Ga naar inhoud

PC start niet meer op!

Aanbevolen berichten

ik heb het volgende probleem, ik heb windows xp, als ik hem opstart zie ik mijn 2 hardeschrijven gewoon staan, maar als ik in de bios setup utility ga kijken staat er bij: primary IDE master - Not detected Primary IDE Slave - Not detected NU blijft hij vanuit het windows xp laadscherm eeuwig doorladen en gaat niet verder, veilige modus werkt ook niet, geeft melding dat hij iets mist, wat moet ik doen, had 1 foutmelding(welke weet ik niet meer), startte hem opnieuw op en nu kom ik niet verder meer, wie kan me helpen??, anders bring ik mijn pc gewoon weg
Link naar reactie
Meestal kun je in de BIOS ook handmatig naar schijven zoeken. Als dat bij jou zo is, zou ik dat eerst eens proberen. Zijn de master/slave instellingen in orde? Zitten er ook CDROM's in je computer? Zo ja, worden die wel herkend? Als ze er wel zijn maar niet herkend worden, maak dan hun kabels eens los en kijk wat er dan gebeurt. Als het dan nog steeds mis is, weet je dat er inderdaad iets met de HD's is. Geen gekke piepjes gehoord bij opstarten?
Link naar reactie
ik heb al geprobeerd in de bios om te zoeken naar schrijven maar die functie heb ik blijkbaar niet, mijn cdroms doet het nog gewoon, want ik wou hem met windows xp instalatie cd repareren, maar toen gaf hij aan , dat hij niet kon repareren omdat er geen harde schrijven waren, ik hoor ook geen gekkie piepjes, dit was echt van het ene moment op het andere.
Link naar reactie
Heb overlaatst iets gelijkaardig gehad, nadat ik een stroomkabeltje has lostgetrokken van een van de HD's , en terug had aangesloten wou de PC niet meer doorstarten. Controleer dus al je kabels of ze nog goed zitten zoals de persoon hierboven vermeld, druk ze gewoon eens stevig aan, het kan zijn dat er een stroom kabel loszit of gewoon een der IDE kabels niet meer goed zit. Daarna als de pc nog steeds niet doorstart, ga in het BIOS en zoewk de functie (die zit er gegarandeerd in) "LOAD DEFAULT SETTINGS" exit plus saven , pc zal herstarten en normaal gezien herkent ie je HD's terug
Link naar reactie
Wat ik altijd probeer in dit soort gevallen : teruggaan naar de basis :o Je hebt immers niet 2 schijven nodig om op te starten (zijn het overigens S-ATA schijven of IDE - geef wat meer info over je systeem als je vragen stelt). Alle overbodige zaken gewoon niet aansluiten dus (CD-ROM / DVD speler enzovoort). Alleen de harde schijf met het besturingssysteem. Zodoende heb je ook geen kans dat master/slave niet goed staat. Ook in eerste instantie achter op de computer niet meer aansluiten dan nodig is (VGA / toetsenbord / muis / voeding). Persoonlijke voorkeur is om Windows op een aparte partitie te zetten, dus de opstartschijf in minimaal 2 partities opdelen. Afhankelijk van de grootte van de schijf maak ik C ongeveer 30 Gb groot. Vooraf in de BIOS even kijken of alles goed ingesteld is en, als je dit kunt tenminste, de nieuwste BIOS erin zetten. Als de computer dan wel opstart, kun je stap voor stap andere componenten weer gaan aansluiten. Kost wel even wat tijd om steeds opnieuw op te starten, maar heeft bij mij vaak tot een defect component geleid omdat je nu overziet wat er gebeurt. Succes ermee ! :lol:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...