeld. Wat betreft die overspanningsbeveiliging, dat adviseerde ze bij mycom ook en dat ga ik dan ook zeker doen bij de volgende pc. Ik vraag me alleen af of die dingen nou beveiligen tegen een piekspanning of een piekstroom? Ze worden vaak surge-protectors genoemd, maar surge komt in geval van spanning/stroom gewoon neer op een piek. Ik heb ook wel eens gehoord van netspanningsstabilisators, maar die dingen zijn aanzienlijk duurder (paar honderd euro). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 [quote:2d68c18425]Ik vraag me alleen af of die dingen nou beveiligen tegen een piekspanning of een piekstroom? [/quote:2d68c18425] Piekspanning, piekstroom komt er pas na de piekspanning . piekstroom bestaat eigenlijk niet aangezien de verbruiker (pc in dit geval hier) de stroom (verbruik) bepaald. [quote:2d68c18425]Ik heb ook wel eens gehoord van netspanningsstabilisators, maar die dingen zijn aanzienlijk duurder (paar honderd euro).[/quote:2d68c18425] is niet echt ideaal om te kopen, die dingen zijn gewoon wat condensatoren die de spanning uitmiddelen, zullen idd pieken opvangen, maar zo'n stekkerdoos beveiligt je evengoed door gewoon uit te schakelen voor veel minder geld. ook, bv hier gebeurd in ons buurt gelukkig niet bij mij, een technieker van het eleltriciteitsnet had iets verkeer aangesloten in een cabine en daardoor zat een hele wijk op 360V ipv 230V , een stekkerdoos met beveiliging slaat uit een netspanningsstabilisator iddelt gewoon uit naar 360V en je boeltje is evengoed kapot, tenzij die beveiligt zijn tot op een zekere hoogte Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 Tegen bliksem helpt het toch niet, die is te sterk, en slaat gewoon over, ook in schakelaars. Als dat niet gebeurd heb je veel geluk, want ik meende dat een meter van een stopcontact vandaan nog stroom kan inslaan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 [quote:96c15131f9="NoepZor"]Tegen bliksem helpt het toch niet, die is te sterk, en slaat gewoon over, ook in schakelaars. Als dat niet gebeurd heb je veel geluk, want ik meende dat een meter van een stopcontact vandaan nog stroom kan inslaan.[/quote:96c15131f9] Afhankelijk , bij oudere huizen is dit idd het geval omdat de bekabeling naar het huis boven de grond loopt en de bliksem dus rechtstreeks op de kabels kan inslaan. Bij nieuwere huizen loopt de bekabeling onder de grond, en kan de bliksem niet rechtstreeks inslaan, wat veel van zen kracht afneemt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 Dus tegen bliksem helpt het ook bijna noit als je alleen de schakelaar van je stekkerdoos uitzet? Dan moet dus echt de stekker uit het stopcontact? Die spanningspiekbeveiliging is me trouwens duidelijk, maar het is toch de stroom die de killer is (ook al ligt die stroom dus aan de spanning). Zo werkt het bij mensen volgens mij wel, het maakt niet uit welke spanning je op het menselijk lichaam zet, zolang de stroom maar onder een bepaalde waarde blijft. Volgens mij is bijvoorbeeld 5mA door je hart al dodelijk. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 [quote:5d75e37e67]Volgens mij is bijvoorbeeld 5mA door je hart al dodelijk. [/quote:5d75e37e67] Afhankelijk ven de spanning :D Bv, 1A tegen 230V is 230 Watt , slaat je dus tegen de grond. maar 1A tegen 12V is 12Watt, daar kun je gerust op eten bij wijze van spreken. Bv, in je pc, je vid kaart werkt op 12V, verbruikt een 90Watt, dit is dan 7.5A , mag je gerust eens gaan tussenhangen onder gevaar . ivm spanning, je pc verbruikt bv 200W , dit bij 230V , is dan 0.85A , hang je daaraan ge je het wel voelen. krijg je van het net plots 300V, stroom blijft hetzelfde 0.85A , dan heb je 255W waar het niet hoort en is je boeltje om zeep. Beveiligingsstekker voorziet die spanningspiek zodanig dat je ook geen piek in stroom/vermogen krijgt en je gerief dus gespaard blijft Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 november 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 november 2005 het is de weerstand in combinatie met de spanning die de uiteindelijke stroom bepaalt, maar de stroom zorgt uiteindelijk voor het effect. Als je vlak bij je hart twee koperen pennetje prikt en je zorgt dat je hart tussen die twee ligt, dan kan je met een 9V batterij iemand al om zeep helpen. Maar genoeg OT, jullie horen nog wel van me (al zal dat Nuon wel een flinke tijd kunnen duren). Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen