Ga naar inhoud

To sata or not

Aanbevolen berichten

Ik heb een (Dell) pc met een 7200 rpm ide schijf. Op het MB zit ook een sata aansluiting. Indien ik nu een 7200 rpm sata schijf plaats en de ide schijf verwijder en Windows volledig op sata installeer, is dat dan per definitie ook sneller? Welke gegevens zijn eventueel meer van belang als het om de snelheid gaat icm de te gebruiken HDD's?
Link naar reactie
[quote:d83d63a5fb="Venzent"]Indien ik nu een 7200 rpm sata schijf plaats en de ide schijf verwijder en Windows volledig op sata installeer, is dat dan per definitie ook sneller? Welke gegevens zijn eventueel meer van belang als het om de snelheid gaat icm de te gebruiken HDD's?[/quote:d83d63a5fb]Nee, een SATA disk is niet per definitie sneller dan een PATA disk. Een SATA interface is potentïeel sneller en volgens mij is NCQ ook onderdeel van de SATA specificatie. Desondanks doen de snelste PATA schijven van dit moment niet veel onder voor SATA schijven. RPM en cache grootte hebben over het algemeen een grotere impact op de snelheid. Het heeft m.i. niet zoveel zin om een PATA 7200 RPM 8MB schijf te vervangen door een gelijkwaardig SATA model. Het snelheids verschil - indien al aanwezig - zal amper merkbaar zijn. Van de andere kant kun je je afvragen of NU nog investeren in een PATA schijf een snuggere beslissing is, aangezien SATA in een hoog tempo PATA aan het vervangen is.
Link naar reactie
[quote:361d036bde="Captain_Kansloos"][quote:361d036bde="Venzent"]Indien ik nu een 7200 rpm sata schijf plaats en de ide schijf verwijder en Windows volledig op sata installeer, is dat dan per definitie ook sneller? Welke gegevens zijn eventueel meer van belang als het om de snelheid gaat icm de te gebruiken HDD's?[/quote:361d036bde]Nee, een SATA disk is niet per definitie sneller dan een PATA disk. Een SATA interface is potentïeel sneller en volgens mij is NCQ ook onderdeel van de SATA specificatie. Desondanks doen de snelste PATA schijven van dit moment niet veel onder voor SATA schijven. RPM en cache grootte hebben over het algemeen een grotere impact op de snelheid. Het heeft m.i. niet zoveel zin om een PATA 7200 RPM 8MB schijf te vervangen door een gelijkwaardig SATA model. Het snelheids verschil - indien al aanwezig - zal amper merkbaar zijn. Van de andere kant kun je je afvragen of NU nog investeren in een PATA schijf een snuggere beslissing is, aangezien SATA in een hoog tempo PATA aan het vervangen is.[/quote:361d036bde] Ok, wat ik dus begrijp is dat ik me wel kan orienteren op een snellere schijf, het liefst dus een 10.000 rpm en bijv. 8 of 16 mb cache. En aangezien sata "de standaard" wordt, kan je net zo goed een sata nemen. (tenzij een ide aanzienlijk goedkoper is ;-) )
Link naar reactie
[quote:7134d9f3d2="Captain_Kansloos"]Klopt. Nog een voordeel van SATA is trouwens dat er niet zo'n brede lint-kabel aanzit; dat scheelt in de airflow in de PC behuizing. Ook niet onbelangrijk tegenwoordig ;-)[/quote:7134d9f3d2] Tja, zit net ffies bij Mycom te kijken, maar de 10.000 rpm zijn er niet in grote capaciteiten.....7200 rpm schijven met 16 mb schelen zo'n € 20-30 bij 200-300 gb (ata133 tov sata150).....Zal nog ffies goed de specs van m'n pc bekijken en dan maar gaan shoppen voor zo'n sata.... tnx
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...