Ga naar inhoud

Nieuwe PC (student)

Aanbevolen berichten

Ik wil binnenkort ff een nieuwe pc kopen voor als ik in utrecht ga wonen. Thuis heb ik nu een aldi pc met eigen beeldscherm, toetsenbord en muis. Opzich bevalt me die pc wel. Nu wil ik een pc voor rond de 1000 - 1200 euro gaan kopen inclusief 17 inch tft scherm. Nu is mijn vraag waar ik dat het beste kan doen. Volgende opties heb ik volgens mij: - Dell pc - Aldi pc met los scherm erbij - Computerland, mycom ofziets dergelijks - Samenstellen (alleen heb daar niet genoeg verstand van, ik kan net een harde schijf en/of videokaart inbouwen, maar heb geen verstand van wat allemaal goed met elkaar zal werken) Zelf speel ik af en toe een spel. Doe een beetje aan videobewerken, hd ruimte vind ik verder belangrijk. Iemand tips waar ik hem het beste kan kopen?
Link naar reactie
Drunen, ligt dat niet in NB? Ik zou dan 4Launch in Eindhoven zeggen. En zelf samenstellen natuurlijk. 8) Een 19" TFT is trouwens tegenwoordig nauwelijks duurder dan 17" en werkt veel prettiger. Voor het gemak ff een voorbeeldje van Azerty.nl: Antec Solution SLK2650BQE 350 Watt, Zwart € 65,55 € 65,55 AMD Athlon 64 Venice 3200+, Socket 939, OEM 115,97 115,97 Arctic Freezer 64 15,13 15,13 TwinMos Memory DDR SDRAM, 1 GB, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 512 MB) 78,99 78,99 Hitachi Desktstar T7K250 160 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II 64,71 64,71 Asus A8N-E 78,15 78,15 Sapphire Radeon X800 GT 128 MB, DDR, PCI Express x16 112,60 112,60 OEM 3,5 diskettestation Zwart 5,88 5,88 NEC ND-3540 16 x, 8 x, 16 x, Zwart, OEM 34,45 34,45 BenQ T905 19 inch, Zilver, Zwart 224,37 224,37 Montage volledig systeem 1 jaar garantie 29,41 Totaal bestelling € 825,21 BTW 19% 156,79 Vaste verzendkosten 8,50 [b:cab3e0afaf]Te betalen € 990,50[/b:cab3e0afaf]
Link naar reactie
[quote:8118748c8f="taco78"]Ik zelf denk dat ie langzamer is dan de 6600GT want hij wordt passief gekoeld van wat ik ervan begrepen hebt.[/quote:8118748c8f]Passief gekoeld wil nog niet zeggen lager geklokt. Mijn passief gekoelde 6600GT van (toevallig) Gigabyte met Silentpipe loopt standaard op 500/1120, het DDR3 geheugen is dus zelfs sneller geklokt. Wat ik ook niet snap van die Lidl-bak is de 3400+ rating op "Sokkel" 939. Mogen ze bij die supermarktbakken niets standaard laten of zo? :roll:
Link naar reactie
[quote:d31cb55252="M@XXER"]Ik ben dus opzoek nu naar een winkel in brabant[/quote:d31cb55252]Dan zou ik 'm bij 4Launch samenstellen. Laat ff 's een offerte maken met de volgende onderdelen: AMD Athlon 64 3500+ 2.20GHz HV 512kB S939 Box € 230.50 Antec Midi Tower SLK2650BQE Solution ATX 350W (zwart) € 80.50 Asus A8N-E nForce4 Ultra, Dual RAID, GLAN € 93.50 BenQ TFT Monitor FP937S+ 19", DVI (zilver) € 337.50 Hitachi 250GB SATA300 8MB, HDT722525DLA380 € 116.50 NEC DVD-/+RW ND-3540A 16x/16x/8x DL Bulk (zwart) € 44.00 PQI 2x512MB DDR SDRAM PC3200 CL2.0 € 144.00 Sapphire Videokaart PCI-e Radeon X800GT 256MB GDDR3 DVI/TV € 151.50 Totaal incl. BTW: € 1198.00
Link naar reactie
Dat ziet er idd goed uit, zoiets ga ik maar doen dan. Nu nog één vraagje. Omdat ik student ben kan ik goedkoper software krijgen, dus ook windows. Als ik die er niet bij neem, hoe werkt dat dan. Krijg ik de pc wel goed instelt (die bios bedoel ik dan). En doe ik mijn windows cd erin en dan kan ik windows gewoon installeren en dan zal alles voor zich spreken of krijg ik dan gekloot dat de hd nog niet geinstalleerd is etc, wat me dus super veel moeite gaat kosten.
Link naar reactie
[quote:8dc5b873b4="M@XXER"]En doe ik mijn windows cd erin en dan kan ik windows gewoon installeren en dan zal alles voor zich spreken of krijg ik dan gekloot dat de hd nog niet geinstalleerd is etc, wat me dus super veel moeite gaat kosten.[/quote:8dc5b873b4]De driver voor de S-ATA (RAID) controller dient meestal wel met behulp van een driver-diskette in het begin van de WinXP setup geinstalleerd te worden (M.b.v. de F6-toets). Voor moederborden met nForce4 chipsets hoeft volgens mij geen aparte S-ATA (RAID) driver geinstalleerd te worden.
Link naar reactie
En de schijf moet worden geformateerd, maar dat verteld win install je wel. Ik zou, als ik jouw was, zeker drie partities maken, ong. 10 GB voor WIN en dan nog twee om je data beter te ordenen. Heb zelf 4 partieties, 2 win installes 1 linux install en een data partitie (en dan nog een oudere hd) Als je trouwens niet zoveel gamed zou ik bezuinigen op de video kaart en een pasief gekoelde kopen scheeld geld en herrie.
Link naar reactie
[quote:f3af174e03="Drewster"]En de schijf moet worden geformateerd, maar dat verteld win install je wel. Ik zou, als ik jouw was, zeker drie partities maken, ong. 10 GB voor WIN en dan nog twee om je data beter te ordenen. Heb zelf 4 partieties, 2 win installes 1 linux install en een data partitie (en dan nog een oudere hd) Als je trouwens niet zoveel gamed zou ik bezuinigen op de video kaart en een pasief gekoelde kopen scheeld geld en herrie.[/quote:f3af174e03] Ik doe nog wel af en toe een spelletje en doe ook aan videobewerken, dus beetje gfx kan geen kwaad, en 150 euro voro een gfx kaart is niet al teveel. Maar maakt die kaart dan zo'n herrie? En over de partities, die moet je toch ook al instellen voordat je windows installeert, waar kan je dat dan doen?
Link naar reactie
Ja misschien maak ik het ingewikkelder klinken dan het is, als je een nieuwe harde schijf koopt dan is die naar mijn ervaring nooit geformateerd. Als dat het geval is dan gaat het windows installatie programma vragen hoe hij die schijf moet behandelen. Als ik het me goed herriner is er ook een automatische optie maar volgens mij maakt windows dan maar 1 grote partietie en dat is niet zo handig. Dus als als er gevraagt woord waar het geïnstalleerd moet worden moet je zelf de schijf opdelen in partities, dat wijst zich allemaal van zelf, je moet het aantal MBs invullen die de partitie moet hebben en er wordt dan gevraagd hoe er gepartitioneerd moet worden (fat32 of NTFS) ik zou voor NTFS(quik) kiezen. Je moet ook de overige ruimte partitioneren anders heb je een 250GB schijf met 1 10GB partitie erop en de rest kan je dan niet gebruiken. Dus dan kies je de overige hoeveelheid ruimte (die wordt automatisch ingevuld) of een kleinere hoeveelheid als je meer dan 2 partieties wilt. Maar je moet er niet al te moeilijk over denken, het instalatie progje legt het wel redelijk uit en je kan niets onherstelbaar fout doen als het toch een nieuwe hd is. Probeer het gewoon maar een beetje uit, dat is de beste manier om het onder de knie te krijgen. :) Veel geluk en have fun. Er is weinig leuker dan een nieuwe compu kopen en die dan naar je hand zetten. (nou ja misschien zijn er wel dingen die minstens zo leuk zijn maar ja, "you get my drift") (en over de herrie van een VGA kaart, als de rest van je bak redelijk stil is kan die kaart makkelijk de grootsjte herrie maker van je systeem zijn (32 db of meer). Als je dit niet zo'n probleem vindt maakt het natuurlijk niet uit, en daarnaast heb je progjes die de koelers langzamer kunnen laten lopen als de kaart niet belast wordt ([url]http://www.almico.com/speedfan.php[/url].))
Link naar reactie
[quote:22f63d0aab="Drewster"]ong. 10 GB voor WIN[/quote:22f63d0aab]Da's wel een erg krappe partitie, aangezien de meeste mensen ook alle programma's installeren op de C:\ schijf en ook het wisselbestand hierop instellen. Denk bij een 160GB liever aan 4 partities van 40 GB. [quote:22f63d0aab="M@XXER"]Als je trouwens niet zoveel gamed zou ik bezuinigen op de video kaart en een pasief gekoelde kopen scheeld geld en herrie.[/quote:22f63d0aab]Volgens deze review van de Sapphire X800GT (de 256MB versie, maar ik neem aan dat de 128MB versie dat ook heeft), krijg je bij de kaart ook een tooltje genaamd Trixx, waarin je kunt omschakelen tussen 'Standard', 'Performance', 'Silent', 'Extreme' en zelfs 'Custom' settings. Met dat tooltje kun je dus simpel overklokken wanneer je extra performance wilt en onderklokken wanneer je het niet nodig hebt en het systeem ook lekker stil moet zijn. http://www.hexus.net/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld19JRD0xNDU2JnVybF9wYWdlPTM= [img:22f63d0aab]http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/ati/sapphire/X800GT/Modes.jpg[/img:22f63d0aab]
Link naar reactie
Ja zoiets krijg je ook bij de meeste asus kaarten, merk eigenlijk niet zoveel verschil (mijn bak maakt redelijk wat herrie met een zalman CPU koeler en enermax silent voeding, komt door de 3 case fans en de 6800GT ;). En ja 10gb is weinig als je daar alles op zet daarom heb ik mijn "documents and setting" folder op een data partitie staan (vergt wat registry editing) net als mijn games en de download folder van mijn BT-prog. Is een beetje afhankelijk van je persoonlijke voorkeur, als je veel download en grote games hebt kan je een 40GB Win partitie ook best vol krijgen (steam folder is bij mij al ruim 6GB).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...