anoniem Geplaatst: 28 september 2005 Delen Geplaatst: 28 september 2005 Ik schik binnen een maand of zo mijn PC grondig up te graden, nieuw mobo, vid card, CPU, .... Het mobo dat ik mij schik aan te schaffen is hetvolgende http://nl.asus.com/products/mb/socket939/a8nsli/overview.htm In mijn huidig systeem zitten twee IDE HD (80gig) waarvan dus een master en een slave, deze twee schik ik te behouden maar zullen gebruikt worden om media op te slaan (film, foto, ...) en als primaire schijf zou ik dus een SATA schijf willen. Ik dacht aan de volgende HD http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=138 Mijn vragen zijn de volgende - tijdens de installatie van men nieuwe pc sluit ik dus de drie schijven aan, maar op een van de IDE schijven zal nog steeds Win XP op staan, echter als ik het goed op heb neemt de PC de SATA schijf automatisch als master en zal ik dus gewoon een verse XP install kunnen uitvoeren en daarna de IDE schijf waar XP op staat kunnen formateren . Of zit ik hier verkeerd en zal de PC de XP op de IDE schijf beginnen opstarten ???? - en hoe zit dat eigenlijk allemaal met die ATA, SATA, SATA2, .... Is de schijf die ik hier vermeld de goede schijf voor dit mobo ?? zijn er betere alternatieven (andere merken? heb ik eigenlijk ATA nodig? ) qua grootte moet de schijf niet groter zijn dan 120GIG . - nu staan de jumpers op men IDE schijven dus 1 op master en 1 op slave, is het zo dat ik dat gewoon kan laten staan aangezien een SATA schijf hoe dan ook als master aanzien wordt ? of moet ik beide IDE schijven als slave zetten ? Alvast bedankt om wat klaarheid te brengen in de wereld der harde schijven Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2005 ah ja, nog vergeten, wat is eigenlijk het verschil tussen SATA en ATA ? en SATA 2 ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 september 2005 De sata schijf heeft geen invloed op de master en slave instellingen van de ide schijven. Om problemen te voorkomen zou ik bij de installatie alleen de sata schijf aansluiten, de ide schijven pas later. Ik neem aan dat je de ide schijven daarna na een backup gemaakt te hebben ook al formatteren. Vaak moet je voor de windows setup nog wel ff raid os install drivers installeren, dat doe je met een diskette met drivers en dan bij het opstarten vanaf cd-rom op F6 drukken. Sata 2 heeft wat extra opties zoals NCQ en kan maximaal 300MB/s ipv 150MB/s aan, echter, beide merk je niets van, dus gewoon sata kan ook prima. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen