anoniem Geplaatst: 13 september 2005 Delen Geplaatst: 13 september 2005 Mijn mp3-bestanden hebben verschillende compressieformaten: 128 bps, 192 bps, 256 bps enz. Dat is te merken aan de geluidskwaliteit: hoe hoger het bps-getal, hoe betere weergave. Maar wat gebeurt er met die compressie als ik met deze bestanden cd's brand en ze dus omzet van .mp3 naar .cda? Worden ze weer helemaal 'uitgepakt', dus hersteld in de oospronkelijke staat, of verlies je toch kwaliteit? En wat is het effect van verschillen in bps? Levert een mp3-bestand met een laag bps-getal een slechter cda-bestand op dan een met een hoog bps-getal? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2005 als je een nummer van bijv 256kbits converteerd naar 128, en hem daarna weer converteerd naar 256 is de kwaliteit van het nummer gezakt en gelijk aan die van 128, en niet de originele van 256. Zo maakt ik eens de fout: backup maken, ook je mp3-nummers. ik ze converteren naar 32bits, en na de format c weer converteren naar 128 of groter(weetnietmeer). Het klonk helaas nergens meer naar. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 13 september 2005 .cda (op CD of .wav in windows) is 1411 kbps, dus als je van mp3 naar .wav gaat dan worden je nummers 7,35x zo groot, maar de kwaliteit blijft hetzelfde. Met 320kbps mp3 kan het nog wel. Je merkt dan nog weinig van verlies, wel moet je er op letten dat de tracks een 44.1kHz samplerate hebben en geen 32k of 48k want dan worden ze geresampled, en dan geeft artifacts. .wav heeft geen compressie, dus ze worden helemaal uitgepakt. Maar de oorspronkelijke staat krijg je niet terug. Want net als jpeg geeft mp3 kwaliteitsverlies bij compressie, bij jpeg worden de kleurgegevens verslecht en bij mp3 het geluid. Dat komt omdat er informatie wordt afgerond bij de compressie. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen