anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 Hallo, Voor het eerst sinds een paar jaar onder m'n bed schoon gemaakt.. (m'n moeder tevreden houden :wink: ) Vind ik een doos met wat hardware. Na wat selecteren kom ik tot een leuk systeempje waar ik nog perfect linux op zou kunnen draaien (wat m'n moeder dan minder leuk vindt :wink: ). Afijn, dus alles in elkaar geschroefd, ik zet het apparaat aan... Hoera! Er staat dan wel Windoos 95 op, maar het werkt! Op dat moment dacht ik er nog aan om Debian te installeren. Ik had prachtige cd voor de netwerkinstallatie liggen. Het ding opnieuw op laten starten, de boot sequentie veranderd zodat er geboot zou worden vanaf CD-ROM speler -> De C-Schijf wordt niet meer herkend. Bootsequentie teruggezet -> C-Schijf wordt nog steeds niet herkend. CD eruit gehaald -> Windows 95 wordt opgestart... In Windows CD erin gedaan en naar 'Deze computer' en naar 'D:' -> 'Error: het apparaat is niet klaar'. - Kabels vervangen, zowel van HDD als CD-drive - Geprobeerd manual de HDD te laten herkennen - Andere CD-drive geprobeerd, zelfde resultaat Wat zie ik over het hoofd / Wat is er aan de hand? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 Is je CD ROM drive wel in orde? Onder Windows doet hij het dus niet. Wat vind je hierover in de BIOS? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 Nou je het zegt: in het BIOS stond hij ook niet, maar met een AOpen 56 x speed cd-rom speler doet hij het ook niet. Moederbord is trouwens een BioStar M6TWG versie 1.3 Any idea hoe ik dit kan fixxen? Het spul is allemaal 2e hands. Bovendien wordt toch de standaard cdrom-driver toegewezen aan een cd-rom drive zodat deze wel draait? (net zoals toetsenbord / muis / vga) Of zit ik er naast? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 herkent het bios het juiste type? Probeer die cd anders eens in een andere pc --> doet ie het daar niet, probeer dan eens een schoonmaakcd. HDD moet in orde zijn anders kan 'ie niet booten EDIT: zie je nieuwe reactie net: in princiepe zou die cd gewoon herkend moeten worden. Probeer de kabel eens aan de 2e atapi/ide aansluiting op het mobo te hangen (waar nu bv een flop aanzit), kijk of 'ie t dan wel doet 1. probeer die cdrom in een andere pc (om zeker te weten dat het die cdrom niet is) 2. verwissel ide/atapi aansluiting met flop, doet de flop het dan en de cdrom ook? 3. verwissel kabels nogmaals als je de ide/atapi aansluiting hebt verwisseld 4. gaat de cdrom open en dicht? // je moet miss de url in je sig ff goed maken, er staan nu allemaal [ en] in :wink: :P Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 Moet ik de cd of de cd-drive in een andere pc proberen :wink: . De cd doet het namelijk wel op een andere pc. EDIT: Het gekke is dat als ik in het BIOS ga kijken het ding niet herkend wordt, maar helemaal aan het begin tijdens het booten de drive wel als secondary master ziet. // sig is al aangepast, was je post voor :P. ][ gebruik ik als scheidingsteken ipv || of // ofzo :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 [quote:3fc21a8dad="LabRat"]Moet ik de cd of de cd-drive in een andere pc proberen :wink: . De cd doet het namelijk wel op een andere pc. // sig is al aangepast, was je post voor :P. ][ gebruik ik als scheidingsteken ipv || of // ofzo :wink:[/quote:3fc21a8dad] met cdrom wordt het apparaat bedoeld, met cd bedoel ik het schijfje, is idd beetje onduidelijk :oops: :lol: EDIT: staan de master/slave instellingen goed? Want het zou de 1e master moeten zijn... :-? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 [quote:22f5fa8afe="LabRat"]Het gekke is dat als ik in het BIOS ga kijken het ding niet herkend wordt, maar helemaal aan het begin tijdens het booten de drive wel als secondary master ziet. [/quote:22f5fa8afe] EDIT: Hij wordt gezien als secondary master als de bootsequence 1: floppy, 2: hdd, 3: cd-rom is. Onvolkomenheidje van mijn kant :oops: Als ik de bootsequentie omdraai weet ik niet zeker, ik probeer het heel even right now. EDIT2: Gechecked.. m'n Japans is niet zo goed.. de CD-ROM speler is een Mitsumi en de HDD is een Fujitsu. HDD is de secondary master, maar er is geen primary master. Lijkt er dus op dat het ding niet herkend wordt. Ik ga de AOpen nog 1 x proberen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 [quote:a66be75280="LabRat"][quote:a66be75280="LabRat"]Het gekke is dat als ik in het BIOS ga kijken het ding niet herkend wordt, maar helemaal aan het begin tijdens het booten de drive wel als secondary master ziet. [/quote:a66be75280] EDIT: Hij wordt gezien als secondary master als de bootsequence 1: floppy, 2: hdd, 3: cd-rom is. Onvolkomenheidje van mijn kant :oops: Als ik de bootsequentie omdraai weet ik niet zeker, ik probeer het heel even right now. EDIT2: Gechecked.. m'n Japans is niet zo goed.. de CD-ROM speler is een Mitsumi en de HDD is een Fujitsu. HDD is de secondary master, maar er is geen primary master. Lijkt er dus op dat het ding niet herkend wordt. Ik ga de AOpen nog 1 x proberen.[/quote:a66be75280] weet niet waar je woont maar anders kan je hier wel ff een gratis mitsumi 4x/8x speler ophalen, die het de laatste keer dat ik het probeerde deed :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 Ik woon lang niet in de buurt van Houten. Net nog eens geprobeerd, in Windows wordt het ding herkend en de drivers zijn goed geïnstalleerd geeft het aan. Als ik probeer vanaf de cd te booten dan geeft hij: Booting from ATAPI CD-ROM: No readable media. Het ding lijkt het dus gewoon niet te doen al geeft Windows anders aan. Ik ga nu die AOpen proberen. Mocht dit ook niet werken, waar ligt het dan aan? BIOS? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 14 oktober 2005 Hmm... nou breekt m'n klomp.. Ik vind hier op m'n werk een totaal vergeelde cd-rom speler (16 speed). Ik sluit dat ding aan, cd erin. Bovenop zie je wat draaien, er komt een hoop rommel en stof uit, MAAR het werkt wel! Dan kan ik morgen lekker aan de slag :D FTI, a.tip: heel erg bedankt voor het meedenken en het snelle antwoorden! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2005 Graag gedaan, Adriaan Tip. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 15 oktober 2005 [quote:959b60088a="LabRat"]Ik woon lang niet in de buurt van Houten. Net nog eens geprobeerd, in Windows wordt het ding herkend en de drivers zijn goed geïnstalleerd geeft het aan. Als ik probeer vanaf de cd te booten dan geeft hij: Booting from ATAPI CD-ROM: No readable media. Het ding lijkt het dus gewoon niet te doen al geeft Windows anders aan. Ik ga nu die AOpen proberen. Mocht dit ook niet werken, waar ligt het dan aan? BIOS?[/quote:959b60088a] ik denk dat de uiteindelijke oplossing ligt bij het lensje van de cdspeler, als je m (voorzichtig) openschroeft en dan het lensje schoon maakt zal ie t misschien weer doen, maar dat is nu niet echt meer nodig denk ik :P Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen