anoniem Geplaatst: 6 september 2005 Delen Geplaatst: 6 september 2005 Beste Als ICT-coördinator moet ik regelmatig nieuw materiaal aankopen. De laatste tijd is het nogal moeilijk om op de hoogte te blijven over de laatste ontwikkelingen op vlak van processoren, RAM-modules en moederborden. Alles verandert heel snel en er bestaan veel verschillende soorten. Het verschil tussen b.v. de high-level en de low-level processoren is nu niet altijd even simpel meer als in de tijd van Xeon en Celeron. Kent er iemand een site waar hardware-onderdelen op een eenvoudige en duidelijk manier vergeleken worden, zodat een ICT-coördinator van een secundaire school - die zelf natuurlijk één en ander van ICT kent, maar niet alle details - gemakkelijk kan vinden wat hij nodig heeft. Bedankt alvast voor de eventuele reacties :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2005 Voor CPU-benchmarks kun je bijv. op Tomshardware.com kijken: http://www.tomshardware.com/cpu/20041221/cpu_charts-11.html Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2005 www.tweakers.net of gewoon googlen tussen 2 of meer bestaande CPUs, meestal vind je hier wel test tussen deze chips die jij wilt zien Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2005 Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een soort overzichtpagina's met de geg. van de onderdelen zoals Obi-wan-kenobi een link gaf naar Tomshardware voor de processoren, maar daar bovenop zou de pagina wat ingedeeld moeten zijn in low-level, middle-level en high-level catergorieën. Ik weet niet of zo'n site bestaan .... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 september 2005 Tom's hardware maakt wel regelmatig van die overzichten. Verder kun je nog eens kijken bij xbit of anandtech. Je kunt natuurlijk ook hier eens een voorstel posten, als je weer eens iets moet aanschaffen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Wel gerben, we wensen 6 nieuwe pc's aan te kopen. Een school wenst uiteraard nooit echt heel duur te gaan, maar anderzijds ook geen brol aan te kopen. De pc's draaien immers meestal 8 u per dag. Bovendien verwacht een school dat een pc min. 5 jaar in roulatie kan blijven. Dus geen 256 MB RAM maar meer. De pc's worden voornamelijk gebruikt voor Office-toepassingen en een klein beetje grafisch programmeren. Van grafische kaarten weet ik absoluut niets ... De gegevensopslag gebeurt altijd centraal op een server. Dus kunnen wij besparen op HD-ruimte, hoewel ik weet dat de prijsverschillen qua grootte eigenlijk maar miniem zijn. Wat raad je voor zo'n vage omschrijving aan? :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Op zich wel vaag, maar ook wel duidelijk. Meestal wordt dit dus een A-merk computer. Niet vanwege de kwaliteit, maar vanwege het merk en de verwachten service. Nu kan een school relatief goedkoop aan Microsoft software komen, tenminste dat dacht ik, dus dat is geen reden om voor een A-merk te kiezen. Kun je de software via de school zelf kopen? Snelheid videokaart lijkt me voor de gekozen toepassingen niet relevant. Veel geheugen, tja, 512MB kan al veel zijn. Het ligt er echt aan wat je er nu en in de toekomst echt mee gaat doen. Zijn er nog extra eisen zoals stil? Ik merk dit op omdat ik ooit op een "snel" Celeron 2.8GHz systeem (Fujitsu-Siemens) heb gewerkt. Toen ik die aan het werk zette (100%) kwam er na korte veel lawaai uit de kast. Verder bleek dat systeem met die toepassing ongeveer net zo snel als een Athlon XP1600. Normaal Windows gebruik ging overigens voor mijn gevoel erg vlot. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Software kopen wij inderdaad zelf aan via een speciale firma die een contract heeft gesloten met het verbond van katholieke scholen. Stille pc, tja, is eigenlijk ook wel belangrijk hé. Ik ben zelf ook informaticaleerkracht en zie me geen les geven in een lokaal waar een 20-tal pc's staan te "blazen". Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Gewoon een aantal offertes aanvragen bij enkele leveranciers met goede on-site service, bijv. Dell. Bij Dell hebben ze bijv. de Dimension 5100 met BTX-design (superstil) en evt. 64-bit P4's. http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/dimen_5100?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Tsja, ik heb het niet zo op Dell. Die link geeft je een vanaf 319 prijs. Klinkt niet zo raar. Klik je dan door op "configureer en bestel". Dan is het ineens vanaf 449. Met geen enkele mogelijkheid tot reductie. Na nog een heel eind klikken kom je op de uiteindelijke offerte. Met doodleuk nog even 75 euro afleveringskosten. En dat vind ik toch wel vrij prijzig voor een standaard pc zonder monitor. Want die kost je nog eens 150 euro ex btw voor een 17". Zit je al op 674 ex btw. Daar kan elke fatsoenlijke postorderaar je twee vergelijkbare systemen voor leveren. En dan moet die service van Dell wel verdomd goed zijn, wil het die meerprijs waard zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Misschien is een kleinere winkelketen ook het overwegen waard. Voor Dell is een order van zes machines peanuts. Voor een kleiner bedrijf (Norrod formaat) zijn jullie een in verhouding veel waardevollere klant. Een eenmanszaakje vind ik persoonlijk dan weer te klein om betrouwbaar te zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 [quote:da094090fd="gerben"]Met geen enkele mogelijkheid tot reductie.[/quote:da094090fd]Lukt mij anders prima ... 8) [URL=http://img182.imageshack.us/my.php?image=dell3lf.jpg][img:da094090fd]http://img182.imageshack.us/img182/6141/dell3lf.th.jpg[/img:da094090fd][/URL] [quote:da094090fd="gerben"]Daar kan elke fatsoenlijke postorderaar je twee vergelijkbare systemen voor leveren.[/quote:da094090fd]Met dezelfde specs (P4 531) en toebehoren? Welke postorderaar is dat dan? :roll: Daarom zeg ik een [u:da094090fd]aantal[/u:da094090fd] offertes aanvragen. Met die offertes kun je die leveranciers tenminste tegen mekaar uitspelen. Zelf heb ik een tijdje geleden redelijk goedkoop een Dimension 5000 op de kop getikt tijdens een actie waarbij je de afleveringskosten niet hoefde te betalen, ik gekozen heb voor 1 jaar carry-in i.p.v. 3 jaar on-site garantie en zelf de PC uitgebreid heb met een DVD-rewriter van NEC en een 6600GT van Gigabyte. Ik kan me voorstellen dat met Dell wel enigszins onderhandeld kan worden over de prijs, aangezien je natuurlijk niet 6x75 euro gaat betalen voor de afleveringskosten en ook korting kunt krijgen als de PC's zonder software licentie geleverd kunnen worden. Als je bij Dell koopt, kun je met redelijke zekerheid zeggen dat dat bedrijf nog bestaat over 3 jaar, dus 3 jaar on-site garantie heeft dan wel enige waarde. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Misschien kun je met flink zoeken wel weer op die "319" uitkomen, maar ik klik die link, en ik zit ineens op 449 euro. Maar al blijft het die "319", dan is het in de praktijk nog steeds 319+75+150=544 ex btw. Oftewel 647 inclusief. En dat blijf ik toch heel veel geld vinden voor een office peeceetje met onboard video. Overigens meen ik dat er de laatste tijd veel klachten waren over de service van Dell. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 [quote:f176ad7768="gerben"]Misschien kun je met flink zoeken wel weer op die "319" uitkomen[/quote:f176ad7768]Misschien lees je wel over die vet in rood getoonde tekst heen ... :wink: [b:f176ad7768][color=red:f176ad7768]Voor het bereiken van de vanaf/geadverteerde prijs, dient u de service te downgraden naar 1 Jaar Collect and Return.[/color:f176ad7768][/b:f176ad7768] [quote:f176ad7768="gerben"]En dat blijf ik toch heel veel geld vinden voor een office peeceetje met onboard video.[/quote:f176ad7768]We hebben het hier wel over een BTX-systeem met een Intel 945G chipset. Gemakkelijk zelf uit te breiden (nagenoeg schroefloos!), het is niet meer als vroeger waarbij je bij Dell zelf aan moest kloppen voor upgrades. [quote:f176ad7768="gerben"]Overigens meen ik dat er de laatste tijd veel klachten waren over de service van Dell.[/quote:f176ad7768]Geen idee, heb de service niet nodig gehad, misschien omdat het wel een degelijk produkt is ... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Ah, op die fiets. Blijf het toch maar een raar verschijnsel vinden. Een klikje wat me 130 euro kan kosten. Duur klikje. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Maar als je het klikje eenmaal gevonden hebt, dan is het wel een mooi en degelijk systeempje voor die prijs (incl. WinXP SP2 licentie), toch? Ik wou er tevens nog bij vermelden dat de ogenschijnlijk zwakke 305W voeding zowaar 18A levert op de 12V-lijn, dus ook prima geschikt voor de wat zwaardere grafische kaarten ... (maar dat boeit natuurlijk niet voor schoolgebruik) :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 Uiteraard is het de bedoeling dat ik offertes ga bestellen bij een klein bedrijfje. Ik heb trouwens altijd een leverancier gehad die kwaliteitsvol materiaal leverde. Het voordeel is dat hij na een tijdje weet wat je wil, zonder dat je juist de specificaties moet opgeven. En dat is nu net het probleem. Ik wil niet langer bij hem kopen, omdat hij te traag werkt (dit is een groot nadeel, want bij hem kan ik nooit echt plannen. ik heb es 3 maanden op een printer moeten wachten). Het gevolg is dat ik uiteraard nieuwe leveranciers tegen elkaar moet laten uitspelen via hun offertes. Maar omdat mijn vorige leverancier altijd leverde zonder dat ik veel technische blabla moest doen, heb ik de evolutie van de hardware-componenten niet echt gevolgd. Vroeger wist ik wel dat een gewone school geen Xeon-processor nodig had, omdat dat een highlevel-processor was en dat een Celeron wel best volstond als lowlevel. Ik kon de processoren dus in 3 categoriën indelen: gewoon, extra, vereenvoudigd. Maar ik ben door de jaren heen dat overzicht wat verloren. Uiteraard heb ik dat inzicht opnieuw wat nodig als ik een offerte aanvraag bij leveranciers, anders zullen verschillende, onvergelijkbare voorstellen doen. Vandaar dat ik naar eenvoudige benchmarks zocht. Snappie? :-? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 [quote:582bc5080c="WatchDog"]Ik kon de processoren dus in 3 categoriën indelen: gewoon, extra, vereenvoudigd. Maar ik ben door de jaren heen dat overzicht wat verloren.[/quote:582bc5080c]Nou, tegenwoordig is voor schoolgebruik de simpelste CPU al voldoende voor de meest gangbare applicaties, tenzij er zwaar grafische programma's (zoals 3D-rendering) gedraaid moeten worden. Waar beter naar gekeken kan worden, is naar de architectuur van de PC's: hoe toekomstbestendiger, hoe langer de PC's gebruikt kunnen worden. Bij het opvragen van offertes moeten de leveranciers dan ook duidelijk de specificaties van hun configuraties aangeven, zodat de verschillende offertes goed met elkaar vergeleken kunnen worden. Zo is die Dell Dimension 5100 bijvoorbeeld met BTX-design, 64-bit compatible Socket 775 CPU (dus ook gereed voor 64-bit besturingssystemen en applicaties), PCI-E uitbreidingssloten, etc. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 [quote:296f4101dd="Obi-wan-kenobi"][quote:296f4101dd="gerben"]Misschien kun je met flink zoeken wel weer op die "319" uitkomen[/quote:296f4101dd]Misschien lees je wel over die vet in rood getoonde tekst heen ... :wink: [b:296f4101dd][color=red:296f4101dd]Voor het bereiken van de vanaf/geadverteerde prijs, dient u de service te downgraden naar 1 Jaar Collect and Return.[/color:296f4101dd][/b:296f4101dd] ...[/quote:296f4101dd] Wettelijk gezien bestaat zoiets niet eens. Wat ze feitelijk doen is je een van die dure 'service'-garanties aansmeren (de beroemde sigaar uit eigen doos) en het een 'korting' noemen als ze je die afpakken (wat wettelijk niet mag, want 1 jaar garantie voor hardware is belachelijk). [b:296f4101dd][url=http://www.computerconsument.nl/pages/redartikelendetail.php?redartID=225]Er is zelfs een rechterlijke uitspraak over geweest ![/url][/b:296f4101dd] http://www.computerconsument.nl staat bijna bol van het ge-emmer van DELL. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 september 2005 [quote:dc71d2f160="JaFO"] http://www.computerconsument.nl staat bijna bol van het ge-emmer van DELL.[/quote:dc71d2f160]Ja, helemaal netjes is het niet van Dell, maar verder kijken dan je neus lang is, lijkt me niet zo moeilijk op die site van Dell. Consumenten die niet zo slim geweest zijn, klagen altijd achteraf ... Een D-Reizen bijvoorbeeld adverteert ook met scherpe prijzen, maar "vergeten" even alle vooraf reeds bekende belastingen bij de prijs op te tellen ... zoiets zijn we toch ook al gewend? Maar goed, een paar tips om goedkoop uit te zijn bij Dell: - regelmatig zijn er acties dat je geen afleveringkosten hoeft te betalen; - koop de PC als kleine onderneming i.p.v. als consument (draag natuurlijk wel netjes de BTW af); - 1 jaar carry-in garantie i.p.v. standaard 3 jaar onsite drukt de prijs flink; - upgrades zijn duur bij Dell, voer ze liever zelf uit met elders gekochte hardware ... gaat vrij eenvoudig bij de BTX-modellen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen