Ga naar inhoud

Hoe vochtbestendig is een computer?

Aanbevolen berichten

Ik wil in mijn garage een home-cinema installeren, maar de garage staat los van het huis en is niet verwarmd. Het is wel een dubbelwandige garage met isolatie en ook in de winter vriest het er niet. Afmeting van de garage: 9 x 4 meter. Ik heb ook mijn gereedschap daar liggen en daar komt geen roest op, dus dan zal het er toch wel redelijk droog zijn. Maar op koude winterochtenden staat wel condens aan de binnenkant van de ramen (enkel glas). De vraag is dan ook: kan ik daar permanent een computer en beamer plaatsen? PaulusP
Link naar reactie
Je geeft zelf al aan dat er geen roest op je gereedschap komt en er sprake is van dubbelwandige muren, zover is het dus OK. De condens op enkelglas ruiten is ook iets wat we in onze CV verwarmde en / of dubbelglas woningen niet meer tegenkomen maar eigenlijk heel normaal is. Enkelglas ruiten zitten meestal in een sponning waarbij aan de onderzijde een condensstrip [b:26ae506ff4]zou moeten zitten[/b:26ae506ff4] om het condens vocht op te vangen en middels enkele gaatjes naar buiten te leiden. Als er in betreffende ruimte niet gekookt wordt en er geen wasmachine /wasdroger staat of andere vocht of stoomproducerende apparaten dan zou ik me geen zorgen maken. Een koffiezetapparaat lijkt me geen problemen te geven en maakt de zaak misschien nog wat aantrekkelijker. Dan nog, een beetje vocht in de lucht voorkomt het ontstaan van statische electriciteit. Alleen als het een aantal dagen heel hard gevroren heeft kan in die onverwarmde ruimte het gevaar van statische electriciteit ontstaan, er zal dan ook geen vocht of ijs op de enkelglasramen meer zitten. Kort samengevat, maak je studio maar !
Link naar reactie
Afdekken van de computer lijkt me riskant. Als die warm is, vraag je om condens wanneer die afkoelt. Als het gereedschap nu droog is, geldt dat ook voor de computer. De meeste consumenten onderdelen zijn gegarandeerd van 0 tot 40 graden. Hoeveel kans is dat je eronder komt? De beamer zou best kwetsbaarder kunnen zijn dan de computer. Zonder condens in het apparaat, verwacht ik geen speciale problemen. Heb je dit al een beetje getest. Op die raam zou ik niet teveel uitdoen, tenzij je de apparaten er pal naast gaat zetten.
Link naar reactie
Ik denk dat betreffende ruimte gewoon vergeleken moet worden meteen open keuken zonder verwarming en zonder dat er iets aan staat wat damp afgeeft! Afkoelen na gebruik van comp en beamer zou op delen condensatie kunnen veroorzaken ware het niet dat de omgevingstemperatuur in die ruimte niet dusdanig laag is dat dit ook in werkelijkheid gebeurt. Dus geen paniek, gewoon doen !!
Link naar reactie
[quote:5dc7584727]mijn afdeksuggestie geldt uiteraard voor als de pc uitstaat...[/quote:5dc7584727] Volgens mij heeft dat weinig effect tegen condensvorming, omdat vocht uit de lucht neerslaat op het materiaal, dus zou je 'm luchtdicht moeten afsluiten :p.. Verder weet ik niet hoe kwetsbaar een beamer is, maar als je een permanente situatie in je garage maakt zou ik je garage gewoon opwaarderen met dubbelglas en een (elektrisch) verwarmingssysteem, ook wel zo lekker als je in de winter een film wilt kijken. Is het meer incidenteel dan zou je kunnen kiezen voor een houder aan het plafond waar de beamer makkelijk in en uit te halen is, zodat deze wanneer niet gebruikt in huis kan worden neergezet.
Link naar reactie
Hartelijk dank voor jullie commentaar! Ik heb een temp meter in de garage en ik heb die nog nooit onder nul gezien (zelfs niet als het vriest) dus dat zit wel goed. Ook staan er geen andere electrische apparaten, die vocht afgeven. Ik begrijp dat permante plaatsing van de computer waarschijnlijk geen probleem oplevert, maar dat de beamer misschien toch wat gevoeliger is. In de warme maanden van het jaar zal er geen problem zijn, maar in de koude periode (stel dat ik 1 of 2x per week een film kijk), dan kan ik de beamer gewoon binnen zetten en dan even meenemen als ik een film wil zien. Overigens als het echt heel koud is, ga ik daar toch geen film kijken en kan de beamer ook gewooon in huis blijven. Dus in de praktijk zal ik waarschijnlijk maar weinig met de beamer hoeven slepen. Ik heb nog wel een vraag over het eventueel afdekken van de computer. Als ik na afloop de PC laat afkoelen (stel 30 minuten), is dan bijvoorbeeld een oude slaapzak of deken een goede afdekking? PaulusP
Link naar reactie
Tinus, Je gelooft het misschien niet, maar wij hebben geen aansluiting op aardgas! Wij verwarmen op stookolie (wij hebben dan ook z'on grote tank voor 5000 liter stookolie in de grond) en wij koken op electra. Maar op kille avonden kan ik toch die slaapzak (die normaliter de computer afdekt) gewoon lekker om mij heen slaan. :wink: PaulusP
Link naar reactie
Over condens hoef je geen zorgen te maken zolang de ramen het koudste onderdeel zijn. Met een beamer zou ik niet onnodig gaan slepen als het geen 'portable' beamer is. Je zult zowiezo moeten wachten totdat ie volledig afgekoeld is. En dan krijg je juist bij het verplaatsen het probleem dat je de beamer weer op temperatuur moet laten komen ...
Link naar reactie
Dus in de zomer blijft de beamer in de garage en na gebruik zal ik hem eerst laten afkoelen (30 minuten) en daarna afdekken. In de winter zal ik hem in huis zetten (wij hebben nog een onverwarmde bijkeuken), dus dan is het temperatuurverschil ook niet zo groot als ik de beamer meeneem naar de garage. Bedankt voor jullie adviezen. PaulusP
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...