Ga naar inhoud

SATA hot plug

Aanbevolen berichten

Voor een backup wil ik een extra HD aanschaffen en dan gewoon intern in de kast te monteren. Voor de snelheid zat ik te denken aan een SATA. Mijn vraag is, hoe kan zo'n hd uitschakelen, gewoon door een schakelaar de voeding afzetten, of raak ik dan data kwijt uit de buffer, Ik heb namelijk ergens gelezen dat je eerst de data-kabel eruit moet halen? Ik wil hem namelijk alleen gebruiken tijdens een backup, en na backuppen uitschakelen. (veiligheid tegen wissen, en virussen)
Link naar reactie
voordat je een serial ata apparaat afkoppelt, moet je eerst klikken op hardware veilig verwijderen (hiervoor moet je op een symbooltje klikken dat rechtsonderin je scherm verschijnt, bij je klok). Eigenlijk werkt de s-ata schijf net zoals een geheugenstick, daarbij moet je ook eerst kiezen voor hardware veilig verwijderen. Maar waarom neem je niet een externe usb-schijf? je kan de backup dan ook fysiek scheiden van je pc, wat veiliger is (als ze bijvoorbeeld je pc stelen).
Link naar reactie
Dat over fysiek scheiden ivm diefstal sprak me wel aan. Maar extern zou ik graag wilen kiezen voor de SATA (ik heb al een bracket naar buiten met SATA en een molex aansluiting) daar de snelheid lekker hoog is; 480 Mbits/s voor USB 2 en 1.5Gbit/s voor SATA 1. (en ik wil de nieuste snufjes graag uit proberen) USB2 : Ik moet zo'n 7 GB elke maand backuppen=7168MB *8= 57344Mbits /480=119 seconden of maak ik een telfout? en die 480Mbits/s is ook maar theorie. Is die "veilig verwijderen voor alle SATA?, want normaal worden HD niet verwijdered. Of zijn alleen SATA hd's die de "Hot plug" feature ondersteunen.
Link naar reactie
die snelheden zeggen weinig. Dat zijn doorvoersnelheden, maar de fysieke snelheid ligt beduidend lager. Als je een snelle IDE schijf via USB 2.0 aansluit, zal de toegangstijd wat hoger worden, en de doorvoer een klein beetje lager, maar het zal niet veel schelen. Als ik jou was en had het geld, zou ik voor een USB 2.0 hdd gaan. Evt is Firewire ook nog te overwegen, maar daar weet ik niets vanaf, dus ik weet niet hoe snel dat is...
Link naar reactie
ik heb een firewire externe schijf en die werkt prima, ik denk dat je je inderdaad niet moet verkijken op de theoretische snelheden van externe en interne schijven, als je de zaken in tijd gaat bekijken ben je met een externe schijf waarschijnlijk ietsje langer bezig met backuppen, maar het lijkt me niet dat het tijdsverschil zo groot zal zijn.
Link naar reactie
Dan moet die externe schijf wel interessante gegevens bevatten, die iets waard zijn. Bovendien kan de schijf eventueel in een kluis worden gelegd, waardoor de schijf ook meteen beter beschermd is tegen brand e.d.. Het is vrijwel altijd beter om backups fysiek te scheiden van je pc, ivm de eerdere genoemde diefstal, brand enzovoort.
Link naar reactie
Ik ben inmiddels ook wat wijzer geworden; de SATA controller van m'n southbridge Intel ICH5R in niet "Hot plug", een extra SATA controller op m'n mobo (gigabyte 8KNXP) van Silicom Image heeft die functie wel. Alleen gelezen dat de max afstand tot controller maar 1 meter is. Blijkbaar is hardware veilig verwijderen wel belangrijk om de cache van de hd weg te schrijven (fluchen?), maar geld dit ook voor USB HD's? denk ik zo. Ik heb gezocht naar SATA cases, maar blijkbaar zijn die alleen verkrijgbaar op het internet. Computerland had ze, maar heeft ze allemaal teruggestuurd naar de fabrikant want de ingebouwde controller?? werd kokend heet. Het zal dus wel een combi worden USB2 & firewire case. Wel weer meer draden uit de kast, maar wel op een aparte plaats op te bergen. Bedankt voor de antwoorden!
Link naar reactie
Ik ben inmiddels ook wat wijzer geworden; de SATA controller van m'n southbridge Intel ICH5R in niet "Hot plug", een extra SATA controller op m'n mobo (gigabyte 8KNXP) van Silicom Image heeft die functie wel. Alleen gelezen dat de max afstand tot controller maar 1 meter is. Blijkbaar is hardware veilig verwijderen wel belangrijk om de cache van de hd weg te schrijven (fluchen?), maar geld dit ook voor USB HD's? denk ik zo. Ik heb gezocht naar SATA cases, maar blijkbaar zijn die alleen verkrijgbaar op het internet. Computerland had ze, maar heeft ze allemaal teruggestuurd naar de fabrikant want de ingebouwde controller?? werd kokend heet. Het zal dus wel een combi worden USB2 & firewire case. Wel weer meer draden uit de kast, maar wel op een aparte plaats op te bergen. Bedankt voor de antwoorden!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...