Ga naar inhoud

Stroomverbruik/kosten pc

Aanbevolen berichten

Dat is wel te benaderen. Eerst bepalen hoeveel Watts jouw specifieke configuratie ongeveer verbruikt wanneer er niet op gewerkt wordt (of tijdens het downloaden, videobewerken of wat dan ook dat gebeurt wanneer je er lange tijd niet achter zit). Dan moet je ook weten hoeveel een KiloWattUur (KWh) kost bij jou thuis (info bij je energiebedrijf/op de energienota). Dan is het rekensommetje gauw gemaakt ... :wink:
Link naar reactie
[quote:7f9d454b4c="master_cornelis"]En hoe kan ik komen op het bovengenoemde? :roll:[/quote:7f9d454b4c]M.b.v. zo'n calculator die je ook voor het bepalen van de geschikte voeding gebruikt, bijv. deze: http://www.jscustompcs.com/power_supply/ Verder is het ook een beetje schatten: Een CPU die practisch idle is (of in Cool 'n Quiet mode staat) verbruikt natuurlijk veel minder dan wanneer ie "fully stressed" is ... Maar stel ff dat je PC gemiddeld zo'n 200W per uur verbruikt en een KWh zo'n 20 eurocent kost, dan kost het aanlaten zo'n 4 eurocent per uur en bijna een euro per 24 uur. Da's ca. 350 euro per jaar ...
Link naar reactie
Met de nadruk op stel Obi, want een PC gebruikt geen 200W en een kWh kost ook geen €0,20. Voedingen zijn nou niet bepaald de meest rendementsvolle onderdelen van je PC, dat rendement ligt vaak maar op zo'n 65% bij goede voedingen tot zelfs 40% bij slechte. Laten we zeggen dat het interne vermogen (berekent met zo'n webcalculator) iets van 250W is, dan is het externe vermogen al zo'n 380W. Met een standaardtarief is een kWh iets meer dan €0,07. Dus laten we zeggen 380/1000x0,07x24x365,256= ruim €230, dus ga uit van iets van €250/jaar. De meeste zekerheid over het exacte verbruik van je pc is een verbruiksmeter, te verkrijgen bij bijvoorbeeld conrad. Ook kan je met een multimeter de stroom doormeten en vermenigvuldigen met de spanning op je stopcontact (230VACeff)
Link naar reactie
Maar die calculator gaat weer uit van de maximale belasting in de pc. En dat vermogen wordt meestal dus niet gebruikt. Ik meen dat het verbruik van een gemiddelde pc op 150-200 watt ligt. Daar komt natuurlijk nog de randapparatuur bij. Met name de monitor die ook wel 50-100 watt lust. Ik kan me vergissen natuurlijk, maar bij mijn weten ligt het rendement van een (geschakelde) pc voeding op 70-80%. Als je het precies wilt weten, dan inderdaad met zo'n metertje bekijken. Maar integreert zo'n ding ook? Maw. telt ie ook op wat je bijvoorbeeld in een week verbruikt. Anders is het natuulijk nog nattevingerwerk. Edit: deze ziet er wel interessant uit. http://www.eu-energystar.org/nl/nl_008.htm
Link naar reactie
wat ik ga zeggen is gedurft: :lol: jullie hebben het allemaal redelijk juist, maar vergeten een ding. Die calculator rekent bijv uit hoeveel wat op 12V je gebruikt. Maar dit is niet hoeveel stroom de voeding van het lichtnet slurpt. Wand daar draait het om. Wat jullie allemaal vergeten is de transformatorwerking van de voeding. Hij converteert 230V wisselstroom 50-60HZ naar 12 en 5volt parallelstroom. Bij het converteren gaat inderdaad stroom verloren (omgezet in warmte), maar 30Watt op 12volt, betekent niet dat hij op 230 volt ook 30 watt gebruikt, evt + warmtemarge, dus 37 watt... snappez-vous? PS correct me if I'm wrong. :lol:
Link naar reactie
Och, ik ben het niet vergeten hoor. Maar vooralsnog is het allemaal giswerk. Die eerste calculator rekent inderdaad het maximaal benodigde vermogen uit, zonder rekening te houden met rendement etc. De calculator is dan ook alleen bedoeld om de juiste voeding bij je pc te kiezen, en niet om het verbruik ervan uit te rekenen.
Link naar reactie
@ tinus89, kijk nog eens goed naar mijn antwoord. :wink: Scherm is inderdaad ook een grote boosdoener, dat 17" CRT'tje van mij lust zelfs ook wel 75W. Ik moet zelf ook hoognodig een keer zo'n verbruiksmetertje aanschaffen, kan ik me ouders ook een keer met hun neus op de feiten drukken, want die lopen echt altijd te piepen als er bij mij iets aanstaat. Maar volgens mij zitten de meeste kosten toch echt in wasmachine/-droger, oven, breedbeeld TV en verlichting. En op de verlichting na heb ik daar allemaal geen aandeel in.
Link naar reactie
Meten is weten! Systeem AMD Atlon(tm)XP 1700. Poosje geleden opgemeten met een wattmeter: Verbruik van uitgeschakelde PC, stekker wel erin: 8 watt. Verbruik van ingeschakelde monitor, PC nog uit: 28 watt. Verbruik van monitor aan ingeschakelde PC: 60 watt. Verbruik van ingeschakelde PC, verder niet actief, exclusief monitor: 100 watt. (PC + monitor samen dus 160 watt). Geen meting gedaan tijdens b.v. CD-branden, maar dat doe je toch geen 24 uur per dag, evenmin als andere zware klussen. Stroomprijzen Nuon: Hoog tarief (7:00 - 23:00 uur) 11 ct/kWh Laag tarief (23:00 - 7:00 uur) 5,4 ct/kWh Inclusief energiebelasting excl. btw.
Link naar reactie
In "idle-toestand" dus veel te hoog ingeschat. Deel het derhalve maar door 3. Edit: En aan tinus89: De tegenhanger van wisselstroom heet niet parallelstroom, maar gelijkstroom. Verder klopt dat verhaal van een flink deel van de energie omgezet in warmte natuurlijk wel, die koeler zit er niet voor niets. Maar de (geschakelde) voedingen worden wel steeds efficiënter, dus een rendement van 80 tot 85% lijkt me tegenwoordig niet onwaarschijnlijk.
Link naar reactie
[quote:62dc1eec24="kid jansen"]... van je PC, dat rendement ligt vaak maar op zo'n 65% bij goede voedingen tot zelfs 40% bij slechte.[/quote:62dc1eec24]Dat soort voedingen zullen vermoedelijk een kort leven beschoren zijn. Normaliter toch wel tussen de 80-90%. De stap van 230-12V zal het efficientst zijn. Voor 5V komt die factor er nog wel eens bij. Wanneer ik mijn computer zon'n beetje 8-12uur per dag gebruik, levert mij dat per week 10KWh verbruik op. Per jaar dus zo'n 500kWh dus iets van 100 euro (voor 20 eurocent kWh). Kosten lager vanwege nachtstroom ed. Een hedendaagste TV die een hele avond aanstaat, en misschien overdag ook, zal zeker niet veel minder verbruiken. Een elektrisch kacheltje zal het ook goed doen. De wasmachine best ook veel, alleen in mijn huishouden zeker niet de grootste stroomverbruiker omdat die veel minder uren gebruikt wordt. Tja, wil je een lagere energierekening dan moet je gewoon een heleboel apparaten niet meer gebruiken en dus niet aanschaffen.
Link naar reactie
Het zou best kunnen dat de voedingen inmiddels een stuk efficienter zijn. Ik heb mijn bronnen ook maar van het internet en die zijn niet alleen niet altijd even betrouwbaar, maar ook nog wel eens (wat in de computerwereld snel gebeurd) gedateerd. Zijn trouwens vooral de kleine voedingen die een laag rendement hebben, en het rendement verschilt ook met de vermogensafname. Bij heel kleine vermogens is het rendement heel laag. Bij iets van 70% van het vermogen waarmee de voeding is bestempeld is het rendement vaak het hoogst. Het zou best kunnen dat een goede moderne geschakelde voeding bij 70% van z'n aangegeven vermogen een rendement heeft van 90%. Overigens heeft een uitgeschakelde PC ook nog altijd een lekvermogen, wat de meting van J. de Boer ook aangeeft. Nou is die 8W geen wereld vermogen, maar het is nog altijd meer dan onze vijferpomp.
Link naar reactie
Wanneer voedingen inderdaad 40% rendement zouden hebben, en vermoedelijk bestaan die ook wel, dan worden die loeiheet. Bij een verbruik van bv 150W door de computer, betekent dat 200W door de netvoeding. Ooit een lamp van 60W beetgepakt? Totaal zeker meer dan 3 lampen. Kijkende naar de koelplaten en ventilatoren? Nou dat belooft weinig goeds. Nu is er 1 gelukkige omstandigheid. De meeste halfgeleiders zoals transistoren mogen warmer worden dan een CPU. Het is overigens wel interessant om een gemiddeld rendement eens te meten. Ik heb helaas niet de juiste meetapparatuur (bv stroomtang en vermogensmeter).
Link naar reactie
Achteraf is die 40% ook wel erg laag, maar die componenten op die printjes in de voeding gebruiken toch ook wel een redelijk vermogen. En de meeste transformators hebben ook niet zo'n al te hoog rendement. Benodigde apparatuur heb ik ook niet, ik heb alleen maar een redelijke kwaliteit multimeter. Voor echt goed spul zit je bij Fluke en dat kost wat.
Link naar reactie
[quote:7b3626cb40="Hans.Vosman"]Het is overigens wel interessant om een gemiddeld rendement eens te meten. Ik heb helaas niet de juiste meetapparatuur (bv stroomtang en vermogensmeter).[/quote:7b3626cb40]Dat zal je bij wel beschikbaar hebben van een wattmeter nog niet eens meevallen. Je zult dan behalve met die wattmeter in de 230V-voeding gelijktijdig zowel de spanning als de stroom in alle gelijkspanningen moeten meten. Een wereld aan mulimeters dus. En stroomtangen, tja die zijn er wel voor gelijkstromen (klasieke stroomtangen zijn alleen geschikt voor wisselstroom), maar die zijn peperduur. Bovendien betwijfel ik of ze geschikt zijn voor deze vrij kleine stroomsterktes. Het zijn doorgaans nogal relatief grote tangen, voorzien van een voeding etc. Met een gewone amperemeter/multimeter zul je er dus tussen moeten gaan zitten. Ook een heel gedoe met de tijdelijke onderbrekingen die daarvoor nodig zijn.
Link naar reactie
Ik zou het zelf zo meten: - 230V~ vermogensmeter - Op de grootste stroomverbruikers (dat is vermoedelijk 3,3, 5 en 12V) een soort kabel adapter maken die geschikt is voor een stroommeter (iha toch een stroomtang). Dan moet een aardige indicatie opleveren. Anderzijds met een weerstand met een zeer lage weerstand en spanningsmeter moet toch ook het een en ander te meten zijn (in combinatie met een kabeladapter).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...