anoniem Geplaatst: 18 augustus 2005 Delen Geplaatst: 18 augustus 2005 Ik heb een moederbord MS-6119 met PentiumII-MMX 400MHz en drie geheugenslots. Volgens de beschrijving moet daar tot 256MB SDRAM DIMM geheugen in kunnen (dus totaal 768MB). Er zit nu twee keer 64MB in. Die wil ik vervangen door twee keer 256MB. Volgens mij heb ik de juiste DIMMs hiervoor. PC100, 3.3V, non-ECC etc. Dat werkt dus niet! Probeer nu één voor één de 256MB DIMMs uit in één slot. Eén test direct na de BIOS driemaal het geheugen en komt dan niet verder dan 131.072K OK waarna hij verder wel doorfietst en XP opstart. Check ik echter dan met 'cpuz' het geheugen dan vindt SPD keurig 100MHz 256MB CL3. De tweede loopt na de BIOS in één keer door tot 262.144K OK maar geeft nadat de IDE apparatuur is gevonden de boodschap "memory test fail" en als ik dan via bypassen van allerlei merkwaardige boodschappen toch mijn XP opgestart krijg vindt SPD onder 'cpuz' ook weer geen gekke zaken of mankementen. Alle hulp/hints is erg welkom. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2005 Je hebt problemen tgv. aantal/groote van de chips. Of met single/double sided. Of de maximale grootte is 128MB per module. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2005 [quote:495393b4e1="gerben"]Je hebt problemen tgv. aantal/groote van de chips. Of met single/double sided. Of de maximale grootte is 128MB per module.[/quote:495393b4e1] Dit is een beetje abacadabra voor mij. De documentatie van mijn Moederbord zegt dat het maximaal ondersteunt 384MB (8Mx8) of 768MB (16Mx4). En 8MB tot 256MB DIMM geheugen modules. Enkel- of dubbelzijdig. Ik kan van bedoelde (8Mx8) en/of (16Mx4) geen chocola maken. Betekent dat dat als er vier chips op een kaartje zitten dat die 16MB zijn en als het er 8 zijn dat die automatisch 8MB horen te zijn? Maar zo kom ik toch te allen tijde maar tot maximaal 384MB (bij dubbelzijdige) en nimmer tot 768MB??!!?? N.B. Mijn 256MB reepjes hebben 2x(dubbelzijdig) 8 chips (dus die moeten 16MB per chip zijn, toch?) Die eruit kwamen (64MB) hadden er enkelzijdig ook acht (dus die 64MB begrijp ik). Kortom: Hoe moeten mijn reepjes eruit zien? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2005 Vraag me af of die getallen wel kloppen 16x4 is hetzelfde als 8x8. En beide is 64 MB, en geen 256. Je geeft aan dat single/doublesided niet uitmaakt. Dus denk ik dat het toch vastzit op de chipgrootte. Nieuwere modules maken vaak gebruik van grotere chips, die oudere moederborden niet aankunnen. Denk dat je gewoon even goed moet overleggen met je computerboer. Je kunt ook even kijken op de site van de fabrikant van het moederbord, of daar een lijst met geschikt geheugen staat. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 18 augustus 2005 Hi Gerben, ook op hun website staat exact dezelfde informatie als in mijn documentatie: "" • Supports six memory banks using three 168-pin unbuffered DIMM. • Supports a maximum memory size of 384MB (8M x 8) or 768MB (16M x 4) DIMM. "" En aldus begrijp ik niet met wat voor reepjes ik tot 768MB kom ??!!?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Bij die 8Mx8 en 16Mx4 aanduiding staat de M niet voor [u:d4f0be17fc]MegaByte[/u:d4f0be17fc] maar voor [u:d4f0be17fc]MegaBit[/u:d4f0be17fc] en dat slaat niet op de capaciteit van de module maar heeft te maken met de interne organisatie van de afzonderlijke geheugenchips. Over de opbouw van geheugenchips kun je gemakkelijk een boek schrijven, dat ga ik niet doen maar onderstaand tabelletje werkt misschien verhelderend: [img:d4f0be17fc]http://home.hccnet.nl/g.van.zweeden/sdramgs1.jpg[/img:d4f0be17fc] Je had dus tot nu toe module type 1 erin zitten, maar voor een geheugenuitbreiding boven de 384MB zou je dus type 2 moeten gebruiken. Gr, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Reuze bedankt voor deze uitleg Jim. Ik had ook al een link gevonden die wat duidelijkheid verschafte http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562830#formaat Inderdaad voor mij een erg ondoorzichtige wereld. Maar nu? Op Marktplaats, eBay, e.d. tweedehands-markten vind je deze specificaties nimmer vermeld, dat maakt het extra moeilijk om op deze manier aan het juiste geheugen te komen voor een leuke prijs. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Ja, da's inderdaad lastig, het staat soms op een stickertje op de module en soms een beetje verstopt in de opdruk op de chipjes zelf. Zoiets als: M12L64164A, waarbij in dit geval de laatste 5 cijfers vertellen wat je weten moet (64 Mbit, 16Mx4). Mogelijk dat je bij de aanbieder gedaan kunt krijgen dat hij/zij de betreffende opdruk eerst doorgeeft. Maar ik geef je sowieso weinig kans dat je de goeie tegenkomt want in die tabel lees je ook dat bij een dergelijke opbouw zgn registered DIMM's nodig zijn. Dat zijn modules met een extra bufferchip die de gegevens eerst omzet (vertaalt als het ware) naar een voor de geheugencontroller begrijpelijk formaat en ook nog een extra ECC (Error Correction Code) uitvoert. Dergelijke modules zijn/waren voornamelijk bedoeld voor serversystemen en in de normale pc-wereld uitermate schaars. Die 16Mx4 chips waren destijds de eerste types waarmee 256 MB op één module mogelijk was, de opbouw (structuur van de datalijnen naar buiten) van zo'n module was bar ingewikkeld en duur in de productie. Later, toen de opslagcapaciteit van de afzonderlijke chips groter werd is die opbouw dus al weer snel overboord gegooid ten gunste van goedkopere bouw-wijzen zoals 8/8. En dat zijn de modules die jij nu hebt en die niet willen werken. Kortom (nou ja, kort.......) HELAAS vrees ik. Gr. Jim EDIT: Die Tweakers Net FAQ legt het inderdaad behoorlijk helder uit, dat is dus een klein stukje van dat boek waar ik het over had :) Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Jim, bedankt voor je 'opbeurende' woorden. Ik zal me dus maar eens gaan concentreren op (maximaal) 128MB modules. Als ik je tabelletje juist interpreteer moet dat dus (16Mx64) zijn (binnen de 8Mx8 structuur ?!?). Wat die 16/4K eronder voorstelt begrijp ik nog steeds niet. N.B. Ik heb hier een hele resum bruikbare 64MB reepjes (8Mx64) maar vind daar op geen enkele die duidelijkheid in de laatste 5 cijfers zoals jij aangeeft. Nogmaals hartelijk dank voor de uitleg en het meedenken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 16Mx64 klopt (modulestructuur 16 chips van 64 Mbit = 128 Mbyte) en die 16/4 is de structuur van de gebruikte chips (16Mbit maal een page-size van 4 K = 64 Mbit). Verwarrend blijft natuurlijk dat zowel in de aanduiding van de chipstructuur zowel als in de aanduiding van de DIMM-opbouw hetzelfde formaat wordt gebruikt ([i:a639029363]waarde[/i:a639029363]M x [i:a639029363]waarde[/i:a639029363]) dus het blijft opletten. En dat je op die reepjes nergens iets vindt wat enigzins lijkt op zo'n aanduiding is helaas geen uitzondering. Elke fabrikant vaart z'n eigen koers en gebruikt z'n eigen geheimtaal. Vooral bij "NoName" modules is het ook vaak een manier om te verbergen dat het ding niet precies aan de specificaties beantwoordt, wat overigens gelukkig meestal niet betekent dat het niet werkt. Bij de merkfabrikanten kun je vaak op hun website aan de hand van de chip-opdruk achterhalen hoe de indeling is. Succes, Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 augustus 2005 Rest nog één vraagje: Mijn CPU Bus Frequentie is 100MHz. Kan ik ook probleemloos 133MHz geheugenmodules plaatsen? Het lijkt dat die meer aangeboden worden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 augustus 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 augustus 2005 Geen probleem, die MHz-aanduiding is wat zo'n dimm maximaal aankan, langzamer klokken is zonder meer mogelijk. Gr. Jim Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen