anoniem Geplaatst: 28 september 2005 Delen Geplaatst: 28 september 2005 Hallo, Mijn computerbehuizing is voorzien van een 'intel frontpanel io' met o.a. Firewire, usb, microfoon en headphone aansluiting. [img:39195feaf6]http://www.chieftec.com/images/BX/3023.gif[/img:39195feaf6] De firewire en usb functioneren goed, want deze zitten op het moederbord aangesloten. De mic en headphone werken niet, want deze zitten ook op mijn moederbord aangesloten, maar ik maak niet gebruik van het onboard sound. We hebben namelijk voor een audigy 2 ZS gekozen. Nu wil ik graag dat de front-audio aansluitingen dus via de audigy gaan lopen zodat we een microfoon en koptelefoon (belangrijker) gewoon op het frontpanel kunnen aansluiten. Nu heb ik gekeken, maar volgens mij is dit niet mogelijk met de audigy ?! Er was bij mij geen boekje meegeleverd, maar ik heb van de creative site iets aan documentatie gedownload en de knowledgebase doorbladerd. Nergens kan ik vinden hoe je dit kunt aansluiten en wanneer ik de kaart bekijk lijkt het ook niet mogelijk te zijn daar er niet een soortgelijke aansluitingsmogelijkheid op zit ? Is deze audigy daadwerkelijk zo beperkt met interne aansluitmogelijkheden ? Wie is hier mee op de hoogte en is er toch een mogelijkheid om de frontpanel audio pluggen te gebruiken ? [img:39195feaf6]http://www.chieftec.com/images/bx-usb-01.jpg[/img:39195feaf6] Het valt me toch eigelijk wel een beetje tegen van creative, want dit is toch wel een uitgebreide kaart, maar deze wijdverbreide standaard ondersteunen ze niet ? P&B Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2005 Er zitten volgens mij wel stekkertjes voor geluid op de audigy2zs. Maar niet op die lange connector aan de voorzijde. Die is bedoeld voor de "breakout-box", die je in een 5,25" bay kunt plaatsen. De andere aansluitingen zitten aan de "bovenkant", waar bijvoorbeeld "TAD" en "CD IN" bij staat. http://www.3dnews.ru/documents/6355/Audigy2ZS-front.jpg http://www.thinkgeek.com/images/products/additional/large/Audigy2ZS-alt1.jpg Overigens is het meestal geen probleem zowel onboard geluid als de losse geluidskaart naast elkaar te gebruiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2005 [quote:dc649e5ea5="gerben"]Er zitten volgens mij wel stekkertjes voor geluid op de audigy2zs. Maar niet op die lange connector aan de voorzijde. Die is bedoeld voor de "breakout-box", die je in een 5,25" bay kunt plaatsen. De andere aansluitingen zitten aan de "bovenkant", waar bijvoorbeeld "TAD" en "CD IN" bij staat. http://www.3dnews.ru/documents/6355/Audigy2ZS-front.jpg http://www.thinkgeek.com/images/products/additional/large/Audigy2ZS-alt1.jpg [/quote:dc649e5ea5] Hallo Gerben, Die foto's had ik ook al gevonden, ze staan ook op de creative site. Mijn audigy heeft geen breakout-box zoals op het 2e plaatje staat aangegeven, want dat is volgens mij voor de platinum editie. Mijn systeem heeft alleen een pci audigy kaart en verder niet. De computerkast heeft voorop echter wel de mogelijkheid om o.a. een koptelefoon aan te sluiten. Hiervoor dien je de die front aansluiting echter wel op de audigy aan te sluiten en hoewel er wel de door jouw genoemde aansluitingen op aanwezig zijn is er nergens een mogelijkheid om het gebruikte kabeltje in te pluggen. Tad en Cd in zijn beide line-in aansluitingen en ook fysiek ook niet geschikt voor de gebruike aansluitplug van het frontpaneltje in mijn kast. [quote:dc649e5ea5] Overigens is het meestal geen probleem zowel onboard geluid als de losse geluidskaart naast elkaar te gebruiken.[/quote:dc649e5ea5] Misschien niet, maar deze heb ik bewust uitgeschakelt om conflicten te voorkomen. Daarbij wil ik graag van de voordelen van deze kaart kunnen genieten. Ook het steeds wisselen tussen uitvoerfilters (linux) zit ik niet op te wachten. Nu moet ik zeggen dat ik toch wel een beetje baal, mooie geluidskaart maar nu blijkt hij niet compatible met mijn kast ... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2005 Och, dat is vrij gewoon hoor, dat zo'n stekkertje niet past. Je kunt natuurlijk ook de stekker eraf knippen en een wel passend stekkertje aan de kabel solderen. En kun je hem binnen niet aansluiten, dan kun je de kabel ook wel naar buiten doorlussen, en achter in de kaart prikken. Maar als ie wel op het moederbord past, zou ik dat eerst eens proberen. Zit er overigens geen koptelefoonaansluiting in je speakers? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2005 De ZS heeft idd geen frontaansluitingen en dit is ook niet mogelijk zonder breakout box. Ik heb al wel gezocht, maar ik kan nergens de pin-out vinden van de breakout box aansluiting, dan was het mss nog mogelijk geweest. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2005 [quote:1d94d3aed7="gerben"]Maar als ie wel op het moederbord past, zou ik dat eerst eens proberen. Zit er overigens geen koptelefoonaansluiting in je speakers?[/quote:1d94d3aed7] Er zit geen koptelefoonaansluiting op de speakers en het onboard geluid gaan gebruiken is niet handig daar je dan met meerdere geluidoutputs te maken krijgt en elke keer dit moet worden gewijzigd in de software. [quote:1d94d3aed7="Comp-Freak"] De ZS heeft idd geen frontaansluitingen en dit is ook niet mogelijk zonder breakout box. Ik heb al wel gezocht, maar ik kan nergens de pin-out vinden van de breakout box aansluiting, dan was het mss nog mogelijk geweest. [/quote:1d94d3aed7] Ja, idd ... daar heb ik ook om gezocht, maar niet kunnen vinden, achteraf misschien stom en had ik mischien beter een teratec kunnen nemen. Het stomste van alles is misschien nog wel dat er slechts 1 linu-out aanwezig is op deze geluidskaart (!). In mijn 2.1 opstelling moet ik dus mijn koptelefoon op de zelfde line-out aansluiten als de speakers zitten aangesloten. Vandaar dus de wens voor een exta uitgang en daar er een mooie koptelefoon-out in de kast zat was het voorelkaar dacht ik. Blijkt toch behoorlijk tegen te vallen nu, van alle aansluitmogelijkheden heb je slechts 1 lineout tot je beschikking :(. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2005 Klopt wat je zegt. Ik heb zelf wel een koptelefoonaansluiting op de bedieningsconsole van mn speakers zitten. Wat ik bij de pc van mn ouders heb gedaan is het volgende. Aan de front aansluitingen van de case (mic en stereo out) zit een kabel met jack aansluitingen. Deze loopt door de kast, via een plaatje met een rond gaatje in zo'n pci gat, naar buiten. De microfoon zit gewoon rechtstreeks op de kaart, de stereo out zit via een splittertje op de uitgang van de geluidskaart. De speakers zelf zitten ook op het splittertje. Wil ik nu een koptelefoon aansluiten, dan zet ik eerst de speakers uit. Daarna kan je een koptelefoon aansluiten. [img:9edb3441d4]http://www.comparestoreprices.co.uk/images/unbranded/3/unbranded-3-5mm-stereo-jack-splitter.jpg[/img:9edb3441d4] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2005 [quote:23cca605dd="Comp-Freak"]Klopt wat je zegt. Ik heb zelf wel een koptelefoonaansluiting op de bedieningsconsole van mn speakers zitten. Wat ik bij de pc van mn ouders heb gedaan is het volgende. Aan de front aansluitingen van de case (mic en stereo out) zit een kabel met jack aansluitingen. Deze loopt door de kast, via een plaatje met een rond gaatje in zo'n pci gat, naar buiten. De microfoon zit gewoon rechtstreeks op de kaart, de stereo out zit via een splittertje op de uitgang van de geluidskaart. De speakers zelf zitten ook op het splittertje. Wil ik nu een koptelefoon aansluiten, dan zet ik eerst de speakers uit. Daarna kan je een koptelefoon aansluiten. [img:23cca605dd]http://www.comparestoreprices.co.uk/images/unbranded/3/unbranded-3-5mm-stereo-jack-splitter.jpg[/img:23cca605dd][/quote:23cca605dd] Tja, dat is ook een optie, maar persoonlijk ben ik geen voorstander van allerhande splitters en verloop stukjes. Inmiddels heb ik deze link gevonden : [url]http://www.folken.net/front2.htm[/url] [img:23cca605dd]http://www.folken.net/front2_files/image005.jpg[/img:23cca605dd] [img:23cca605dd]http://www.folken.net/front2_files/image006.jpg[/img:23cca605dd] [size=9:23cca605dd] 1 - Analog Ground 2 - Analog Headphone Out Left 3 - Audio Backpanel Mute -- short to ground to mute the backpanel (when headphones are plugged in) 4 - Analog Headphone Out Right 5 - same as #3 6 - Mic input from front panel 7 - key pin (shouldn't be there) 8 - VREF out -- voltage reference for Mic 9 - Mic in Mute -- ground when mic isn't plugged in, +12VDC when mic is plugged in 10 - Audio cable detect -- will be ground when headphones are plugged in (not normally used) [/size:23cca605dd] Misschien dat ik hier iets mee kan ... we zullen zien. Volgens mij moet ik dan de pinnen van de intel-i/o doorverbinden met de respectievelijke pinnen op de audigy. Als het kan ... want ik wil niks kapot maken natuurlijk ... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2005 Ziet er bruikbaar uit, alleen jammer van de apparte aansluiting. Ik dacht dat de breakout box van de platinum ook niet op die aansluiting aangesloten werd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2005 Mocht je vorderingen maken, houd ons a.u.b. op de hoogte. Ik heb hetzelfde probleem. Buitengewoon irritant dit, ik heb eigenlijk zonder er verder over na te denken deze geluidskaart gekocht. De volgende keer ga ik me zeker beter oriënteren op gamergeluidskaarten :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2005 [quote:13da783bc9="Count Uilesnor"]Mocht je vorderingen maken, houd ons a.u.b. op de hoogte. Ik heb hetzelfde probleem. Buitengewoon irritant dit, ik heb eigenlijk zonder er verder over na te denken deze geluidskaart gekocht. De volgende keer ga ik me zeker beter oriënteren op gamergeluidskaarten :([/quote:13da783bc9] Helaas heb ik nog niet de tijd gehad om er mee aan de slag te gaan, maar ik heb al een idee over de aanpak. Natuurlijk laat ik het hier dan weten :) Het is idd een irritante erger-factor waar ik me ernstig aan stoor, maar gelukkig stoort de audigy zich er niet aan en dat was toch de voornaamste reden om hem te nemen :wink:. Zelf ben ik geen gamer en benut dus vele interessante opties van deze kaart niet, maar vanwege de goede support en de mogelijkheden heb ik toch weer voor creative gekozen. Deze kaarten worden tenminste goed ondersteund onder linux en belasten je processor niet al te veel. Toch ga ook ik me een volgende keer beter orienteren, maar dergelijke kleine details zoals een simpel stekkertje voor front-audio ... daar had ik echt niet rekening mee gehouden denk ik. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2005 Dus front audio is kut bij de Audigy ? Hmmz dan hou ik et fijn bij de onboard :P Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2005 [quote:940e1bd455="NoepZor"]Dus front audio is kut bij de Audigy ? Hmmz dan hou ik et fijn bij de onboard :P[/quote:940e1bd455] Van de audigy 2 ZS zijn meerdere uitvoeringen ... de gewone, de platinum ... en nog een. De platinum heeft een break-out box met vele mogelijkheden welke je in een 5,25" bracket kunt plaatsen en d.m.v. een flatcable met je audigy verbind. De gewone Audigy 2 ZS, welke wij hebben is zonder break-out box geleverd, maar heeft geen mogelijkheid om de min of meer intel standaard voor front-audio aan te sluiten. Dit is idd een ergelijk probleem waar wij nu een oplossing voor moeten zien te vinden. Jammer dat creative hier zelf niets aan doet ... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 oktober 2005 Probleem is dat die breakout boxen nogal duur zijn en dat Creative zich heel wat moeite heeft getroost om te zorgen dat je niets anders kunt aansluiten. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen