Ga naar inhoud

3 Kapotte voedingen

Aanbevolen berichten

Ik snap er inmiddels niets meer van. Ik heb nu 3 verschillende voedingen van 2 verschillende PC's opgeblazen en probeer nu uit te vinden hoe dit kan. Misschien dat iemand hier een mogelijk antwoord heeft: Ik haal tot nu toe de spanning van mijn monitor niet uit het stopcontact, maar uit de voeding van de PC. 1ste voedig ging met een "poef" kapot. Ik dacht hier nog "Tja, zonde maar een voeding kan nou eenmaal kapot gaan. 2e voeding had ik nog liggen en heb ik in mijn PC gezet. Heeft ongeveer 2 maanden gewerkt. Na een lange avond werken heb ik de PC aan laten staan, maar 's morgens was de PC uit en niet meer aan te krijgen. Voeding opengemaakt, bleek de zekering kapot te zijn. Nieuwe er in gezet, stekker in het stopcontact, "poef". Toen dacht ik dat er wel eens iets mis kon zijn met mijn PC :( Tot gisterenavond. Toen kwamen mijn ouders met hun PC. Ik sluit mijn eigen monitor er op aan (inclusief de spanningskabel van de monitor). Op het moment dat ik de spanningskabel van de monitor in de PC steek, krijg ik de "poef" weer, samen met een vonk en stinkende lucht. Kijk ik in deze voeding, blijkt er een elco / condensator (ken het verschil niet) uit elkaar gespat te zijn. Iemand een idee waardoor dit kan?
Link naar reactie
De constructie van een pc is wel iets anders. De apparatuur die je noemt, is allemaal dubbel geïsoleerd. Een pc is dat niet, er staat spanning op de kast. Als de pc niet geaard is, kan die ongeveer 115 volt worden, met een laag amperage. Je merkt er zelf niet veel van, hooguit een lichte tinteling in je vingertop. Maar het is wel voldoende om gevoelige electronica te vernielen. Aarden dus!
Link naar reactie
[quote:a0486c5798="apreinders"]Ik haal tot nu toe de spanning van mijn monitor niet uit het stopcontact, maar uit de voeding van de PC.[/quote:a0486c5798]Dit zijn (vrij)nieuwe computers? Oftewel, zijn het ATX norm voedingen? Je gebruikt voor de monitor dus de "speciale" 220V connector in de voeding? In dat geval zou ik ook de monitor niet echt vertrouwen. Op zich is die aansluiting doorgelust van de normale 220V. Alleen ja, dat zou de netvoeding op zich verder niks kunnen schelen. Soms heeft een grapjas de voeding op 110V ingesteld, soms is de netspanning te hoog (heel moeilijk aantoonbaar), soms is de belasting te hoog. Het aarden kan op dit punt misschien enig effect hebben, alleen zou ik dan niet direct een defect voeding verwachten. Eerder een defect moederbord of zo.
Link naar reactie
Het zijn idd systemen met een normale ATX-voeding. Geen grapjassen in de buurt die de voedingen op 110v gezet hebben. Ja, ik haalde de spanning voor de monitor uit de "speciale" connector op de voeding van de PC. Hier ben ik iig mee gestopt. Ik had ook het idee dat dit een gewone doorlus was in de voeding. Maar voor alle zekerheid ga ik deze optie iig niet meer gebruiken
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...