anoniem Geplaatst: 24 september 2005 Delen Geplaatst: 24 september 2005 PromiseIDE/raid of Raid van de moederbord? Ik gebruik nu P3 450 MHz met Promise PCI IDEraid kaart, in raid 0 configuratie, en dit bevalt mij zeer goed. Deze werkt namelijk met IDE schijven op 133MHz. Ik wil binnekort upgraden naar een systeem met P4 3,0 GHz, HT en eventueel dual core. Er worden moederborden aangeboden die met een raid chip zijn uitgerust. Dan hoef ik mijn raid kaart niet mee te verhuizen. Ik wil samen met de kaart 2 nieuwe maxtor IDE schijven van 300GB 16 MBram plaatsen. Maar is een systeem met geintegreerde raid chip ook minstens zo snel als mijn huidige raid kaart? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2005 Er is ook een kans dat het sneller is. Een insteekkaart moet via de pci bus, en die kan bij een raid opstelling een beperkende factor zijn. Dat gezegd hebbende, zijn onboard raid oplossingen vaak weer niet echt geweldig. Dus gewoon goed reviews lezen en dan vooral wat betreft de raid functie. Er zijn bij meen ik ook al pci-express raid kaarten op de markt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2005 Bij mijn weten is de allersnelste verbining raid dmv sccsi, maar t grote nadeel is dat die schijven niet zo heel groot zijne en de echt grote voor een privegebruiker onbetaalbaar... Een niewer Mobo met een onboardchip zal, mede omdat je de rest ook upgrade, ws sneller zijn als je huidige configuratie Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2005 scci neem ik vanwege de prijs niet in overweging. SATA schijven zijn pak 'm beet 10 Euro duurder dan de IDE. Dat is wel te overzien. Een moederbord met raid-chip kan veel duurder zijn dan eentje zonder. In het verleden gebruikte RAID-chips op moederborden waren niet van goede kwaliteit bleek uit diverse testen. Tegenwoordig zitten er vaak PROMISE raid-chips op. In het verleden behoorden die altijd tot het topsegment. Dus misschien is de kwaliteit en samenwerking van deze chips met de rest van het moederbord inmiddels wel verbeterd. Het RAIDkaartje heb ik al en voldoet nog steeds prima. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2005 Tegenwoordig zijn moederborden met een raid chip nauwelijks duurder dan eentje zonder. Ook Nvidia levert prima on-board raid controllers. Voor een Raid 0 oplossing is een raidchip ruim voldoende. [quote:82d689064c="gerben"]Er is ook een kans dat het sneller is. Een insteekkaart moet via de pci bus, en die kan bij een raid opstelling een beperkende factor zijn.[/quote:82d689064c] Dit is niet altijd waar. Dat hangt of je een hard- of software RAID controller hebt. Ik ken hardware RAID controllers, die veel sneller zijn, ondanks dat ze in een PCI bus zijn gestoken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2005 Ik ben er inmiddels achter gekomen dat een SATA disk met NCQ met 16MBram in raid-0 opstelling prima resultaten zal geven. Aangezien ik daar geen kaartje voor heb, koop ik mij een moederbord waar dit op is geintegreerd. Dan blijft nu de vraag open, welk moederbord-raidchip combinatie scoort het beste. Zijn daar al testen mee gedaan? Dus specifiek met raid-0 opstelling. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 30 september 2005 Uiteraard bedoel ik wel een opstelling met meerdere schijven. Anders zou het geen raid-0 kunnen zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 oktober 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 oktober 2005 Voor RAID 0 is eigenlijk elke on-board controller goed. Een voorbeeld is de ASUS P5GD1-VM, maar er zijn er ongetwijfeld veel meer P4 moederborden met een RAID controller. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen