Ga naar inhoud

harddisk failure --> hoe kan ik alsnog de data backuppen?

Aanbevolen berichten

mijn slave harde schijf (120gb) maakte tijdens het opstarten een klikkend geluid. via de site van maxtor heb ik een diagnostic tooltje gedownload (powermax 4.21). dit maakt een boot-diskette aan en zo heb ik mijn pc opgestart om eens te zien wat er aan de hand was met mijn harde schijf. resultaat: powermax raadde aan van de harde schijf zo snel mogelijk te vervangen na een backup genomen te hebben. ik start dus gewoon de pc terug op en tijdens het opstarten wil windows xp een schijfcontrole (chkdsk) uitvoeren op de tweede partitie van de slechte schijf (F:) omdat de schijf op haar consistentie moet getest worden. ik laat dit doen maar zelfs na twee uur zit dat nog steeds op 0% vooruitgang. Reboot dus en de schijfcontrole overslaan. Maar als ik dit doe crasht de pc nog voor windows goed en wel opgestart is. Dus start ik op met een Live-CD van Ubuntu Linux in de hoop dat de PC nu wel opstart en ik de data kan backuppen. Maar tevergeefs... Ook dit lukt niet omdat ook Linux niet opstart. Ik kan de harde schijf in garantie opsturen naar Maxtor en dan krijg ik een nieuws exemplaar maar dan ben ik alle data erop kwijt want Maxtor doet niet aan data-recovery. Heeft er iemand nog tips of tools om alsnog mijn data te redden op deze harde schijf? alvast bedankt, Svern Hendrickx
Link naar reactie
Hang de schijf eens in een andere computer waar al een OS op draait. Probeer dan de schijf vanaf die computer te backuppen. Lukt dat ook niet denk ik dat je alle data kwijt bent. Maxtor zal je een nieuwe schijf sturen, maar de data halen ze niet van de oude af. Dit kan wel door de schijf naar een datarecovery bedrijf te sturen, maar die prijzen zijn erg hoog.
Link naar reactie
[quote:4a52175762="derkdejong"]beste manier is dan een image proberen te maken met ghost 2003 (kan ook nfts aan)[/quote:4a52175762]Persoonlijk zou ik gewoon direct vanuit deze computer de belangrijke bestanden gaan kopieren. ghost is weer meer werk en backupt de hele schijf, ook dat wat minder belangrijk is. Zolang het nog werkt zou ik gewoon via deze computer werken, puur omdat de schijf er zo een keer mee op kan houden.
Link naar reactie
Je kunt de data nog wel vaak recoveren met speciale software zoals GetDataBack. Maar als je computer niet meer opstart met die schijf dan is toch echt afgelopen. Je zou als laatste poging de schijf in een andere computer kunnen hangen (en dan weer als slave). Als dat dan wel werkt gebruik dan b.v. GetDataBack om je data terug te krijgen.
Link naar reactie
[quote:965ad4a26a="svernhendrickx"]de computer op zich start nog op (ik krijg zelfs nog de melding "windows wordt opgestart..." in de alom gekende lichtblauwe achtergrond). maar dan crasht hij. ook linux crasht tijdens de bootsequence als de schijf benaderd wordt[/quote:965ad4a26a]Je geeft dat van dat niet opstarten nu wel telkens aan, maar heb je het ook al in een andere pc geprobeerd? Dus zoals al door enkele mensen gezegd, als slave naast een andere hdd waarvan geboot wordt?
Link naar reactie
Wat jij nodig hebt is Knoppix 3.9 !. Start op vanaf cd met dvd-brander ondersteuning. Geef bij het opstarten in: knoppix acpi=force anders loopt hij niet door. En anders BartPE, die maaktzo'n zelfde cd maar dan met windows er op. Deze ziet alleen mn sata schijf niet, terwijl Knoppix dat wel doet.
Link naar reactie
Ja dat klopt. F6 is voor je sata drivers. Toen ik Xp probeerde te installeren kon ik doen wat ik wilde, maar hij zag mn sata schijf niet. Toen ik de ide schijf helemaal leeg had gemaakt en nieuwe partities er op had gezet, zag hij mn sata schijf ineens wél. Zorg er dus voor dat eventuele andere schijven in orde zijn voor wat betreft bootsector en zo.
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...