Ga naar inhoud

Fan regelen. Op temperatuur dus.......

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik weet dat dit niet het juiste forum ervoor is maar ik weet geen betere, dus vraag ik het hier maar. :oops: Ik zou graag een pc cooler, 80mm, aan willen laten slaan bij een luchttemperatuur van ongeveer 30C. Niet heel moeilijk. Het word moeilijker wanneer ik vertel dat de koeler niet in een computer zit. Ik zou graag willen dat de koeler bij 30C aanslaat, terwijl hij continu aan de stroom zit via een adapter. Een leuke kleine uitdaging (vond ik zelf). Weten jullie misschien hoe ik dat kan doen? :( Mijn budget voor de temperatuurschakelaar is ongeveer 10 euro (iets meer mag wel, maar liever niet). Ik heb 0 ervaring met het solderen van printplaten, maar kan wel solderen en ben bereid het te proberen. 8) Hebben jullie enig idee hoe? een internetwebsite of andere plaats om het te vragen zijn natuurlijk ook zeer welkom!!. Ik ben benieuwd naar jullie ideeen.... Alvast bedankt! :D
Link naar reactie
Dat is snel! nee, want dan weet ik niet wanneer hij aanslaat. En verder gaan die meestal niet uit, maar varieert het toerental. zoals bij deze: http://www.arctic-cooling.com/fans2.php?idx=3 (zit in mjn eigen pc) Zoals je kan zien gaat hij van 1000-2500 rpm: http://www.arctic-cooling.com/fans2.php?idx=3&data=2&disc= Edit:\ of bedoelde je wat anders?
Link naar reactie
Antieke en klassieke schakeling maar werkt wel leuk i.p.v de led met weerstand komt een relais ( max 50 ma) vergeet niet om een diode over de relais spoel te zetten deze is nodig om de inductie pieken van de spoel te blussen (anders gaat je eind tor eraan) de NTC weerstand kan je gewoon verlengen, en ergens neerhangen waar de temp gemeten moet worden als je weinig of geen ervaring hebt met electronica dan zou ik kiezen voor een pakketje van [url=http://www1.nl2.conrad.com/]conrad[/url] [img:1c129a511b]http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1100/1170/1175/117587_BB_00_FB.EPS.jpg[/img:1c129a511b] Indien het te heet wordt, kan bij het overschrijden van de ingestelde temperatuur een ventilator of koeler worden ingeschakeld. Bijhet overschrijden van de ingestelde temperatuur slaat het relais af. De schakelaar is erg gevoelig: bij kleine temperatuurschommelingen trekt het relais aan. Technische spec.: Schakeltemperatuur instelbaar van -10 tot +100 °C • Voedingsspanning 12 - 15 V= • Stroomverbruik ca. 4 / 40 mA • Schakelcontact 1 x OM/ 8 A • Max. schakelspanning 250 V • Afm. 72 x 50 mm. Omvang levering:Bouwpakket • 2 temperatuur-sensoren KTY-10 [img:1c129a511b]http://www1.nl2.conrad.com/m/1000_1999/1100/1170/1173/117323_BB_00_FB.EPS.jpg[/img:1c129a511b] Deze automatische temperatuurgestuurde besturing is ontwikkeld voor in de handel verkrijgbare, kleine gelijkspanningsventilatoren (12 V), zoals deze in bijna alle PC's worden ingebouwd voor de koeling. Aan de temperatuurgevoelige zijde wordt een NTC gemonteerd, die invloed heeft op het temperatuurgevoelige toerental van de ventilator. Met een trimpotmeter wordt het minimale toerental vooraf ingesteld. Technische spec.: Voedingsspanning 12 V= • Belasting max. 500 mA • Afm. 40 x 40 mm. Omvang levering: Bouwpakket • Behuizing
Link naar reactie
In het ontwerp van circuits online zit ook een potmeter. Die heeft heeft vermoedelijk een vergelijkbare functie als op dat kant-en klaar printje. Daar kun je het moment instellen dat de transistor in geleiding komt. Feitelijk is er sprake van een spanningsdeling. Op een bepaald moment wordt een bepaald niveau overschreden en dan schakelt de transistor (oid) en die schakelt in het voorbeeld dat ledje in (of relais op dat printje). Aandachtspunt is nog wel de piekstroom door de transistor en de piekspanning die kan ontstaan over de ventilator. Voor het ene heb je een ander type transistor nodig, maar voor sommige ventilatoren, en voor lagere voedingsspanningen zou het genoemde BC type best gebruikt kunnen worden. Voor die piekspanning moet je een diode gebruiken. Wel goed plaatsen, daar zijn overigens ook voorbeelden van te vinden. Vermoedelijk is het verstandig om eens in de bibliotheek te gaan struinen. Zelf ben ik begonnen te hobbyen met een elektronica bouwdoos (en Fischer Techniek). In die elektronica bouwdoos zit alles wat je nodig hebt meestal wel in. Wanneer je er wat handiger in wordt, krijg je door dat je losse onderdelen veel goedkoper gewoon in de elektronica winkel kan kopen. Het leuke van de bouwdozen is dat je een basis hebt om de componenten zonder soldeerbout met elkaar te kunnen verbinden.
Link naar reactie
R1 = 1 kΩ R2 = 1 kΩ NTC R3 = 10 kΩ R4 = 220 Ω P1 = 10 kΩ D1 = LED D2 = 1N4148 T1, T2 = BC 547B De componenten zoals hier weergegeven zijn gewoon algemeen verkrijgbare componenten die voor een paar knaken in iedere elektronicazaak verkrijgbaar zijn, alleen nog een printplaatje erbij voor de montage van de diverse componenten, doorverbinden met draadjes, solderen en klaar, komplete bouwpakketjes zijn inderdaad duurder. R staat voor weerstand, P voor potmeter (regelbare weerstand), D1 is in dit geval een led (lichtgevende diode), D2 is in dit geval een algemeen verkrijgbare diode, T staat voor transistor, ga voor iedere component uit van gemiddeld 50 eurocent per stuk.
Link naar reactie
soldeerbout+vet+tin+werkplek, heb ik al :P , zelfs de werkplek verwarmt! :D okee, ik snap het denk ik, alleen die reeks die opgenoemt werd, slaat dat op die schakeling die ik vond van circuitsonline? [quote:8ff1682794="amira"] vergeet niet om een diode over de relais spoel te zetten deze is nodig om de inductie pieken van de spoel te blussen (anders gaat je eind tor eraan) [/quote:8ff1682794] Wat is een eindtor? Verkopen ze die printplaatjes daar ook? En als ik naar een printplaatje kijk, zitten er van die geleidebanen op. Die verschillen toch per schakeling? Dan kan ik toch nooit een schakeling bouwen op een standaard printplaatje? :cry: En ik weet nog steeds niet wat een relais doet..... Stel ik heb het gebouwd, hoe stel ik dan in dat hij daadwerkelijk bij 25C aan slaat? Verder heb iik vannacht na liggen denken. De potmeter gaat als het goed is voor datgene wat de plotselinge omschakeling doet (het relais?). De NTC laat steeds meer stroom dor, want de temperatuur stijgt. Bij 20C slaat hij aan. Dan kan ik de potmeter verder dicht zetten, zodat het relais later de benodigde stroom krijgt om om te slaan. Nu laat de NTC bij 25 genoeg stroom door, om na de potmeter het relais om te laten slaan. klopt dit?
Link naar reactie
Een eindtor is de transistor die het dichts bij het te sturen apparaat zit. Je hebt printplaatjes om een experimentele schakeling op te bouwen, deze zijn voorzien van printbanen die je zelf moet aanpassen naar behoefte. Een relais is een electrische schakelaar: door er spanning op te zetten worden contacten gesloten of verbroken of beide. Het afstellen van de schakeling zul je moeten doen met een thermometer. De potmeter bepaald inderdaad het punt waarop de ntc effect krijgt.
Link naar reactie
[quote:21d92075fa="tinus89"] Stel ik heb het gebouwd, hoe stel ik dan in dat hij daadwerkelijk bij 25C aan slaat? Verder heb iik vannacht na liggen denken. De potmeter gaat als het goed is voor datgene wat de plotselinge omschakeling doet (het relais?). De NTC laat steeds meer stroom dor, want de temperatuur stijgt. Bij 20C slaat hij aan. Dan kan ik de potmeter verder dicht zetten, zodat het relais later de benodigde stroom krijgt om om te slaan. Nu laat de NTC bij 25 genoeg stroom door, om na de potmeter het relais om te laten slaan. klopt dit?[/quote:21d92075fa] het instellen bij 25 c kan gevoelsmatig of met een thermometer de instelpot moet je eenmalig instellen, zodat de blower gaat lopen bij 25 c. wordt de omgevings temp. lager dan wordt de weerstand van de NTC hoger ( het relais slaat dan weer af) wordt de temp weer 25c dan wordt de weerstand van de NTC weer lager (NTC= [b:21d92075fa]n[/b:21d92075fa]egatieve [b:21d92075fa]t[/b:21d92075fa]emperatuur[b:21d92075fa]c[/b:21d92075fa]oëfficiënt.) je kunt [url=http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/?~template=pcat_area&p_load_area=2408005&zhmmh_area_kz=8B] hier[/url] naar de pagina van conrad met temperatuur regelaars ( met prijzen) p.s je bent niet zoveel duurder uit als je een bouwpakket koopt (9,95 tot 12,95) als je zelf gaat bouwen komt er meer bij dan je denkt plus het feit dat je niet weet hoe componenten werken ,cq hoe je ze moet aansluiten ( basis,collector, emittor van een transistor enz) lijkt het toch beter om voor een kitje te gaan Zelf bouwen zonder enige kennis van electronica leidt alleen maar tot hogere kosten( het app. werkt niet, het zooitje gaat in rook op enz)
Link naar reactie
[quote:9e465daa35="Martijn Hogendorf"]@ amira; je kan niet linken naar conrad.[/quote:9e465daa35] [quote:9e465daa35="amira"]oke :evil: ga naar http://www1.nl2.conrad.com/ ga naar bouwpaketten en modules rechts onder het kopje [b:9e465daa35]bouwpaketten en modules[/b:9e465daa35] klik op besturing regel bouwpaketten en kies voor teperatuurregel bouwpaketten[/quote:9e465daa35] kan wel, maar de link is kapot..... ik kan niet in dat gedeelte komen, dat ligt eruit....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...