Ga naar inhoud

Digitale verbinding tussen geluidskaart en speakers

Aanbevolen berichten

Ik wil een digitale verbinding leggen tussen de Logitech Z-5500 5.1 digital speakerset en de Creative Soundblaster Audigy 2 ZS geluidskaart. Daarvoor moet de digitale coaxiale S/PDIF-aansluiting van het Soundtouch-controlecentrum van de speakerset d.m.v. een digitale coaxiale kabel worden verbonden met de digital out-connector op de geluidskaart. Een dergelijke kabel wordt niet standaard bij geluidskaart of speakerset meegeleverd, maar is wel apart verkrijbaar volgens de documentatie bij de speakerset. Ik heb al op diverse plaatsen (winkels en internet) naar zo'n kabel gezocht, maar tot nu toe helaas zonder resultaat. Wie helpt mij uit de brand?
Link naar reactie
[quote:70a3c27176="berto"]Ik wil een digitale verbinding leggen tussen de Logitech Z-5500 5.1 digital speakerset en de Creative Soundblaster Audigy 2 ZS geluidskaart. Daarvoor moet de digitale coaxiale S/PDIF-aansluiting van het Soundtouch-controlecentrum van de speakerset d.m.v. een digitale coaxiale kabel worden verbonden met de digital out-connector op de geluidskaart. Een dergelijke kabel wordt niet standaard bij geluidskaart of speakerset meegeleverd, maar is wel apart verkrijbaar volgens de documentatie bij de speakerset. Ik heb al op diverse plaatsen (winkels en internet) naar zo'n kabel gezocht, maar tot nu toe helaas zonder resultaat. Wie helpt mij uit de brand?[/quote:70a3c27176] Volgens mij moet je die zo kunnen krijgen bij de grotere pcwinkel, Harense smit/achtige winkel, mediamarkt enz. Overal waar ze surroundsets verkopen (voor tv), want daar kan je zo ook voor gebruiken. Je zou ook nog kunnen kijken bij een speciale 'geluidswinkel' (hebben we hier in grunnen ook: Eringa geluid) of een special- electronicswinkel (bij ons okaphone).
Link naar reactie
[quote:f0837baf02="gerben"]Op de geluidskaart is het iig. een mini jack. Maar als je een beetje kunt solderen, is zo'n kabeltje dan niet zelf te maken?[/quote:f0837baf02] Een 'optische' uitgang ziet er uit als een minijack-ingang of hebben ze bij Creative weer het 'briljante' idee gehad om er een eigen brouwsel voor te verzinnen ?? Volgens de [url=http://us.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=204&product=4915&nav=acc]officieele site[/url] moet je gewoon een optische kabel (TOSlink) hebben. Dus niet een digitale coax (S/Pdif). tenminste ... totdat je de FAQ leest en ze zeggen (Solution ID # 2971) : [quote:f0837baf02] If your receiver has a Dolby Digital SPDIF-In, connect it to the Digital Out jack on the sound card with a 3.5mm (mono or stereo) to RCA adaptor. [/quote:f0837baf02] Oftewel een 'normale' mono-jack -> tulp-stekker verloopstukje heb je nodig.
Link naar reactie
Maar volgens mij hebben we nu nog geen antwoord op de vraag van Berto, of moet ik concluderen dat jullie mening is dat met een digitale verbinding er absoluut geen beter geluid optreedt? Toch vreemd dat zo'n kabeltje niet gewoon in een pc winkel te koop is die de geluidskaart of de boxen verkoopt???
Link naar reactie
Of het beter geluid oplevert is niet gezegd. Wel is het zo, dat de kaart al een decoder aan boord heeft, en dat je dus de kaart ook met drie kabels analoog aan kunt sluiten. Als de decoder van je speakerset beter is, kan digitaal aansluiten beter geluid opleveren. De kabel is vast wel ergens te koop, maar het zal wel even zoeken worden. Meeste kans in een goed gesorteerde electronicazaak.
Link naar reactie
[quote:df8d6ddc8b="gerben"]Creative heeft zowel optisch als electrisch. Maar de optische zit alleen op de platinum en extigy. Op de kaart zelf zit alleen electrisch. Optisch levert geen voordelen, aangezien je het signaal twee keer gaat omzetten, en daar alleen maar kwaliteitsverlies door kan optreden.[/quote:df8d6ddc8b] *eh* het is en blijft digitale data. Dus van 'kwaliteitsverlies' kan geen sprake zijn. In beide gevallen wordt de data omgezet in een formaat dat op een serieele manier getransporteerd wordt. In het ene geval zijn het lichtflitsjes en in het andere een of ander electrische golfvorm. Enige nadeel van optisch is dat je maximum lengte beperkt is tov de coax-variant.
Link naar reactie
Dat gaat alleen maar op als de conversie volledig is, en hetzelfde signaal gebruikt wordt. Het schijnt dat diverse geluidskaarten (waaronder creative) het signaal resamplen voordat het naar optisch geconverteerd wordt. Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik heb wel begrepen dat er bij een optische verbinding meer kwaliteitsverlies optreedt dan bij coax.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...