anoniem Geplaatst: 16 oktober 2005 Delen Geplaatst: 16 oktober 2005 Is het mogelijk een externe harddisk met 1 USB2.0 aansluiting via een USB-Ethernet 'converter' te linken op 1 van de 4 RJ45-poorten van de router, vervolgens deze te delen in je netwerk ? Zonder verdere spullen aan te schaffen ? Grtn, Aswin Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2005 Ik denk dat dat niet gaat..... jij denkt op deze manier een goedkope NAS (network attached storage) te kunnen maken maar een NAS heeft altijd server-software aan boord en dat heeft jouw externe hd niet. Als je zo'n nas koopt dan merk je er niet veel van maar er zit dan eigenlijk een complete mini-pc in zo'n ding gebakken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2005 Ja, precies. Maar ik denk dat ze tegenwoordig met dat snellere en grotere flashgeheugen al misschien mogelijkheden zijn, op dit vlak. - een klein bootable OS die een IP-adres opvraagd. - manageble via een webpagina qua naamsgeving e.d. - en dan ernaartoe 'mappen'. - en dat zit dan op een chippie op een controller/converter USB - Ethernet / Wireless (zoals de Linksys die heeft). Alleen wil niet 200+ EUR uitgeven maar voor een dergelijke Wireless server annex externe HDD. Vroeg me af of zoiets op de markt al was. Bijgaand meteen even patent... :-) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2005 Wat jij bedoelt bestaat en kost steeds minder en minder maar het blijft natuurlijk geld. Vroeger koste nas heeel veel geld maar dankzij een compact chippie met alles erop en eran is dat al veel goedkoper. Ik meen dat ik dergelijke apparaten wel voor 200 eu heb gezien inclusief een 80 Gb schijf, ik vind het dan dus met de prijs wel meevallen alhoewel het natuurlijk nog geen tientjes werk is... [edit] alhoewel... http://www.tweakers.net/pricewatch/110990?Landfilter=Benelux Draait onder een kleine hardware linux, broncode kun je vinden op de productpagina van de fabrikant. is wel nog een usb-schijf benodigd.... Of : http://www.tweakers.net/pricewatch/108272?Landfilter=Benelux Inclusief 80 GB schijf en usb aansluiting zodat ie direct te koppelen is met een pc(handig om hem snel te vullen met data) [edit2] overigens; iets om wel in de gaten te houden; goedkopere nas apparaten schijnen alleen te werken met FAT32 schijven en niet met NTFS... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2005 Dat bedoel ik. Zoiets als dit inderdaad. Ik wist niet dat het "NAS" heette. 75 EUR. Externe USB-schijf heb ik al. NETWORK STORAGE ADAPTER IN (NMS) Met behulp van deze Network Storage Adapter deel je zeer eenvoudig een externe USB harddisk met alle PC?s in je netwerk. Er zijn maximaal twee externe USB harddisks te gebruiken in combinatie met deze adapter, die je via een netwerkkabel op de switch van een netwerk kunt aansluiten. Door de USB 2.0 aansluitingen op de Network Storage Adapter is een snelle data overdracht van en naar de aangesloten harde schijven gegarandeerd. Dankzij de ingebouwde ftp-server bestaat tevens de mogelijkheid om gegevens van de aangesloten harddisks via internet te beheren en bewerken. Een externe harddisk delen is nog nooit zo eenvoudig geweest! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2005 Yep, Er staat overigens in de C!T van deze maand een test van 2 nas apparaten; een plextor 250 GB en een maxtor 300 GB. Ik denk wel dat als je zoiets wil gaan kopen je eerst erg goed moet gaan kijken of dergelijke apparaten wel doen wat jij wilt. Zo is snelheid een ondergeschoven kindje, de 2 geteste apparaten halen tussen de 2 en 4.5 MB/sec met als uitschieter de plex in FTP mode 6.5 MB/sec Dat is tussen de 16 Mbit/s en 52 Mbit/s , ik vind dat niet schokkend snel alhoewel er met de laatste waarde op een 100 Mbs netwerk niet zo veel mis is. Het maakt echter wel de 7200 toeren 16 MB cache maxtor schijf die in het kastje zit een beetje belachelijk want die kan data een factor 15 sneller verplaatsen. Ik las een paar review's waar uit blijkt dat bij goedkopere apparaten het nog langzamer kan gaan. Ook kan niet iedere adapter op FTP protocol draaien en zo is er nog wel meer geneuzel, lees de test maar. Verder kun je er wel vanuit gaan dat een apparaat van 80 piek niet dezelfde performance neerzet als 1 van 300 piek(of meer), en dat is wat een goede nog altijd kost. Ik vind trouwens uit mijn ,welliswaar geringe ,netwerk ervaring dat alles onder de 100 Mbs eigenlijk belachelijk traag is, ik vind mijn harde schijven al niet zo snel en irriteer me al aan de wachttijd van het kopieren van 1 schijf naar de andere over Sata. De 200-300 Mbs die ik haal tussen mijn 2 pc's over gigabit vind ik dan ook net aan te tolereren kwa snelheid en een 10/100 nas zou ik dan ook zeker niet kopen, dan maar liever doorsparen... Meer modellen [url=http://www.tweakers.net/pricewatch/?Sortering=Naam&Cat2=566&Query=&Action=&Landfilter=Benelux]hier[/url] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2005 1GBit = 125Megabyte per seconde. Een moderne schijf haalt 60 MB/s, dat is dus max 500Mbit. En je kunt je afvragen of de limiet in de HDD ligt (Hij moet voor de max 60MB/s alles achter elkaar kunnen lezen zonder de kop te verplaatsen), of in de netwerkchip die te erg op de CPU leunt. Verder vind ik die NAS dingen wel erg traag, een redelijke HDD moet makkelijk die 12.5 MB/s van een 100mbit netwerk kunnen vullen. Met een gewone PC (hoeft niet eens zo snel te zijn) lukt dit makkelijk. Wellicht is de ingebouwde chip te traag voor de maximale doorvoer van 100mbit ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2005 Voor zover ik weet haal je nooit de maximale netwerksnelheid van je adapter , om te beginnen door de overhead gaat er ruwweg al 1/8 vanaf. Dan is het protocol van belang en zo zijn er nog wel meer factoren. Ik heb dan ook begrepen dat je op een 100 Mbit netwerk blij mag zijn als je 70 Mbit of meer haalt. De 200 tot 300 Mbit die ik haal op mijn Gb netwerkje is niet de max snelheid van mijn schijf, dat heb ik al eens getest want mijn 300 GB maxtor loopt zonder problemen 45-50 MB/s maar dan wel met grote bestanden en de schijf was dan niet erg vol. Systeem belasting was ook niet erg hoog. Ik heb toen ook wel zitten klooien met instellingen en jumbo frames maar dat komt er allemaal toch wel op neer dat wat je aan de ene kant wint dat verlies je weer op een ander vlak. Wat ik niet echt snap is dat GB netwerkspul kost tegenwoordig echt geen drol meer dus waarom bouwen ze dan zo'n nas niet daarmee? Ik begrijp wel dat ieder tientje er weer 1 is maar als ik zou kunenn kiezen tussen een nas van 80 piek op 10/100 of een GB nas van 100 piek dan zou ik het wel weten.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2005 maargoed in de praktijk haal ik zeker 11 ~ 12MB/s over een 100Mbit lijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2005 ik ook ongeveer, ik krijg hem alleen vol als ik tegelijk dingen van andere pc's afhaal, vooral grote bestanden en ook aan het downloaden ben van internet. Dan haal ik de volle 12.5MB/s. Heb je geen router met USB poort, daar kan je wel een externe USB HDD op aansluiten? Overigens zijn die snelheden altijd theoretisch, USB 2.0 heb ik ook nog nooit de 480Mbps zien halen en firewire-b haalt ook geen 800Mbps. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2005 [quote:fb5d28e765="rwilligen"]Voor zover ik weet haal je nooit de maximale netwerksnelheid van je adapter , om te beginnen door de overhead gaat er ruwweg al 1/8 vanaf. Dan is het protocol van belang en zo zijn er nog wel meer factoren. Ik heb dan ook begrepen dat je op een 100 Mbit netwerk blij mag zijn als je 70 Mbit of meer haalt. De 200 tot 300 Mbit die ik haal op mijn Gb netwerkje is niet de max snelheid van mijn schijf, dat heb ik al eens getest want mijn 300 GB maxtor loopt zonder problemen 45-50 MB/s maar dan wel met grote bestanden en de schijf was dan niet erg vol. Systeem belasting was ook niet erg hoog.....[/quote:fb5d28e765] Helemaal mee eens. Die snelheden haal je nooit door overhead enz... USB-mogelijkheid op routers: op een forum (incl handleiding ervoor) gelezen, met foto's, dat ze een linksys wrt54g geopend en gemodificeerd hadden en een usb-poort ook d'rin hadden gebouwd, werkend en voor USB-schijven. Dat was iets te veel van het goeie voor mij :lol: Even een andere vraag, als dat hierin kan. SATA schijven plaatsen in een wat ouder systeem van 2 jaar met oude ATA. Kan dat ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2005 Jah, kan wel maar moet je natuurlijk wel een adapter er tussen plaatsen. Er zijn wel adapters om een sata schijf aan een ata interface te hangen. Of was het nou andersom?; zijn er wel adapters om een ata schijf aan een sata interface te hangen?Nee, toch niet, het bestaat wel: http://www.usb-ware.com/ide-sata-hard-drive-adapter-bridge.htm Maar echt goedkoop is anders, dan kun je net zo goed een Sata pci kaartje kopen; http://www.sweex.nl/product.asp?pid=328 Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen