anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Maakt het uit of je een harde schijf die bijvoorbeeld jaren liggend heeft gewerkt deze in een andere stand te monteert. Dit vraag ik vanwege het feit dat het lager natuurlijk dan ineens anders inslijt en misschien wel vastloopt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Als het lager anders belast wordt, zal dit juist beter zijn. Het slijt nu op een plaats waar het voorheen niet versleten was. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Ik heb me wel eens laten vertellen, dat je hem dan wel het beste opnieuw kunt partitioneren en formatteren. Maar in principe hoort een harde schijf in elke stand te werken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Dus verticaal werkt hij evengoed, en dit heeft geen negatieve invloed op de levensduur? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Pin me er niet op vast hoor. Maar ik zou eigenlijk niet weten waarom. Er zijn diverse computers waarin de schijf standaard verticaal gemonteerd is. En denk ook eens aan externe schijven, die staan ook vaak verticaal. En 19" kasten, waarin hot pluggable schijven vaak verticaal staan. Het zou zelfs wel eens positief kunnen zijn, omdat je bij een verticale plaatsing betere warmteafvoer dmv. convectie hebt. En van warmte is bekend, dat die de levensduur wel negatief kan beinvloeden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 [quote:065a560187="gerben"] Het zou zelfs wel eens positief kunnen zijn, omdat je bij een verticale plaatsing betere warmteafvoer dmv. convectie hebt. En van warmte is bekend, dat die de levensduur wel negatief kan beinvloeden.[/quote:065a560187] Exact waarom ik het vraag. Ik zou in mijn systeem de HD heel makkelijk kunnen koelen door ze verticaal te zetten... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Het zou kunnen gebeuren dat er teveel speling op de platters komt en dat daardoor de schijven beschadigen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Voor zover ik weet slijten lagers in hdd's amper, waarschijnlijk ook omdat nieuwe hdd's van die liquid bearing lagers hebben. Op de kant zetten moet lijkt mij geen problemen geven. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Als de schijf altijd in een bepaalde stand heeft gezeten kun je dat beste nu ook weer doen. Anders kunnen de lagers beschadigen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Kijk dat bedoel ik, wat wanneer hij jaren op z'n zijkant heeft gewerkt en ik wil hem om wat voor reden nu plat monteren. Partitioneren lijkt me wat ver gezocht, het ging mij juist om de lagering. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 20 juli 2005 [quote:739f953151="rob bogers"]Kijk dat bedoel ik, wat wanneer hij jaren op z'n zijkant heeft gewerkt en ik wil hem om wat voor reden nu plat monteren. Partitioneren lijkt me wat ver gezocht, het ging mij juist om de lagering.[/quote:739f953151] Dat verschilt per lager, tegenwoordig slijten ze amper volgens mij omdat bijna alle hdd liquid bearing hebben Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2005 dank jullie allemaal voor het reageren. Ik ben wat gerust gesteld Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 21 juli 2005 Ik heb twee keer meegemaakt dat ik een harde schijf in een andere PC geplaatst heb en dat die binnen een paar maanden crashte. Eén keer eentje van 4 GB en eentje van 10 GB. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen