anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 In mijn systeem zitten twee harde schijven, twee identieke 80Gig IDE schijven. Omdat ik binnenkort 't een en ander schik te verbouwen, moest ik weten welke de MASTER en welke de SLAVE was. Nu, om de een of andere reden stonden de jumpers van beide schijven op SLAVE . dus dacht ik, ga ik even (als de pc uitlag) het stroomstekkertje van een schijf verwijderen en zien of ie doorsart of niet, als ie niet doorstart id het dus de MASTER waarvan ik het stekkertje heb uitgetrokken. Echter, beide stroomkabels zijn terug goed aangesloten, jumpers staan identiek als voorheen, maar de pc start niet door, alles verloopt normaal maar stopt bij "startup from bootdisc" , komt er dus gewoon op neer dat ie de harde schijf niet meer gebruikt om op te starten (waar het besturingssysteem op staat dus). Hij ziet ze echter wel (zie je in eerste opstartfase dat er twee HD's gezien worden). Iemand een oplossing voor dit probleem?? moet ik in het bios instellen welke de MASTER en welke de SLAVE is ? kan een CMOS RESET helpen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 In de BIOS kun je dat niet instellen. Het moet met het jumpertje achterop de schijf. Beide schijven op SLAVE zetten werkt niet. Zet er eentje op Master en boot daarna je systeem even. Een CMOS reset kun je altijd even proberen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 ja maar beide schijven hebben altijd al op slave gestaan, en het heeft altijd perfect gewerkt. Eentje op master en eentje op slave , en omgekeerd heb ik reeds geprobeerd, systeem wil gewoon niet doorstarten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 ok, jumpers staan eigenlijk op Cable select , dus beide jumpers staan op het twee pinnetje van de harde schijf, en er vertrekt 1 kabel uit de ene harde schijf naar de andere en deze dan naar het moederbord Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 Ik hoop niet dat je stekkers verwijderd en/of teruggeplaatst hebt, terwijl je computer aan stond. Dat wil nog wel eens dodelijk zijn voor de schijven. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 [quote:940b3f860e="gerben"]Ik hoop niet dat je stekkers verwijderd en/of teruggeplaatst hebt, terwijl je computer aan stond. Dat wil nog wel eens dodelijk zijn voor de schijven.[/quote:940b3f860e] nee, computer stond dus wel degelijk uit, tot zoverre heb ik het verstand gehad. Nu, ik wist niet meer hoe het allemaal zat, maar het zit dus als volgt. - twee harde schijven (IDE) - op een kabel via cable select -schijf die verst op de kabel zit is de master - andere dus de slave - jumpers staan op beide schijven op cable select - stekkertje is uitgetrokken geweest van de master - ondanks alles weer zit zoals het zat, wil de pc niet meer verder starten, hij ziet de schijven maar hij gebruikt ze niet Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 Bootvolgorde klopt nog wel? Computer ook al helemaal uit gehad? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 Bootvolgorde klopt volgens mij nog steeds, hoe kan ik dat controleren (BIOS?) . Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 volgens mij, ja, je vraagt je misschien af waarom ik het dan niet bekijk, maar ik zit momenteel op het werk, en wil gewoon de mogelijke oplossingen weten tegen dat ik naar huis kan om dan de PC terug aan de praat te krijgen. Dus, volgens mij, doordat ik de stekker uit de master harde schijf getrokken heb en de pc probeerde op te starten, zag de pc dus geen harde schijf met een besturingssysteem. Dus heeft ie misschien iets aangepast in men BIOS (zoals gerben aangeeft de bootvolgorde) , en zou ik dus toch eens in het bios moeten kijken of alles nog correct is. Voor de rest kan ik niet directt denken wat het is, alles staat hardwarematig zoals het stond (jumpers en aansluitingen kabels) en toch wil hij het besturingssysteem niet opstarten op de master HD ondanks dat ie ze wel ziet. Grrrrrrr Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober 2005 probleem opgelost, gewoon even de default settings in het BIOS geladen en de pc startte terug normaal op. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen