Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal. Ik wil in mijn server een raid-5 gaan maken met 3 harde schrijven het gaat om 3 dezelfde het type is Western Digital Caviar Special Edition 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB. Ik heb zelf al een raid-5 controller kaart gezien [url]http://www.sallandautomatisering.nl/content/productinfo.php?pid=10178&tab=1#[/url]maar ik weet niet of deze geschikt is voor deze hardeschrijven? Zoniet wat voor controller moet ik dan hebben? Zoja er stond op de site dat er dimm geheugen in moest. Om hoe mhz geheugen gaat het dan? Alvast bedankt!!
Link naar reactie
[quote:76813eaff8="crazyme"]Ik heb 2 van deze hardeschrijven trouwens net besteld en kan ze nog annuleren. Ik zat beetje op internet te lezen en is het mischien beter om serial ata disks te kopen?[/quote:76813eaff8] Kan je doen, maar het scheelt qua datasnelheid op de WD niks, omdat de S-ATA versie van de WD CAVIAR SE gewoon een IDE disk is met een S-ATA stekkertje. Verder, als je S-ATA discs besteld, kunnen ze niet meer op de aangewezen RAID5 Controller. Maar wees gerust, er zijn er ook voor S-ATA, trouwens, ik zou als ik jou was, even wachten tot deze kaarjes op PCI-Ex1 of x2 werken, dit is namelijk veel sneller, met zon los kaartje is de prestatiewinst op RAID0/RAID5/RAID10 niet echt veel hoger, omdat de bandbreedte van de PCI-bus daar de bottleneck vormt. Bij PCI-Ex1 en x2 is dit waarschijnlijk niet het geval. Uiteraard is het dan wel belangrijk of deze sloten op het moederboord aanwezig zijn. Als er trouwens nog een nieuw moederboord gaat komen, zou ik een moederboord zoeken met geintegreerde RAID5 controller. Lijkt me sowieso een betere keuze dan deze losse kaart, aangezien deze maar ongeveer 200 euro kosten. En dan gelijk een stuk sneller zijn. (geen gelimiteerde PCI bus) (iig niet met de NFORCE3 en NFORCE4 vanwege Streamthru) Sander En dan ga ik nu slape:P
Link naar reactie
SATA heeft eigenlijk in dit geval alleen het voordeel van dunnere kabels, wat het plaatsen van 3 schijven wat makkelijker maakt. Je moet dan idd wel een SATA raid controller kopen ipv een ide controller. Welk moederbord je wil kopen ligt in eerste instantie aan de processor die je hebt, dus ff handig om te vermelden. Wachten op PCIe controllers kan, maar ik denk dat die nog duurder zullen zijn omdat ze waarschijnlijk eerst voor de professionele markt gemaakt worden. De vraag is of je daar op wil wachten en of je het geld er voor over hebt, anders kan je ook gewoon voor een PCI SATA controller gaan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...