Ga naar inhoud

dell /compaq etc. versus zelf bouwen

Aanbevolen berichten

Het is een goede vraag en niet een met een gemakkelijk antwoord. Dat stukje over een speciale driver is pure, onverdunde onzin. Zulke drivers bestaan niet. Sterker nog, mijn ervaring met OEM systemen is dat de geïnstalleerde software vol rotzooi zit. Ik zou in elk geval een schone installatie doen, waarbij je tegen het probleem aan kunt lopen dat die software uitsluitend op een recovery disc is meegeleverd, of zelfs dat niet eens. Hardware kwaliteit en compatibiliteit zijn ook belangrijk. OEMs bestellen hun componenten volgens heel precieze specificaties. Hun marges zijn miniem, dus elke besparing is mooi meegenomen. Van de ene kant zijn de configuraties vooraf getest, van de andere kant is er op alle mogelijke manieren op bespaard. Voor betrouwbaarheid, helemaal als je weleens iets wilt upgraden, lijkt zelf samenstellen van kwaliteitscomponenten me de beste oplossing. Maar dat is niet de goedkoopste.
Link naar reactie
Een speciale driver van Dell lijkt me ook onzin, maar het is wel zo dat je de standaard Dell systemen wel heel goedkoop op de kop kunt tikken als je de volgende zaken in gedachte houdt: - Koop online als "kleine onderneming" en niet als consument, dat scheelt al wat eurootjes (wel ook netjes de BTW afdragen); - Neem 1 jaar collect and return-garantie i.p.v. 3 jaar onsite; - Voer upgrades zoals inbouw van een DVD-rewriter of een PCI-E videokaart zelf uit, bestel ze niet mee in de Dell configuratie omdat Dell gewoon teveel vraagt voor upgrades; - Bestel alleen wanneer Dell weer een actie heeft dat ze geen leveringskosten doorberekenen (zoals nu). Zo kun je wel een aardig BTX-systeem op de kop tikken voor 399 euro excl. BTW, dus ca. 475 euro incl. BTW. Kwalitatief gezien een heel goed systeem, dat ook nog fluisterstil is en heel makkelijk te upgraden is dankzij het schroefloze design. Bijv. dit model met 2.8GHz 64-bit compatibele P4, 1024 DDR2 geheugen, 160GB S-ATA HDD, WinXP licentie, etc. http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/dimen_5100?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd [img:3960089d18]http://img170.imageshack.us/img170/1600/dimension51008ho.jpg[/img:3960089d18] Of je kunt gaan voor een consumentensetupje met 17" TFT scherm, 3.0GHz CPU, 160GB HDD en DVD-rewriter: lijkt me trouwens een goed alternatief voor de eerdere suggestie voor een "nieuw systeem voor autocad enzow" ... :wink: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=150380 http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/desktops_Q3_W8_dimen_5100_D10516?c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs [img:3960089d18]http://img95.imageshack.us/img95/619/dimension51005vv.jpg[/img:3960089d18]
Link naar reactie
Bij zo'n Dell systeem vraag ik me twee dingen af: 1) Wat voor moederbord en voeding zitten erin? Zijn het standaardcomponenten die je eventueel zelf kunt vervangen, of aangepaste Dell modellen die je alleen via Dell kunt verkrijgen? 2) Als dat laatste het geval is, wat gebeurt er als na de garantieperiode een van beide kapot gaat? En om even cynisch te zijn, wat als het binnen de garantieperiode valt? Mijn ervaring is dat (goede) winkels een garantiegeval snel afhandelen, praktisch altijd binnen een paar dagen en vaak is het een kwestie van een paar minuten. Maar zodra een onderdeel opgestuurd wordt naar de fabrikant kost het weken of zelfs maanden en als je pech hebt doen ze het niet eens goed. Als dit gebeurt met standaardcomponenten kun je het probleem desnoods zelf oplossen, maar niet als het om non-standaard onderdelen gaat.
Link naar reactie
[quote:a7dfe10744="egslim"]1) Wat voor moederbord en voeding zitten erin? Zijn het standaardcomponenten die je eventueel zelf kunt vervangen, of aangepaste Dell modellen die je alleen via Dell kunt verkrijgen?[/quote:a7dfe10744]Goeie vraag. Ik heb m'n Dimension 5000 al 's goed van binnen bekeken, maar zo exotisch ziet het er niet uit. Standard BTX form lijkt mij, dus moederbord lijkt me ook vervangbaar door een niet-Dell bordje. 305W voeding is trouwens ook zeer stil en is krachtiger dan je denkt. Op de sticker staat 18A bij de 12V lijn en m'n overklokte 6600GT loopt hier ook zeer stabiel op. [quote:a7dfe10744="egslim"]2) Als dat laatste het geval is, wat gebeurt er als na de garantieperiode een van beide kapot gaat? En om even cynisch te zijn, wat als het binnen de garantieperiode valt?[/quote:a7dfe10744]Ik zou gewoon Dell support bellen en vragen wat het handigst is. Carry-in betekent in mijn ogen net als bij een gewone PC winkel PC zelf terug brengen en na reparatie weer ophalen. En wil je garantie-uibreiding, dan moet je daarvoor bijbetalen, net als bij een andere PC winkel ... http://support.euro.dell.com/support/index.aspx?c=nl&l=nl&s=gen&~ck=bt En die Dimensions worden ook massaal verkocht, dus het lijkt me sterk dat de reparatie-afdeling voor een dergelijk type niet alle onderdelen op voorraad heeft. Moederbord in de 5000 is trouwens deze, blijkbaar ook via niet-Dell kanalen te krijgen: http://www.centrix-intl.com/details.asp?productid=1309 [img:a7dfe10744]http://img370.imageshack.us/img370/2650/50007qi.jpg[/img:a7dfe10744]
Link naar reactie
[quote:c50d7aceda]Ik heb m'n Dimension 5000 al 's goed van binnen bekeken, maar zo exotisch ziet het er niet uit. [/quote:c50d7aceda] Dat zegt helaas niet zoveel. Ik meen me te herinneren dat Compaq ooit moederborden gebruikte waarvan enkele bevestigingsgaten een centimeter waren opgeschoven. En volgens mij gebruikte Dell op een gegeven moment aangepast ATX voedingen, die dus bijna - maar niet helemaal - compatible waren met standaard ATX componenten. Hoe de situatie nu is weet ik niet, maar zou het wel in je achterhoofd houden. [quote:c50d7aceda]Ik zou gewoon Dell support bellen en vragen wat het handigst is. Carry-in betekent in mijn ogen net als bij een gewone PC winkel PC zelf terug brengen en na reparatie weer ophalen. [/quote:c50d7aceda] Service is voor bedrijven een noodzakelijk kwaad. Voor klanten is het een vereiste, maar voor Dell (en alle anderen) in feite alleen een kostenpost. Om die reden proberen vooral grote bedrijven zich er zo goedkoop mogelijk vanaf te maken. Misschien heb ik het mis, maar ik denk dat Carry-in betekent dat je het systeem moet opsturen (kosten voor eigen rekening) in plaats van wegbrengen. Ik verwacht niet dat Dells reparatiecentra bevolkt worden door computerexperts, m'n vermoeden is dat als een probleem gecompliceerder is dan simpelweg vervangen van het voor de hand liggende onderdeel ze slechts een berperkte hoeveelheid tijd eraan mogen/kunnen besteden. En je dus maar moet hopen dat 't probleem opgelost wordt. Denk eraan dat Dell streeft een voorraad van niet meer dan drie dagen te hebben voor hun productielijn. Wat voor voorraden ze aanhouden bij de reparatiecentra weet ik niet. Bovendien is garantieuitbreiding bij Dell behoorlijk duur.
Link naar reactie
geen agp slot op deiv DEl systemen dus geen externe vga mogelijk 2 aansluitstekkr van kast op mobo moet je gaan knippen plakken 3 mobo zit op vreemde manier in kast mijn advies ga voor zelfbouw met del kan je alleen geheugen hdd upgraden lijkt goedkoop maar is het niet alle software die je erbij krijg blijft alleen XP home over dat werkt!!!!
Link naar reactie
waar je bij dell wel op moet letten is dat de prijzen op de site verschillen. tenminste dat heb ik in de consumentengids gelezen. als je een ''aanbieding'' ziet staan op bijv. de homepage staat er (ik zeg maar wat) nu 479,- en als je hetzelfde systeem bij consumenten/desktops bekijkt staat hij daar voor bijv. 450,-, en dat is helemaal hetzelfde systeem! en voor gamen is dell ook minder omdat ze allemaal intel processors hebben. oh ja, ik heb net de site van dell gechect en bij het game systeem staat o.a.: nVidea 7800GTX vanaf (dus het hele systeem) 1500 euro maar als je dan kijkt bij dat systeem blijkt dat je een 7800GTX kan SELECTEREN tegen een meerprijs van 261,80 of als je ze in SLI wil tegen een meerprijs van 654,50. dus er staat wel leuk: Mogelijkheid tot Dual Core-processors Legitieme versie van Microsoft® Windows® XP-besturingssystemen Dual nVidia GeForce 7800GTX 256-MB grafische kaart maar daar zal je eerst heel wat meer geld voor moeten neerleggen.
Link naar reactie
[quote:3bdf83b26e="egslim"]Hoe de situatie nu is weet ik niet, maar zou het wel in je achterhoofd houden.[/quote:3bdf83b26e]Nou alles in die Dell-bakken lijkt steeds meer standaard te worden, mmaar het moederbord is nog eigen fabrikaat, dus zou idd. kunnen afwijken. [quote:3bdf83b26e="egslim"]Bovendien is garantieuitbreiding bij Dell behoorlijk duur.[/quote:3bdf83b26e]Klopt, daarom heb ik er ook niet voor betaald! :wink: En aan de gemiddelde levensduur van die Dell-bakken te zien (vaak helemaal afgebeuld op kantoren en werkplaatsen) moet het wel een degelijk produkt zijn, dus dat je ze nodig hebt binnen de garantietermijn is niet zo waarschijnlijk. [quote:3bdf83b26e="jrbr13"]geen agp slot op deiv DEl systemen dus geen externe vga mogelijk[/quote:3bdf83b26e]De Dimension 5100 heeft een PCI-E slot, dus er past idd. geen AGP-kaart in. :P [quote:3bdf83b26e="gamer4"] Dual nVidia GeForce 7800GTX 256-MB grafische kaart maar daar zal je eerst heel wat meer geld voor moeten neerleggen.[/quote:3bdf83b26e]Zoals ik al eerder zei, upgrades gewoon zelf uitvoeren, zo moeilijk is dat niet meer met die schroefloze BTX-behuizingen.
Link naar reactie
[quote:dfa4aca3b8]dus dat je ze nodig hebt binnen de garantietermijn is niet zo waarschijnlijk.[/quote:dfa4aca3b8] Reken maar dat Dell winst maakt op die extra garantie - dat is gewoon een kwestie van kansberekening voor hen, omdat ze met grote hoeveelheden werken. Maar voor een consument is het in feite een kwestie van gokken. Óf je koopt een dure garantie misschien voor niets, óf je koopt geen garantie met misschien een nog veel duurdere reparatie als gevolg. Overigens begaf mijn Dell laptop het wel na 2,5 jaar, ik had ook geen extra garantie gekocht.
Link naar reactie
[quote:58097a9186="egslim"]Overigens begaf mijn Dell laptop het wel na 2,5 jaar, ik had ook geen extra garantie gekocht.[/quote:58097a9186]Ah, dat verklaart die hetze tegen Dell ... :P Waarom laptops (welk merk dan ook) het ook zomaar begeven na de garantieperiode van 2 jaar is mij ook een raadsel ... Blijkbaar zijn ze toch niet zo resistent tegen schokken als de fabrikanten ons doen geloven!
Link naar reactie
[quote:ebe470001e="Obi-wan-kenobi"] Of je kunt gaan voor een consumentensetupje met 17" TFT scherm, 3.0GHz CPU, 160GB HDD en DVD-rewriter: lijkt me trouwens een goed alternatief voor de eerdere suggestie voor een "nieuw systeem voor autocad enzow" ... :wink: http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=150380 [/quote:ebe470001e] We zijn er al over uit en gaan waarschijnlijk voor het systeem dat jij bij elkaar hebt gezocht. Dit dan met 1 jaar garantie van Azerty. In elk geval wordt het geen Dell want ik ben degen die straks de 'eerste hulp' moet gaan verlenen als er problemen zijn. En ik weet uit ervaring dat onderdelen moeilijk te vervangen zijn. Zoals bijvoorbeeld voeding, die moet dan kleiner zijn dan de standaard. Dat is niet onoverkomelijk maar wel lastig. Bovendien moet je bij Dell allerlei software nemen die dan zogenaamd met de prijs zijn inbegrepen. Maar je kunt het niet, [u:ebe470001e]niet[/u:ebe470001e] nemen om zodoende wat van de prijs af te halen. [quote:ebe470001e="Obi-wan-kenobi"]Een speciale driver van Dell lijkt me ook onzin, [/quote:ebe470001e] Waarom is dat onzin dan? Ik heb namelijk een discussie met mijn zus hierover, die beweert dat ze gesproken heeft met iemand die bij Dell werkt en die zou dat tegen haar gezegd hebben. Elke onderbouwing is zeer welkom :D
Link naar reactie
[quote:868ddc4c6a="egslim"]Het is een goede vraag en niet een met een gemakkelijk antwoord. Dat stukje over een speciale driver is pure, onverdunde onzin. Zulke drivers bestaan niet. Sterker nog, mijn ervaring met OEM systemen is dat de geïnstalleerde software vol rotzooi zit. Ik zou in elk geval een schone installatie doen, waarbij je tegen het probleem aan kunt lopen dat die software uitsluitend op een recovery disc is meegeleverd, of zelfs dat niet eens. Hardware kwaliteit en compatibiliteit zijn ook belangrijk. OEMs bestellen hun componenten volgens heel precieze specificaties. Hun marges zijn miniem, dus elke besparing is mooi meegenomen. Van de ene kant zijn de configuraties vooraf getest, van de andere kant is er op alle mogelijke manieren op bespaard. Voor betrouwbaarheid, helemaal als je weleens iets wilt upgraden, lijkt zelf samenstellen van kwaliteitscomponenten me de beste oplossing. Maar dat is niet de goedkoopste.[/quote:868ddc4c6a] Mijn zus heeft ooit eens gesproken met iemand die bij Dell werkt. die beweerde dus dat ze die speciale drivers zelf schreven ofzo. Of zou mijn zus in de war zijn met die speciale dell partities? [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=133102&highlight=dell+driver%2A[/url]
Link naar reactie
[quote:858ba7346c="Kat"]In elk geval wordt het geen Dell want ik ben degen die straks de 'eerste hulp' moet gaan verlenen als er problemen zijn.[/quote:858ba7346c]Goed argument, de Dell onderdelen zijn wat duurder dan standaard ATX-onderdelen, ook al wordt een Dell ook steeds meer standaard BTX. [quote:858ba7346c="Kat"]Bovendien moet je bij Dell allerlei software nemen die dan zogenaamd met de prijs zijn inbegrepen. Maar je kunt het niet, [u:858ba7346c]niet[/u:858ba7346c] nemen om zodoende wat van de prijs af te halen.[/quote:858ba7346c]Klopt, maar ook dan nog denk ik dat je voor 800 euro kwalitatief gezien een beter systeem hebt bij Dell, dan bij Azerty (de grotere HDD daargelaten dan). [quote:858ba7346c="Kat"]Waarom is dat onzin dan? Ik heb namelijk een discussie met mijn zus hierover, die beweert dat ze gesproken heeft met iemand die bij Dell werkt en die zou dat tegen haar gezegd hebben. Elke onderbouwing is zeer welkom :D[/quote:858ba7346c]Nou, toen ik mijn Dell met voorgeinstalleerde WinXP kreeg, heb ik binnen een week alle Dell-troep eraf gegooid en zelf WinXP geinstalleerd zonder alle Dell-fratsen. De prestaties schoten meteen flink omhoog! :D
Link naar reactie
Als je al voor een OEM PC gaat dan zou ik wel zeker voor een DELL gaan, is toch één van de betere OEM bouwers. Ik heb ook goede ervaringen met DELL en ik raad iedere leek ook een DELL aan die een niet al te duur betrouwbaar systeem wil hebben. Het zijn goed geteste en uitgebalanceerde systemen. Ik denk wel dat een computer hobbyist beter voor zelfbouw kan gaan zeker wat betreft de uitbreidbaarheid. Geheugen, hardeschijf, grafische kaart, opticals enz is geen probleem maar moederbord en dus processor wel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...