Ga naar inhoud

Image (.cue of .bin etc.) braden op laagste brandsnelheid?

Aanbevolen berichten

Is het nog altijd beter om een image bestand te branden op de laagste snelheid die een brander (cd of dvd) aan kan? Of maakt dat niet uit omdat het een image is? Ik wil het beste uit het geluidsbestand halen, en heb altijd op 1 speed of op 4 speed gebrand. Maar aangezien dit zeker op 1 speed best lang kan duren (als het de 50 minuten en langer cd`s betreft), zou het mooi zijn als dit niet altijd hoeft. Graag advies.
Link naar reactie
Dat verhaal over het branden van muziek CD's op lage snelheid is inmiddels wel achterhaald. Sterker nog, moderne high-speed schijfjes zijn minder geschikt om op lage snelheid te branden. Dat heeft nl. te maken met de laag waarin de info "gebrand" wordt (dye); die is simpelweg geoptimaliseerd voor hoge snelheden. Ik weet echter uit de praktijk dat vooral oudere audio spelers tot een paar jaar terug niet erg goed overweg konden met CD-R's in het algemeen. Dan wilde op lage snelheid gebrandde CD's (1X,4X) wel goed spelen en op hoge snelheid gebrandde exemplaren niet (16X). Maar "toen" waren het ook ander CD's; tegenwoordig is de kwaliteit van dat alles een stuk beter. Mijn advies is dus; branden op de maximale snelheid.
Link naar reactie
Ik heb nog een Yamaha cd brander, die nog op 1, 2, 4, 6 en 8 speed kan branden. Daarnaast twee Pioneer dvd branders, die vanaf 4 speed branden (tot zo`n 40 speed). Als ik op 40 speed brand, dan merk ik wel dat als het om een audio cd gaat (wave bestanden), ik heel wat mis in het hoge tonen gebied van de muziek, en de lage tonen klinken wat meer gemoffeld. Ik dacht dat het met een image misschien niet nodig zou zijn, omdat het meer om info gaat dan lossen muziek bestanden. Is er een programmaatje om de verschillen te meten? (van een cd op 1 of 4 speed, en een cd op 8 speed en hoger). Er is mij ooit ook verteld dat een dvd branden op een hogere snelheid (boven de 8 speed) ook een kortere levensduur van de disc zou geven. Is daar iets van waar? De informatie zou, doordat het dicht op elkaar geschreven wordt, op een hogere snelheid minder precies zijn.
Link naar reactie
[quote:bfeecd619c="Capone"][url]http://www.soundonsound.com/sos/nov04/articles/qa1104-3.htm[/url][/quote:bfeecd619c]Dat artikel wat je aanhaalt bevat zeker wel waarheden, waarvan ik deze de belangrijkste vind:[quote:bfeecd619c]It is generally acknowledged as good practice to burn audio CDs at speeds no higher than 4x, but it is also important that you use good-quality blank media specifically designed for low-speed burning. Most computer media these days is designed for very high-speed burning, usually over 24x. Such discs may not give reliable results when burned at low speeds.[/quote:bfeecd619c] Met andere woorden, als je je 52x rated CD-R's op 4x of 8x brandt, dan krijg je geen optimaal resultaat. [quote:bfeecd619c]However, Red Book-standard audio CDs work in a different way, have a much lower error protection capability and rely on the spacing between the bumps and the angle of their edges to retrieve and decode the data properly. High-speed burning makes the problem much harder to resolve, and hence most experienced mastering engineers prefer to copy discs at relatively low speeds.[/quote:bfeecd619c]Op zich is dit wel waar in de zin dat Audio CD's een minder uitgebreide foutcorrectie kennen. Alleen, een data CD vertrouwt in principe er ook op de genoemde "spacing between the bumps and the angle of their edges to retrieve and decode the data properly", alleen is er een grotere marge voor fouten. In mijn opinie is het horen van minder hoge tonen en weggemoffelde lage tonen bij high-speed gebrande CD's een geheel subjectieve waarneming: dat soort effecten zijn eerder het resultaat van een (te) beperkte bandbreedte. "slecht geschreven CD's" uitten zich in een audio signaal dat hoorbare fouten bevat. Maar vooruit, ik herzie mijn advies: ik zou met high-speed iig niet TE langzaam branden (dus bv. 32x aanhouden voor 52x CD's)
Link naar reactie
[quote:d9ff6a4a30="Gromek"]Is er een programmaatje om de verschillen te meten? (van een cd op 1 of 4 speed, en een cd op 8 speed en hoger).[/quote:d9ff6a4a30]Wanneer je CD-DVD writer hebt die het ondersteund, dan kun je met Nero CD speed een Dics Quality test uitvoeren. Dat geeft je enigzins een beeld van de kwaliteit van de gebrande CD. Voor een exacte, uitgebreide meting heb je speciale (niet-consumeneten) apparatuur nodig. [quote:d9ff6a4a30] Er is mij ooit ook verteld dat een dvd branden op een hogere snelheid (boven de 8 speed) ook een kortere levensduur van de disc zou geven. Is daar iets van waar? De informatie zou, doordat het dicht op elkaar geschreven wordt, op een hogere snelheid minder precies zijn.[/quote:d9ff6a4a30]Het probleem met DVD-R (en +R ) technologie is dat deze nog niet uitgekristaliseerd is. Er bestaat nog steeds een kwalitatief groot verschil tussen de verschillende fabrikanten. Daarnaast presteerd niet iedere schijf in iedere drive even goed; je moet dus behoorlijk puzzelen om de juiste combinatie te vinden. Maar in wezen is de techniek van het schrijven van een DVD vrijwel analolog aan die van een CD. Dus daar gaat hetzelfde verhaal voor op.
Link naar reactie
als ik de twee onderstaande alinea's, geciteerd uit die tekst van Capone, zo lees dan moet je dus voor optimale kwaliteit media hebben die en bedoeld is voor audio doeleinden en bedoeld is voor lage brandsnelheden. Nou heb ik nog nooit CD-R's gezien die daaraan voldoen, alleen misschien die CD-R's die je in een standalone audio CD-recorder kan gooien, maar die zijn hardstikke duur. [quote:1e6cc1b615]It is generally acknowledged as good practice to burn audio CDs at speeds no higher than 4x, but it is also important that you use good-quality blank media specifically designed for low-speed burning. Most computer media these days is designed for very high-speed burning, usually over 24x. Such discs may not give reliable results when burned at low speeds ... Don't underestimate the importance of the chemistry of the CD-R itself. Just like CD burners, not all CD-Rs are created equal and there is a significant difference in the quality of the media from different manufacturers, sometimes even from batch to batch from the same manufacturer. I would advise only using reputable, branded media designed specifically for audio purposes.[/quote:1e6cc1b615] Ik gebruik zelf ook altijd vrij lage brandsnelheden, voor audio CD's meestal 8x en voor data 8x of 12x. Maar ik denk dat dit alleen opgaat als de audiodata ook van goede kwaliteit is, dingen als een beperkter freuentiebereik komen echt niet van een te hoge brandsnelheid, dan krijg je eerder kleine fouten, maar geen probleem wat de gehele CD betreft. Ik weet overigens niet of dit hele verhaal uberhaupt voor images opgaat.
Link naar reactie
[quote:e7f695ed06="kid jansen"]als ik de twee onderstaande alinea's, geciteerd uit die tekst van Capone, zo lees dan moet je dus voor optimale kwaliteit media hebben die en bedoeld is voor audio doeleinden en bedoeld is voor lage brandsnelheden.[/quote:e7f695ed06]Mja, maar dan denk ik: je kunt ook snelle media in een snelle brander gebruiken en vrijwel hetzelfde effect bereiken. Het gaat uiteindelijk om het beste resultaat; dat krijg je alleen als je zaken op elkaar afstelt. [quote:e7f695ed06] Ik weet overigens niet of dit hele verhaal uberhaupt voor images opgaat.[/quote:e7f695ed06]Ja. Het blijven - ongeacht de aard van de data - allemaal 1-en en 0-en. Een image branden van een audio CD verschilt in wezen qua data structuur niet van een - bv. in Nero - aangemaakt audio CD project waarin je losse .wav bestanden sleept. In beide gevallen wordt (bij de juiste instellingen althans, maar dat staat in het geval van de image al in de image file gedefiniëerd) een audio CD gebrand die aan de Red Book standaard voldoet.
Link naar reactie
[quote:e5362ab614="Captain_Kansloos"]Je kunt ook snelle media in een snelle brander gebruiken en vrijwel hetzelfde effect bereiken. Het gaat uiteindelijk om het beste resultaat; dat krijg je alleen als je zaken op elkaar afstelt. Het blijven - ongeacht de aard van de data - allemaal 1-en en 0-en. Een image branden van een audio CD verschilt in wezen qua data structuur niet van een - bv. in Nero - aangemaakt audio CD project waarin je losse .wav bestanden sleept. In beide gevallen wordt (bij de juiste instellingen althans, maar dat staat in het geval van de image al in de image file gedefiniëerd) een audio CD gebrand die aan de Red Book standaard voldoet.[/quote:e5362ab614] zijn moderne branders dan niet echt meer geschikt voor brander op een lage snelheid? Meeste media in ieder geval niet, de TDK CD-R's die ik gebruik kunnen niet langzamer dan 8x dus dan brand ik ze ook meestal op 8x of 12x. Maar als ik nou low-speed media zou hebben wat echt bedoeld is voor branden van hoge kwaliteit media bij een lage snelheid dan is de kwaliteit toch veel hoger dan van bijvoorbeeld een 8-52 speed CD-R gebrand op 32x of hoger. Of valt dat wel mee, omdat de branders er niet voor bedoeld zijn? En in hoe verre maakt het brandprogramma uit voor de kwaliteit van de gebrande media? [url=http://www.mofi.com/goldcdr.htm]hier[/url] is zo'n voorbeeld van media voor lage snelheden, is alleen verkrijgbaar bij audio-speciaalzaken en dergelijke en je betaald er ook flink voor: €40 voor 10. Als je dan bedenkt wat je voor een spindeltje betaald bij Opus dan is dat nogal wat. Is dat praatje eigenlijk alleen verkooppraat of zal er ook iets van waar zijn. Die leeftijdsduur vaan 300 jaar tov 20 jaar normaal lijkt me nogal overdreven, dat is misschien 30 jaar.
Link naar reactie
kid, ik denk dat het allemaal wel meevalt. Moderne branders geven zelfs op de hoogste snelheid nog goeie kwaliteit cd's. Wil je voor zeker gaan, dan kies je van mij part voor 32 speed ofzo. Die lage snelheid cd-r's zijn voor stand alone audio branders. Ik heb zelf zo'n lage snelheid cd-rw een tijdje gebruikt, maar na 2x beschrijven zaten er al gaten in de spiegellaag :lol: Was er btw 1 van phillips, kreng was niet goedkoop.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...