anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 ik heb hier een laptop van Packard bell (nee, geen Packard Hell) en die doet een beetje heel vreemd. Ik verdenk de accu als probleemhebber. Ik start de laptop op, op de batterij. Het accu-niveau is 100% opgeladen. De accu zou dan ongeveer stroom moeten leveren voor 1 uur 30min. Na een half uurtje werkan valt de laptop zonder een kik te geven spontaan uit. Helemaal dood. Ik sluit de netvoeding aan, en start de laptop opnieuw op. Controleer het accuniveau 5 minuten na boot. 78%. Is mijn accu stuk of is het iets in de laptop zelf? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Toch een Packard Hell? Kijk even naar de status van je accu direct na de reboot ipv na 5 minuten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 ik keek juist na 5 minuten, zodat hij de spanning kon stabiliseren (boot kost veel stroom) en dat hij kon berekenen hoelang ik er ongeveer kee kon werken. Als ik trouwens direct na de boot kijk, is hij nagenoeg gelijk, max +/- 5% Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 hoe oud is die laptop en is die laptop regelmatig op de batterij gebruikt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Batterijen worden snel slechter. Paps laptop hield het toen ie nieuw was 1:40 uit, nu stopt ie er in iets minder een uur mee. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 hij is nbog geen jaar, aar de vraag vanwege de mogelijkheid dat er geen garantie meer op de accu zit..... en nee de laptop is niet vaak op de batterij gebruikt.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Ook als je laptop niet op de accu wordt gebruikt verslechterd deze nog steeds. Accu verslechteren van zich zelf door ouderdom (niet erg waarschijnlijk in jouw geval en gebeurd ook heel langzaam) en accu's verslechteren door opladen. Als jij de laptop gewoon met z'n adapter in het stopcontact gebruikt dan wordt de batterij hoe dan ook opgeladen of hij nou vol zit of niet met een klein stroompje om de zo veel seconde om dat ding blijvend vol te houden. Doordat de accu ook vanzelf ontlaad (volle accu is na een jaar ook echt wel leeg als je hem helemaal niet gebruikt) zijn dat eigenlijk allemaal hele kleine stukjes van een laadcyclus. Ookal heb je je laptop nooit op de accu gebruikt, dan nog zal de accu na een jaar of vijf echt een stuk slechter zijn. We kennen allemaal Packard Hell met z'n geweldige kwaliteit, dus ik denk dat daar je probleem ligt. Die accu is waarschijnlijk gewoon brak, en die indicatie van hoe vol hij is zegt ook vrij weinig, die dingen kloppen ook nooit. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 oktober 2005 Het kan natuurlijk de accu zijn maar als de computer nog geen jaar oud is, is dat niet zo waarschijnlijk. Tenzij het toevallig een slecht exemplaar was. Maar je zegt dat de computer spontaan uitvalt, dus geen battery low waarschuwing oid. Dat wijst in de richting van het oplaad en monitoring circuit. Een mogelijke test is eens een andere, goede, accu te proberen, bv. in de computerzaak waar hij vandaan komt. Of heb je hem per postorder gekocht? Als het oplaadcircuit de boosdoener is lijkt het mij in ieder geval een garantie kwestiel Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 oktober 2005 hmmm dan denk ik er toch heel hard over om hem terug te brengen voor garantie..... :lol: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2005 [quote:7a7921a924="Prin0096"]Toch een Packard Hell? Kijk even naar de status van je accu direct na de reboot ipv na 5 minuten.[/quote:7a7921a924] volgens mij had je gelijk :evil: sorry dat ik dit oude topic weer kick, maar het probleem is zojuist groter geworden. [quote:7a7921a924="tinus89"]hmmm dan denk ik er toch heel hard over om hem terug te brengen voor garantie..... :lol:[/quote:7a7921a924] Als ik nog garantie had. Op de accu blijkt maar 3 maanden garantie te zitten. En die 3 maanden zijn voorbij..... Verder is de accu ondertussen zodanig verslechterd dat hij bij volle accu na 5 minuten of soms zelfs minder uit valt.... Wat ik wel vreemd vind is dat een Li-ion accu (zou vrijwel geheugeneffectloos moeten zijn) het na 7 maanden begeeft.... Kan ik ook maar iets doen? wat kost een nieuwe accu? (als hij al te vervangen is) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2005 Natuurlijk zijn nieuwe accu's te koop. Ik vind het wel slecht, dat je zo'n beroerde garantie krijgt. Want een Li-ion accu moet toch lang meegaan. De prijs is sterk afhankelijk van het type Packard (H)(B)ell. Als je even rond-googled, dan vind je vast een bedrijf wat "betaalbare" accus verkoopt. Maar 80-150 euro ben je gauw kwijt. Misschien kun je een deal maken met de leverancier van je laptop voor een leuk prijsje. Maar ik blijf het vreemd vinden dat een accu binnen een jaar naar de Filistijnen is. Even een illustratie. Ik heb een oude Compaq Armada 7800 (toch wel een jaartje of 7 oud), waarin een NimMh batterij inzit. Daar draai ik nog 90 minuten op 1 acculading. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2005 [quote:57790fd714="tinus89"]Op de accu blijkt maar 3 maanden garantie te zitten. En die 3 maanden zijn voorbij.....[/quote:57790fd714] Bij een nieuwe laptop? Volgens mij laat je je een oor aannaaien. Bij gebruikte spullen is dit overigens wel een normale termijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2005 de laptop is ongeveer 1-2 dagen per 14 dagen gebruikt, verder bijna niet. Als hij niet gebruikt werd, werd de accu (indien leeg) opgeladen en daarna werd hij van de stroom gekoppeld. Ik heb met PB gebeld (eerst 20 minuten wachten a la €0,15/min). Daar te horen gekregen dat er een half jaar op een accu zit, en dat een nieuwe €140, - kost.... Omdat de laptop toch al eind januari gekocht zou zijn zouden we te ver over de garantietermijn heen zijn, dus doet PB niets... Na een drijging met een brief naar de comsumentenbond werd gesuggereerd dat we maar een brief naar de importeur moesten sturen: NEC Computers. Die zouden meer besluitvaardigheid hebben. Dat gaan we zeker doen. Maar mag dit zomaar? Een accu behoort volgens de klantenservice een verwachte levensduur gelijk aan het notebook te hebben. Dus geen 9 maanden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2005 [quote:e26c045c63]Minimumperiode: 2 jaar Gaat het om het begrip 'garantieperiode', dan wordt dat door velen in de praktijk uitgelegd als de periode dat een verkoper aansprakelijk is. De bewuste '2 jaar garantie' waar men het zo vaak over heeft, is in de wereld gekomen door een Europese richtlijn die zegt dat een verkoper tot twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor gebreken in de goederen die hij heeft geleverd. Dit geldt als een minimumperiode voor de landen die zich aan de Europese regelgeving hebben gebonden, maar zij mogen een langere termijn vaststellen. Nederland heeft deze in feite onbeperkt gemaakt door te stellen dat een verkoper aansprakelijk is voor ieder gebrek dat zich voordoet gedurende de periode dat je dit redelijkerwijze niet had hoeven verwachten (artikel 17 in het Burgerlijk Wetboek boek 7). Kort samengevat: zolang als de levensverwachting [b:e26c045c63]langer dan twee jaar(Fl)[/b:e26c045c63] is van een (onderdeel van een) product, zo lang behoort dat het ook doen.[/quote:e26c045c63] Bron: http://www.computerconsument.nl/pages/redartikelendetail.php?redartID=195 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2005 dat betekent dus dat ik officieel, via de wetgeving, 2 jaar garantie moet hebben op mijn laptop+toebehoren, dus accu? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2005 Het is de wet: zij moeten aantonen dat hij niet op jouw geval van toepassing is en/of dat er bij aankoop nadruk op de afwijkende termijn is gelegd(waarbij ze die dan waarschijnlijk op bedrijfsmatige toepassing hebben afgestemd>wat in jouw geval onredelijk is). "Coulance" is wel het minste wat ze kunnen tonen. btw welke packard hell is het eigenlijk? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2005 [quote:b9264c8079="tinus89"]hij is nbog geen jaar, aar de vraag vanwege de mogelijkheid dat er geen garantie meer op de accu zit..... en nee de laptop is niet vaak op de batterij gebruikt....[/quote:b9264c8079] Je hebt toch nog garantie. Zou daarvoor gaan. (je bent toch lid van de consumentenbond en of een rechtsbijstanverzekering voor het geval ze raar gaan doen). Batterijen worden langzaan aan lui, maar binnen een jaar al na 30 minuten leeg ? Je hebt een maandagmorgen accu. (mij eigen ervaring, ik heb een company notebook en heb al met verschillende (wel allemaal A-merk (Compaq, IBM, Dell) en die betterijen gaan zelfs bij veelvuldig gebruik heus niet zo snel achetruit) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2005 dit ligt niet aan de accu. Dit ligt aan de powercover.... Dit is het oplaadgedeelte en het powermanagement gedeelte van je laptop. Je accu van je laptop wordt namelijk softwarematig opgeladen door een chip op het moederboard. Je kan dit op twee manieren oplossen: * haal de accu en de stroon uit de laptop en laaat deze minimaal 2 dagen liggen zonder stroom en accu. Als het goed is zal de chip dan een reset krijgen. * Als dat niet lukt dan bel je packard bell op en vertel je dat de powercover stuk is. Dit is een onderdeel van je moederboard en niet van de accu dus zul je nog garantie krijgen. Je kan mijn verhaal makkelij controleren door een zaak te zoeken die batterijen reficeerd. bijvoorbeel batteryfact in nijmegen. Deze zullen voor 5 euro of een gering bedrag je accu doormeten. Je zul zien dat bij een belasting van 1.5 ampere je nog zeker 80 over hebt. Dus het moraal van dit verhaal... stort je niet alleen op de powersupply maar denk ook aan de andere onderdelen ;) Als je je batterij laat testen heb je een troef in handen tegen packard bell!! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2005 dat is wel slim!!! Dat van die accu ga ik proberen. We zijn inderdaad lid van de consumentenbond, maar of we rechtsbijstand hebben moet ik even navragen. Ik ben nu niet thuis, en kan niet precies nagaan welke notebook het om gaat. Verder zit er een goede electronicawinkel in groningen, die ga ik nu bellen om te vragen of ze die dingen doormeten. Edit:/ Okaphone electronica gebeld, en die zeggen: De moderne Li-ion accu's zijn NIET betrouwbaar door te meten, omdat er veel electronica in de accu verwerkt zit. Die optie valt dus af? De man aan de telefoon was ook van mening dat de nieuwe Li-ion accu's onbetrouwbaar zijn vergeleken met de oudere Nimh batterijen. Dat van de accu eruit ga ik wel proberen. Verder nog opties? Edit:/ we hebben geen rechtsbijstandverzekering. :oops: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen