Ga naar inhoud

HP Pavilion vastloopprobleem en Quickpar

Aanbevolen berichten

Hallo wie dit leest. Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, ik weet het inmiddels niet meer. Ik heb een tweedehands HP Pavillion 771.nl gekocht. Bij de verkoper heb ik het systeem uitgebreid getest; opnieuw opgestart (alle hardware werd herkend in apparatenbeheer), van alles opgestart en laten draaien en niet van z'n stuk te krijgen. Eenmaal thuis aan het einde van de eerste dag sloeg de pc spontaan vast. Andere harde schijf erin gedaan, geheugenbankjes er een voor een uit, andere videokaart erin en een ander diskettestation. Niets hielp, ook niet een schone Windows (XP SP2) installatie. De problemen doen zich voornamelijk voor bij het repareren van een gedownloade film met Quickpar. Maar ook bij het opstarten van mijn TV-kaart wil het wel eens gebeuren (deze kaart heb ik uiteraard al een keer verwijderd en gedeïnstalleerd, ook Quickpar is al meerdere keren opnieuw geinstalleerd). Volgens de verkoper belast ik het systeem te zwaar, omdat er maar een 200 watt voeding in zit en de processor -een AMD AthlonXP 2000+- trekt volgens hem erg veel stroom. Volgens hem moet ik er daarom niet teveel hardware in plaatsen en niet te zwaar belasten. Dit kan ik mij echter niet voorstellen. Heeft iemand nog een idee waar het werkelijke probleem zou kunnen zitten? Alvast heel erg bedankt voor elke reactie! Karl
Link naar reactie
Als je voeding idd 200 watt is(kun je zien op de voeding-sticker/plaatje): dat is niet erg veel..... Helemaal apekool is het verhaal niet. Je zou kunnen overwegen een moederbord monitor te installeren (zoals bv Alex kaams motherbordmonitor) welke de voedingsspanningen kan uitlezen en evt ook loggen. Na een crash kun je de log nakijken en zien of er wellicht een voedingsspanning in elkaar dondert. Andere eenvoudige optie; even een zwaardere voeding lenen.... Al is het alleen maar om je de zekerheid te geven dat het toch niet aan de voeding ligt. Computers repareren is meestal het meest voor de hand liggende uitsluiten, dat wat overblijft is dan je probleemveroorzaker
Link naar reactie
Ik heb er verder mijn eigen harddisk van Maxtor ingezet. Is een 250 GB schijf 7200 tpm en 16MB cache. Windowspartitie is 50 GB en nog twee van 100 voor de data. Liep probleemloos op mijn oude (nu overleden) pc. De oude pc had trouwens 350 watt voeding, zou ik die zo kunnen overzetten of kan ik dan de boel opblazen? Ik heb er weinig verstand van, maar als het gewoon een kwestie is van de kabels aansluiten dan durf ik dat wel aan. Het geheugen is trouwens Corsair 2X 256 MB DDR Ram. DVD brander van NEC dual layer en Samsung DVD speler. Videokaart ATI Radeon 9200 128 MB.
Link naar reactie
je kan kijken of het lukt. Maar check eerst de afmetingen, type aansluitingen. Zgn a-merken hebben vaak andere afmetingen zoals voedingen, moederbord, connectoren. Lijkt me van een kant sterk dat het de voeding is al is het weing. De A-merken hebben vaak genoeg voeding voor wat erin zit en voor extra schijf, cdrom. Die TV kaart, als die er niet in zit, draait ie dan wel goed ? De nieuwe schijf die je erin hebt gedaan, gebruik je wel Cable Select. (zelf nooit een HP open gehad, maar Dell, Compaq gebruiken allemaal CS) Wat zijn nu de symptomen ?
Link naar reactie
Het programma QuickPAR is erg geheugenintensief, ik gebruik het hier zelf ook. Je zou met Memtest eens kunnen kijken of er inderdaad fouten in je geheugen zitten, maar zoals je hierboven hebt kunnen lezen is de voeding wel aan de krappe kant. Kun je geen andere lenen? Je kunt overigens zonder problemen die 350W voeding aansluiten hoor, alle stekkers zijn volgens de ATX standaard, en je computer ermee opblazen kun je ook niet. Alleen gaat het er wel een beetje om dat een voeding met alleen een hoog wattage niet zaligmakend is, de afgegeven stroom over de diverse spanningen is ook heel erg van belang! De A-merk voedingen hebben weinig tot geen onstabiliteit in de spanningen, ook niet bij een hoge stroomafname, en daar wil het bij een onbekend merk nog wel eens aan mankeren. Groetjes van Jan Willem.
Link naar reactie
Nou mensen, bedankt voor de reacties tot dusver. De mem-test heb ik inmiddels uitgevoerd via een opstartbare cd-iso (mooi tooltje, bedankt al voor deze tip!). Geen fouten gevonden. De voeding blijk ik :oops: weggegooid te hebben..... En zonder TV-kaart blijft het probleem hetzelfde. Het stomme is dat het bijna alleen met Quickpar gebeurt. Register fixen, defragmenteren en branden tegelijk (!) geeft geen problemen. Maar Quickpar is toch geen boosdoener, ook al is het een geheugen intensief tooltje?
Link naar reactie
Het wordt steeds gekker. De memory test heb ik trouwens dit keer afgerond. No problems. Morgen gaat er bij Dynabyte een nieuw voeding in van 350W, ligt al voor me gereserveerd. Maar nu blijkt (voor de tweede keer trouwens) dat als ik mijn tweede harde schijf -vol met data- aanklik in de verkenner, ik de melding krijg: "deze schijf is niet geformatteerd, wilt u de schijf nu formatteren". Pc weer opnieuw opstarten en alle data is weer toegankelijk. Dezer schijf zat al in de pc toen ik hem kocht trouwens. Ik heb deze schijf ook al een keer verweijderd, maar het vastlopen bleef. Zou het de kabel kunnen zijn misschien? Word ik nu gek, wat is hier toch aan de hand!
Link naar reactie
CPU wordt dubbelgekoeld. Maarrrrrr........omdat de tweede schijf ook niet meer benaderbaar was, heb ik de IDE kabel van mijn oude pc (ik heb dus niet ALLES weggegooid....) er opgeprikt. En tot nu toe is Quickpar al 25 minuten (zweet staat in mn handen!!) aan het repareren zonder crash! Zou dit nu echt de oorzaak zijn geweest? Voor iedereen die mij op weg heeft proberen te helpen, laat ik morgen of overmorgen weten of dit werkelijk de oorzaak was van alle ellende!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...