anoniem Geplaatst: 30 augustus 2005 Delen Geplaatst: 30 augustus 2005 Ben op zoek naar een IDE harde schijf van 200 gigabyte. Wat is de beste qua prijs/kwaliteit? Maxtor lijkt mij de minste ook al is die het goedkoopst dus graag input :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 30 augustus 2005 Tja, er wordt op dit forum al tijden gespeculeerd over de kwaliteit van Maxtor. Er zou een hoog foutpercentage zijn. Ik ben van mening dat dit gewoon domme pech is. Ik heb hier in huis zo'n 15 maxtor schijven, sommige van 7 jaar oud, die allemaal prima werken vanaf het begin. In mijn server zit een maxtor schijf van 7 jaar oud (4,3 gig) en die machine is al up sinds ik hem aan heb gezet (4 maanden terug). Dit alles zonder één enkel probleempje. Verder ken ik heel wat mensen met een Maxtor 200gb (sata en IDE) en die hebben er ook geen problemen mee. Verder zijn hier heel wat mensen op het forum die een aantal maxtors hebben. NoepZor bijvoorbeeld heeft er 4 in zijn pc hangen, en dat zou hij echt niet hebben als het zo slecht was. Overigens heeft hij er ook een 200 gb bijzitten dus misschien kun je zijn ervaringen vragen ? Verder heb ikzelf redelijk wat ervaring met Western Digital. Dit is mijnsinziens een zeer redelijk merk, alleen in mijn beleving maken deze schijven nogal wat geluid. Verder worden de Samsung Spinpoint schijven zeer goed getest (o.a de 160 gb kwam als beste uit de test in een computerblad (weet niet meer welke)) en deze schijven zijn ook nog eens zeer stil. Als je dat vind meetellen zou ik voor een Samsung gaan, anders voor een Maxtor. Met Exelstor heb ik niet zoveel ervaring, maar Hitachi blijkt in de praktijk ook heel redelijk te zijn. Seagate kan ik je persoonlijk niet aanraden, dit merk word vaak gebruikt in kant en klare computers en vormt vaak de bottleneck in snelheid, omdat Seagate schijven over het algemeen niet zo snel zijn in vergelijking met andere merken. Verder heb ik ervaring met een aantal Seagate schijven en die maken een eigenaardig klikgeluid als ze op standby gaan of daaruit ontwaken. Voor de rest zou ik gewoon wat reviews lezen, maar de keus is en blijft aan jou! groetjes Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 30 augustus 2005 Ik heb een 200GB, en die trekt 65MB/s dus zeer rap. Verder draaien die schijven idd prima, geen problemen mee gehad (Eerste schijf draait al sinds eind 2003, en is het drukst ivm windows en programma's) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2005 Er is geen kwaliteitsverschil tussen de verschillende harddisk-merken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2005 [quote:100cb93b9d="computerbacterie"]Er is geen kwaliteitsverschil tussen de verschillende harddisk-merken.[/quote:100cb93b9d]Maxtor schijven maken wel iets meer geluid dan bv Western of Seagate (heb zelf een Maxtor en daarvoor een WD, seagate en maxtor gehad). Ik ben zelf wel het meest te spreken over de Maxtor. De eerste die ik had heeft toch wel ruim 5 jaar zonder problemen meegedraait. Hij vertoont alleen nu wel kuren helaas. (format heeft niet geholpen). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2005 [quote:9de63afa3c="computerbacterie"]Er is geen kwaliteitsverschil tussen de verschillende harddisk-merken.[/quote:9de63afa3c] Waar baseer je dat op? Dit blijkt namelijk nooit uit tests. Als alle fabrikanten even goeie schijven maakten konden ze net zo goed allemaal gaan samenwerken. De ene fabrikant maakt een zo snel mogelijke schijf, de andere probeert een zo stil mogelijke te maken. Weer de volgende probeert de eerste te zijn met een NOG grotere schijf, of een innovatieve manier van opslaan (denk aan de schijf die samsung nu uitbrengt, met flashgeheugen (zie C!T 9 2005). Verder verschillen de foutpercentages per fabrikant, en de MBTF, dus dat alle schijven van dezelfde kwaliteit zijn vind ik wel erg kort door de bocht. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2005 Mijn 160Gb Western Digital werkt al twee jaar geweldig. Nooit problemen. Mijn broer heeft een 80 GB Western Digital en die loopt al drie zonder problemen. Verder heb ik eigenlijk alleen er varing met Seagate en Quantum. Quantum is nu failliet/overgenomen dus die laat ik buiten beschouwing. De seagate zijn iig zeer traag. Die raad ik niet aan. Mijn voor keur gaat Uit naar WD, om dat ik geen ervaring met maxtor heb. Gr. Sander Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2005 Met geen kwaliteitsverschil bedoelde ik dat de verschillende merken qua levensduur niet of nauwelijks van elkaar verschillen. Inderdaad zit er verschil tussen sommige merken qua snelheid. Zo schijnt seagate bijv. vaak iets trager te zijn dan andere merken. Seagate heeft echter ook snellere soorten harde schijven. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 augustus 2005 [quote:be5697104a="computerbacterie"]Met geen kwaliteitsverschil bedoelde ik dat de verschillende merken qua levensduur niet of nauwelijks van elkaar verschillen. Inderdaad zit er verschil tussen sommige merken qua snelheid. Zo schijnt seagate bijv. vaak iets trager te zijn dan andere merken. Seagate heeft echter ook snellere soorten harde schijven.[/quote:be5697104a] Je schrijft het al: schijnt. Daaruit BLIJKT dus dat je het nergens op gebaseerd hebt. Elke fabrikant heeft langzame en snellere schijven, daar is Seagate niet alleen in hoor. Aan schijnen hebben we hier niets, ik kan je ook wel een Ferrari aanbevelen "[i:be5697104a]want die [u:be5697104a]schijnen[/u:be5697104a] comfortabel te rijden[/i:be5697104a]. No offence natuurlijk, maar als je voortaan iets zegt zorg dan alsjeblieft ervoor dat je er ook zelf achter staat. "Linux is only free if your time is worthless" is zo'n zinnetje uit een "funny-quotes-collection" dat ook nergens op gebaseerd is. Kort uitgelegd; windows kost minder tijd maar dat kost weer veel te veel geld. Wat je maar wilt he!? Maar het is een beetje lomp om dan in je avatar te vermelden dat je microsoft haat. Maargoed, windows zou pas zonde van je tijd zijn als iedereen Linux gewend was. En omdat de rechten e.d. in windows zo slecht in elkaar zitten (kernel) ben je gehackt of bestanden kwijt voor je het weet. Dat is pas echt zonde van je tijd! :wink: Net als nutteloze berichten posten! Sorry moest er even uit! :oops: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 Ik denk ook wel degelijk dat er kwaliteitsverschil is, al is het maar sommige modellen die minder presteren. Vind nu ook wel dat als je zo'n opmerking maakt, dat je die mag staven :wink: Bedankt allesziens, zal een WD worden denk ik :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 1 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 1 september 2005 Veel info staat er op http://www.storagereview.com/ mbt hardeschijven. Er is niet zoiets als de ene fabrikant is betrouwbaarder als de ander. De kwaliteit van de harde schijven die nu op de markt zijn zijn allemaal op een vrij hoog niveau. Het zal best eens voor komen dat er één kapot gaat maar meestal gaan ze vrij snel na aankoop kapot als ze kapot gaan. Van Maxtor worden veel schijven verkocht dus hoor je daar relatief wat meer over. Bij mij zijn er ooit maar twee schijven gecrashed en dit waren schijven die verplaatst waren en van het merk Western Digital. Toeval? Of niet? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 september 2005 mn broer heeft 2 maxtor schuiven van 200 gb een van 2 jaar oud en een van half jaar die zijn alle 2 kapot nu met wd schuiven van 200 gb heeft ie geen problemen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2005 [quote:5b8cdfb03c="Rapier"][quote:5b8cdfb03c="computerbacterie"]Er is geen kwaliteitsverschil tussen de verschillende harddisk-merken.[/quote:5b8cdfb03c]Maxtor schijven maken wel iets meer geluid dan bv Western of Seagate (heb zelf een Maxtor en daarvoor een WD, seagate en maxtor gehad). Ik ben zelf wel het meest te spreken over de Maxtor. De eerste die ik had heeft toch wel ruim 5 jaar zonder problemen meegedraait. Hij vertoont alleen nu wel kuren helaas. (format heeft niet geholpen).[/quote:5b8cdfb03c] volgens mij is het andersom, (meerdere test wijzen erop dat WD ernorme herrie maakt) als ik jou was zou ik een HITACHI/IBM of een Seagate kopen, die zijn erg goed, als je betrouwbaarheid wilt moet je voor WD gaan, die doen het (in tegenstelling tot de 2 maxtors die ik gehad heb) zeer lang Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2005 Ik heb 4 maxtors, geen problemen, dus koop een maxtor! tsja dat schreeuwt iedereen :lol: Wat volgens mij ook funest voor hardeschijven is, is de temperatuur. Mijn schijven worden nooit warmer dan een graad of 40. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2005 [quote:dfeb37d0a3="NoepZor"]Ik heb 4 maxtors, geen problemen, dus koop een maxtor! tsja dat schreeuwt iedereen :lol: Wat volgens mij ook funest voor hardeschijven is, is de temperatuur. Mijn schijven worden nooit warmer dan een graad of 40.[/quote:dfeb37d0a3] die van mij een graad of 50, ook niet zo extreem geloof ik, maar idd temperatuur is een belangrijke factor voor HDD leeftijden:D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2005 Volgens mij maakt het geen f*ck uit welk merk je koopt. :lol: Elk merk crasht wel eens, en geluid maken ze allemaal. :P Ik vind niet dat je zo kan zeggen van een bepaald merk dat ie slecht is, want een ander heeft er weer totaal geen problemen mee. :roll: Ik zou dus gewoon voor de goedkoopste gaan, en dat is meestal Maxtor. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2005 Koeling is bij mij zeker het probleem niet. Ik heb voor een niet overklokt systeem, zonder games te spelen, vier koelers zitten waarvan er eentje op de hd blaast :) ik heb trouwens een nieuwe hd gekocht, maar is het normaal dat die maar 188 GB groot is terwijl hij 200 hoort te zijn? Nu weet ik wel dat dat wat afwijkt maar is 12GB niet wat veel??? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2005 Ik heb een Maxtor Diamondmax Plus 10 S-ata 8MB van 200GB, die is werkelijk (In Windows) 2x94,9 (2 partities) = 189,8GB. Mijn 120GB is 114, mijn 160 is 153, mijn 250 is 233. Dus er gaat altijd een percentage af. Dit komt omdat fabrikanten 1000 kb als een MB zien, terwijl windows 1024kb pas als een MB ziet. het percentage wat er af gaat verschilt, bij mijn 250 gaat er bijna 7% van af, bij mn 120 5%. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2005 Ok thanks, ik wist dat er wat afging maar vond 12 gig toch wat veel. Bedankt iig! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 september 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 september 2005 [quote:92e2803f78="SAPPhIRE"]Je schrijft het al: schijnt. Daaruit BLIJKT dus dat je het nergens op gebaseerd hebt. Elke fabrikant heeft langzame en snellere schijven, daar is Seagate niet alleen in hoor. Aan schijnen hebben we hier niets, ik kan je ook wel een Ferrari aanbevelen "[i:92e2803f78]want die [u:92e2803f78]schijnen[/u:92e2803f78] comfortabel te rijden[/i:92e2803f78]. No offence natuurlijk, maar als je voortaan iets zegt zorg dan alsjeblieft ervoor dat je er ook zelf achter staat. "Linux is only free if your time is worthless" is zo'n zinnetje uit een "funny-quotes-collection" dat ook nergens op gebaseerd is. Kort uitgelegd; windows kost minder tijd maar dat kost weer veel te veel geld. Wat je maar wilt he!? Maar het is een beetje lomp om dan in je avatar te vermelden dat je microsoft haat. Maargoed, windows zou pas zonde van je tijd zijn als iedereen Linux gewend was. En omdat de rechten e.d. in windows zo slecht in elkaar zitten (kernel) ben je gehackt of bestanden kwijt voor je het weet. Dat is pas echt zonde van je tijd! :wink: Net als nutteloze berichten posten! Sorry moest er even uit! :oops:[/quote:92e2803f78] Sorry, ik wist niet dat je je aangevallen zou voelen. Verder is het me werkelijk een raadsel wat je met dit off-topic bullshitverhaal probeert te bereiken. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen