anoniem Geplaatst: 15 oktober 2005 Delen Geplaatst: 15 oktober 2005 ik heb een Speedtouch 540. Vraag is of iemand weet hoeveel stroom een dergelijk apparaat per uur verbruikt. Ik zet modem altijd uit s-nachts maar bij het wederom aanzetten duurt het soms uren alvorens het modem uiteindelijk verbinding heeft. Mocht het weinig stroom verbruiken, kan ik hem beter aan laten staan? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2005 Ken het verschijnsel, laat hem altijd aanstaan,verbruik is echt te verwaarlozen.+/- 2W. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2005 [quote:addf2ca251="Zlatan"]ik heb een Speedtouch 540. Vraag is of iemand weet hoeveel stroom een dergelijk apparaat per uur verbruikt. Ik zet modem altijd uit s-nachts maar bij het wederom aanzetten duurt het soms uren alvorens het modem uiteindelijk verbinding heeft. Mocht het weinig stroom verbruiken, kan ik hem beter aan laten staan?[/quote:addf2ca251] Hoi, Ik heb dit ook gehad, soms was het sneller dan de andere keer moest soms wel tot 2,5 uur wachten. Dit was weg na een update van mijn firmware, als ik hem nu uitzet (wat ik nooit doe) duurt het ongeveer 15 seconden. Dus kijk of er een nieuwere firmware is je weet nooit.succes. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2005 Beiden bedankt voor het snelle antwoord. In de winkel van Dynabyte vertelde men dat een modem minimaal 20W per uur gebruikt. Weet je zeker dat het slechts 1,5W is? Want om 20W p.u. de hele dag aan te laten staan, vind ik een beetje zonde geld, als je een dergelijk apparaat niet gebruikt. Kun je mij vertellen wat je precies onder "firmware" verstaat, heeft dat iets te maken met de software v.d. hardwareleverancier (ik heb nl Sony PC) of van het modem? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2005 Sorry, heb een nieuwe Bril, maar dichtbij kijken is er niet beter op geworden. Heb op de modem gekeken en meende te zien Input 15V 100 ma , zag een nulletje te weinig dus is het 15V 1000 Ma ,dus 15Watt! Ergo, moet ook maar met een hoofdschakelaar gaan werken want 360/480 W per 24 uur tikt toch wel aan ! Hoop geen opstartproblemen van de modem te krijgen ,maar dat weet ik over een paar dagen wel! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 oktober 2005 [quote:3cc32ae740="Zlatan"]Beiden bedankt voor het snelle antwoord. In de winkel van Dynabyte vertelde men dat een modem minimaal 20W per uur gebruikt. Weet je zeker dat het slechts 1,5W is? Want om 20W p.u. de hele dag aan te laten staan, vind ik een beetje zonde geld, als je een dergelijk apparaat niet gebruikt. Kun je mij vertellen wat je precies onder "firmware" verstaat, heeft dat iets te maken met de software v.d. hardwareleverancier (ik heb nl Sony PC) of van het modem?[/quote:3cc32ae740] Hoi, Firmeware is een stukje software waar het modem mee werkt, Ik heb een modem van (nu nog kpn). Als u ook via kpn het modem heeft gekregen, gaat u naar www.kpn.com, klik op prive en kies voor adsl, dan links op service& support, dan klikt u op naar de service & support site daar ziet u div.modems staan klik op meer info van het soort modem dat u heeft, daar staat de download (=firmware) en de info. Maar hoe dit moet staat ook in het boekje van het modem. Als u niet bij kpn zit ga dan naar de site van uw provider en zoek daar of vraag daar naar de firmware. Tiscali heeft b.v.firmware die speciaal geschreven zijn voor hun netwerk, en dat is net even anders als de firmware van de fabrikant van het modem.succes. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2005 Hans, Bedankt voor uw reactie. Helaas kon ik geen updates vinden van mijn modem. Zoals ook uit bovenstaande reacties blijkt dat het toch kennelijk een euvel is van het modem-zelf. Groeten Zlatan Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2005 Als je een universeelmeter hebt kun je gemakkelijk het stroomverbruik van je modem meten. Zet de meter op Ampere wisselstroom en zet hem in serie met een kant van het netsnoer van de modem. Pas goed op want er staat 230 Volt op. Dan vermenigvuldig je het gevonden aantal Ampere's met 230 en dat is dan het stroomgebruik in Watt. Je zult iets van 0,1 Ampere of minder vinden. NB. 1 Ampere=1000 milliAmpere (mA). Begin hier niet aan als je niet goed weet wat je doet, daarvoor is het te gevaarlijk. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2005 Aangezien ik wat dat betreft a-techisch ben, neem ik je waarschuwing ter harte en doe ik dus niets. In ieder geval bedankt voor je moeite. :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2005 Je kan ook een verbruiksmeter / digitale schakelklok kopen. Kost bijna niets en je kan het energieverbruik zo aflezen in Watt of ook kWh. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2005 Goed idee, wist niet dat die goedkoop waren. Waar koop je zo'n ding? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2005 www.conrad.nl Electronica en meten > Meetapparatuur > Energiekostenmeter Energycheck 3000 voor 25E Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2005 modem moet je geloof ik altijd uitzetten ivm virussen, dacht ik ergens gelezen te hebben. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2005 Beetje nieuwsgierig geworden door al de schattingen hoeveel het nou echt is. Had het zelf geschat op ongeveer 10 watt. Heb het gemeten met een wattmeter, en die van mij (Thomson TCM 420) verbruikt precies 12 Watt. Anderen met die schatting van 15 watt zaten er dus niet zo ver naast. Niet veel dus (wel 105kWh per jaar) maar het is de zoveelste stand-by sluipverbruiker. En al die stand-by dingen bijelkaar, video, ovenwekker, PC in uitstand ...... Aan Sander1337: Een virus op een modem? Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Edit: Toch even een correctie, ik vergiste me in de schaalfactor :oops: :oops: :oops: Had de goede bril niet op :wink: Het moet de helft zijn, het is dus slechts 6 watt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2005 Het lijkt mij ook sterk dat een modem zelf het slachtoffer kan worden van een virus, hoewel ik het niet onmogelijk acht. Aangezien je ook je firmware van je modem kan aanpassen moet dat misschien ook wel door virus gedaan kunnen worden. Ergens in het begin van dit topic werd er ook gesproken over firmware update's, die zijn er nog niet voor de Speedtouch 540. Wat betreft de gebruikskosten, als je uitgaat van 15W vermogen dan zijn de kosten per jaar ruim genomen €10. Dus dat lijkt me niet iets om wakker van te liggen, dan zou ik voor lief nemen. Lijkt mij in ieder geval beter dan die lange opstarttijden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 oktober 2005 [b:4a67997cec]kid jansen schreef:[/b:4a67997cec][quote:4a67997cec]Aangezien je ook je firmware van je modem kan aanpassen moet dat misschien ook wel door virus gedaan kunnen worden. [/quote:4a67997cec]Als je niet het standaard wachtwoord laat staan maar een eigen (fatsoenlijk) wachtwoord op het modem zet en ook de optie om het ding vanaf de WAN-kant te benaderen uitschakelt lijkt een virus mij toch weinig kans hebben. Blijft natuurlijk de kwestie van het stroomverbruik. Ooit, in het begin had mijn E-Tech 5-15 minuten nodig om verbinding te maken en da's best lang als je erop zit te wachten. Heb erover gebeld en de afstand tot de wijkcentrale kreeg de schuld. Ik zat er nogal dichtbij. Jawel je leest het goed: TE DICHT BIJ!!. Het signaal zou te sterk zijn en daardoor synchronisatieproblemen opleveren. Of er daarna iets veranderd is in die centrale weet ik niet maar het probleem is later vanzelf verdwenen, nu duurt het zo'n 15-30 seconden en dat is te doen. Bij mij gaat ie tegenwoordig dus uit samen met de rest van het spul. Ik heb een groot stekkerblok met schakelaar en daarop zitten aangesloten: de pc (standby stand) het ADSL modem (aparte netvoeding) het externe analoge modem voor het faxen (aparte netvoeding) de monitor (standby stand) de scanner (aparte netvoeding) de printer (aparte netvoeding) de (losse) hifi versterker en dan spaar je met één simpele druk op de knop op jaarbasis toch behoorlijk veel kilowatts. Gr, Jim Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen