anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Hoi iedereen, Ik heb nu eindelijk (sinds vijf weken wachten zie eerder topic alhier van ongeveer 6 weken geleden) de computer hier. Is gekocht bij Computerland Utrecht. Echt een gigantische afrader om daar wat te kopen wat een grote puinzooi aldaar. Maar goed nu eventjes ter zake: Er zit hier ene 160 gb sata harde schijf in. Hoe krijg ik deze geformateerd en ingedeeld in 2 partities? Ik wil er twee partities mee maken met Windows 98 se opstart diskette via het fdisk commando en dat lukt dus niet. bij het opstarten zonder formateren krijg ik al een vreemde melding Press F 10 to enter the raid setup utility. Verder start hij gewoon op via Windows 98 se opstart diskette. Als ik na het de opstarten zonder cd rom ondersteuning fdisk intyp krijg ik de volgende melding No fixed disks present. Ik heb de Windows XP cd-rom erin gedaan en die zag de harde schijf wel en kon hem gewoon formateren. Maar na het formateren moet hij opnieuw opstarten en dan begint hij weer opnieuw. Wat doe ik nou fout? Hoe los ik dit op? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Je moet gewoon opstarten van de XP CD. Je maakt dan twee partities aan. Selecteer vervolgens de eerste en kies voor "installeren". Nu wordt er gevraagd om deze partitie te formatteren, kies NTFS. Nu hoeft er na het formatteren niet opnieuw opgestart te worden maar wordt er automatisch begonnen met het kopieren van bestanden voor de installatie van XP. De tweede partitie kun je na de installatie vanuit Windows formatteren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Hoi jbs, Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het nu gezien, je moest op c drukken om de partities te kunnen aanmaken. Dit is voor mij de eerste keer dat ik het op deze manier gedaan heb. Hij is nu bezig de partitie op een langzame manier aan het formateren. Laat zo wel weten of het werkt allemaal. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Hoi Jbs, Ik heb nu 1 partitie geformateerd via xp, en na de eerste bestanden erop gezet moet hij weer opnieuw opstarten en dan begint hij opnieuw met de installatie van voor af aan. Hij loopt niet zoals gebruikelijk door. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Heb je in de raid setup aangegeven dat het hier om een losse schijf gaat? Die niet in een array zit? Dan kan je 2 partities aanmaken met de windows setup. Alleen de eerste kan je daarna formatteren en windows op installeren. Nadat de bestanden zijn gekopieerd moet je niet meer booten van de cd, maar van de hardeschijf. Check of dit in de bios aanstaat (volgorde cd > hdd > whatever). Druk dus niet op een toets als de windows cd dat vraagt om van de cd op te starten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 de cd er ondertussen uitgehaald? (ja, 'k weet het: is eigenlijk een stomme vraag, maar zo van die dingen ontgaan mij soms ook wel eens :-? ) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Hoi Comp-Freak, Ik heb met de raid setup niets gedaan, snap dit niet namelijk heb er wel ingekeken. Ik zit nu weer in de raid setup en heb de volgende mogelijkheden: Hier heb ik twee vakken: Raid mode: Mirroring Stripping block: Optimal Freedisk 1.0.M Maxtor 6l.160m0 bij Raid mode en bij Stripping block heb ik verschillende mogelijkheden om te kiezen: hoi passer, De cd-rom zit er gewoon in. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Een Raid array is een aantal schijven dat samenwerkt om een hogere snelheid of hogere veiligheid te bewerkstelleggen. Deze arrays kan je aanmaken in de setup van je raidcontroller. Deze melding:[quote:d8877780c8]Press F 10 to enter the raid setup utility[/quote:d8877780c8]geeft dus aan dat je dmv F10 in die setup kan komen. Als dat nog niet automatisch gebeurt is kan je hier de schijf aanmerken als een losse schijf die niet in een array zit. [Edit] De cd-rom mag er ook gewoon in blijven. Maar jij drukt niet meer op een toets als ie reboot? Want dat moet je dus niet doen, dan start ie weer van de cd. Zorg er wel voor dat de hdd ook als bootapparaat is geselecteerd in de bios. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Na de reboot druk ik inderdaad niet op een toets die gelegenheid krijg ik niet eens zoals gebruikelijk. Ben nu het aan het proberen om het op 1 partitie te installeren. Met een partitie lukt het mij ook. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Hoi iedereen, Bedankt iedereen. Het werkt nu gelukkig. Ik heb in de F 10 sector wat zitten rotzooien en hij doet het. De harde schijf kwam nu ook in de bios te staan. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen