anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Delen Geplaatst: 1 september 2005 Ik had een probleem met mijn externe harde schijf: mijn stroomadaptor was bijeengesmolten... Op de adaptor stond een mooi tekeningetje van welke voltage er juist op welke pinnetjes zat, 5V en 12V en GND. Dit is hetzelfde als een harde schijf in de computer. Dus ik ben een oude voeding gaan opgraven en heb de juiste draadjes verbonden met de stekker. Werkt allemaal perfect, op één ding na, ik kan de voeding niet opzetten als ik er geen moederbord aanhang. Kent iemand de mogelijk om een oude computervoeding (zo eentje die je nog manueel met een knop moet afzetten) kan laten draaien zonder moederbord? Groetjes Hansje Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 Je kunt gewoon met een paperclip het de groene draad met een zwarte verbinden (in de ATX connector), dan werkt het gewoon. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 het is geen ATX voeding, ik heb geen groene draad, wel twee zwarten... Hansje Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 Dit is de aansluiting waar ik het over heb: [b:1a4e7856f4]Motherboard power connector[/b:1a4e7856f4] Standard AT-style motherboard gets power from the power supply through 12 pin power connector which is typically built from two 6 pin parts. The power connector has four different voltages available. The positive +5V power has lots of current available (typically over 10A), +12V has few amperes. The negative power supplies can supply typically quite limited power (-12V few hundred mA and -5 even less). 1. Power Good (output from PS which tells that output voltages are OK) 2. +5Vdc 3. +12Vdc 4. -12Vdc 5. Ground 6. Ground 7. Ground 8. Ground 9. -5Vdc 10. +5Vdc 11. +5Vdc 12. +5Vdc groetjes Hansje Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 Die moet gewoon stroom leveren als je hem met de schakelaar aan zet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 doet ie niet... Hansje Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 Voeding doet het wel als je hem op een moederbord aansluit? Dat heb je ook echt getest? En heb je op dat moment dan ook als je externe hdd aangesloten gehad? Zo niet, dan kan het zijn dat je externe hdd kortsluiting veroorzaakt. Dat zou verklaren waarom de adapter doorgebrand is en de voeding afslaat. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 nop, zij draait alleen als er een mobo aanhangt, en dan doet de schijf het perfect... Hansje Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 Nou, het zou moeten werken :wink: Hier al met talloze AT voedingen gedaan. AT voedingen hebben verder ook geen detectie systeem ofzo of er een moederbord aan hangt. Gaat de fan wel draaien als je hem aanzet zonder moederbord er aan? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 Ja, en na wat geëxperimenteer kan ik ook dit nog zeggen (en nu wordt helemaal bizar vind ik...): ik heb stekker 1 (pin 1-6) op het mobo gezet en de andere stekker weggelaten, dat werkte... ik heb stekker 2 (Pin 7-12) erop gezet, en stekker 1 eruit. Beide werken! Hansje Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen