Ga naar inhoud

probleem aan- en uitschakelen computer

Aanbevolen berichten

Op mijn werktafel is een computer (onduidelijk merk) verschenen die vreemd in- en uitschakelgedrag vertoont. Als ik de powerknop aan de achterzijde aan zet, begint de fan van de powersupply zachtjes te draaien en gaat er aan de voorkant een hele feestverlichting aan lampjes branden. Die worden gevoed vanuit een molex (vieraderige power kabel). Er lopen ook de gebruikelijke kabeltjes voor HD activiteit ed. naar toe. Als ik dan de powerknop aan de voorkant indruk wordt er opgestart en fungeren die lampjes voor het aangeven van HD activiteit ed. Zet ik de computer uit via het shutdown commando in windows dan gaan die lampjes weer branden en de powerfan blijft draaien. Om echt uit te schakelen moet ik dan de schakelaar aan de achterzijde op uit zetten. Wat ik zou willen is dat dit alles wordt uitgeschakeld zoals gebruikelijk op mijn andere computers. Gegevens: Moederbord: Chaintech 7A1A5(E) met 1200 Mhz Athlon processor en VIA chipset Systeem: WIN 2000 (als standdard computer) met SP4 In BIOS en Windows staat APM aan. Hibernate ed. staan uit. In de moederbord handleiding gesnuffeld maar dat leverde niets op. De vraag is: Wat is dit en kan er wat aan gedaan. Ik denk aan problemen met de powerknop aan de voorzijde of de voeding. Of is dit normaal?
Link naar reactie
[quote:11bde06a9d="a.tip"]In BIOS en Windows staat APM aan. Hibernate ed. staan uit. (..) ACPI staat enabled in de BIOS dus dat kan het niet zijn. [/quote:11bde06a9d] Werd die APM door Windows 2000 gedetecteerd, of heb je dat zelf geconfigureerd? Bij mijn weten behoort ACPI in de BIOS te staan op Disabled. Wat inhoud dat de Power Management wordt afgehandeld door Windows 2000. Zo staat het ingesteld op één van mijn pc's met Windows 2000 Professional. Alleen heet het op die pc: Power Management {Disabled] Bij mij staat in Windows System Information > Hardware Resources > IRQs, bij IRQ 9: Microsoft ACPI-Compliant System. Als ik bij mij Windows 2000 Professional afsluit, gaat mijn pc wel helemaal uit. Van welke datum is de BIOS van die Windows 2000 pc?
Link naar reactie
Dat is nogal een verhaal over WIN 2000. Het begon met een probleem, inmiddels jaren terug, met een gedeelde IRQ tussen de audiokaart en andere zaken. Hierdoor geklik bij scrollen ed. Toen las ik op een website van een audiokaarten fabrikant dat zo'n share is te voorkomen door WIN 2000 als standaard computer te installeren. Dus ACPI uit in de BIOS, waardoor de mogelijkheid ontstaat in de BIOS een unieke IRQ aan de audiokaart toe te kennen. Met mijn huidige audiokaart in een nieuwere computer heb ik dat probleem niet meer maar uit gewoonte toch WIN 2000 als standard computer geinstalleerd. Ik vind het prettig dit soort zaken zelf te regelen en niet door Windows. Daarom ben ik ook bepaald geen fan van XP. De zaak ziet er bij mij zo uit: Computer: ASUS P4B533-E, P4 2.2 MHz, 786 MB RAM Bios: Award Modular v 6.0 7nov02 ACPI BIOS uit APM aan In device manager: computer standard pc irq steering off In control panel, power options APM enabled Dat is om met het shutdown commando de computer echt uit te zetten. Of het verder nog ergens goed voor is weet ik niet. Volgens system information IRQ 9 Intel PCI to USB Enhanced Host Controller IRQ 9 Creative SB Audigy IRQ 9 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller IRQ 9 3Com EtherLink XL 10/100 PCI TX NIC (3C905B-TX) Dus een stevige share maar geen problemen. Ik vind niets over Microsoft ACPI-Compliant System in mijn IRQ's. Ik ben niet in de BIOS aan de slag gegaan om de geluidkaart een ongedeelde IRQ te geven. Over standard Computer versus ACPI is wel wat te vinden, zie bv. http://www.staudio.de/kb/english/2000xp/ Daar wordt gezegd PNP OS uit te zetten in de BIOS. Bij mij maakt het niet uit. Ik vermoed dat het twee verschillende dingen zijn, ACPI rommelt met de IRQ's en PNP BIOS zal wel te maken hebben met PNP apparaten aansluiten. Verder zouden performance options op background services moeten staan. Dit is het zo'n beetje, het heeft dus niets te maken met mijn rare uitschakelprobleem. Groet, Adriaan. Edit: Dit gaat dus over mijn eigen computer, niet die met het probleem.
Link naar reactie
Ik heb nog even gekeken naar de computer met het opgeloste probleem. Ik heb daar eens even XP bijgezet. Daar ziet het er nu als volgt uit: Moederbord: Chaintech 7AIAS(E), AMD Athlon 1200 MHz, 128 MB RAM, VIA chipset BIOS: Award Modular, 19 juli 2001 Geen optie om APM aan te zetten. Als ACPI disabled start WIN 2000 op en gedraagt zich normaal maar WIN XP start niet op, wel als ACPI enabled. Dat heeft geen effect op WIN 2000. Ik heb XP er op gezet met ACPI enabled en vraag me af wat er gebeurd zou zijn als die disabled is. Ga ik misschien nog wel eens proberen. System 1: WIN 2000, SP4, standard computer, IRQ steering enabled, APM enabled, geen IRQ met ACPI compliant system. System 2: WIN XP prof NL, SP2, ACPI PC, IRQ 11 (gedeeld) systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI. Ik krijg de indruk dat bij jou ACPI enabled is in de BIOS., gezien de mededeling bij je IRQ.
Link naar reactie
[quote:dfcfbd5bc7="a.tip"]Ik heb nog even gekeken naar de computer met het opgeloste probleem. Ik heb daar eens even XP bijgezet. Daar ziet het er nu als volgt uit: Moederbord: Chaintech 7AIAS(E), AMD Athlon 1200 MHz, 128 MB RAM, VIA chipset BIOS: Award Modular, 19 juli 2001 Geen optie om APM aan te zetten. Als ACPI disabled start WIN 2000 op en gedraagt zich normaal maar WIN XP start niet op, wel als ACPI enabled. Dat heeft geen effect op WIN 2000. Ik heb XP er op gezet met ACPI enabled en vraag me af wat er gebeurd zou zijn als die disabled is. Ga ik misschien nog wel eens proberen. System 1: WIN 2000, SP4, standard computer, IRQ steering enabled, APM enabled, geen IRQ met ACPI compliant system. System 2: WIN XP prof NL, SP2, ACPI PC, IRQ 11 (gedeeld) systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI. Ik krijg de indruk dat bij jou ACPI enabled is in de BIOS., gezien de mededeling bij je IRQ.[/quote:dfcfbd5bc7] Wat vreemd zeg. Ik heb hier meerdere PC's, waarbij er ook een PC bij zit waar ACPI is disabled. Daar staat XP op. En die start gewoon op.
Link naar reactie
"Wat vreemd zeg. Ik heb hier meerdere PC's, waarbij er ook een PC bij zit waar ACPI is disabled. Daar staat XP op. En die start gewoon op." Ik neem aan dat XP ook kan draaien op computers zonder ACPI. Maar als je XP met ACPI aan in de BIOS installeert, kan ik me voorstellen dat het systeem niet langer wil opstarten als je daarna ACPI uitzet in de BIOS. Dat was bij mij zo en ik kreeg ook geen safe mode optie. Ik ga eens even uitproberen wat er gebeurt als je XP installeert met ACPI uit. Op het web kon ik geen duidelijke aanwijzingen vinden. Vaag begreep ik dat XP ook zoiets als standard computer kent maar bij de set-up kreeg ik die keuze niet. Wordt vervolgd.
Link naar reactie
[quote:59c5d79436="a.tip"]"Wat vreemd zeg. Ik heb hier meerdere PC's, waarbij er ook een PC bij zit waar ACPI is disabled. Daar staat XP op. En die start gewoon op." Ik neem aan dat XP ook kan draaien op computers zonder ACPI. Maar als je XP met ACPI aan in de BIOS installeert, kan ik me voorstellen dat het systeem niet langer wil opstarten als je daarna ACPI uitzet in de BIOS. Dat was bij mij zo en ik kreeg ook geen safe mode optie. Ik ga eens even uitproberen wat er gebeurt als je XP installeert met ACPI uit. Op het web kon ik geen duidelijke aanwijzingen vinden. Vaag begreep ik dat XP ook zoiets als standard computer kent maar bij de set-up kreeg ik die keuze niet. Wordt vervolgd.[/quote:59c5d79436] Ik begrijp je nu. En kan je melden dat het gewoon gaat werken. Om de verandering van ACPI instelling te activeren dient men Windows opnieuw te installeren.
Link naar reactie
[quote:e24c3bd9bb="a.tip"] Ik krijg de indruk dat bij jou ACPI enabled is in de BIOS., gezien de mededeling bij je IRQ.[/quote:e24c3bd9bb] Zoals ik in mijn vorig bericht al meldde. ACPI heet in mijn BIOS Power Management. En die staat op Disabled. Dat heb ik nog even gecontroleerd. Trouwens ik heb zojuist even getest. Als Power Management staat op User Defined. Dan ziet Windows 2000 professional het verschil niet. Mijn CUV4X-D moederbord heeft een ACPI BIOS. [quote:e24c3bd9bb="roy_startpag"] Om de verandering van ACPI instelling te activeren dient men Windows opnieuw te installeren.[/quote:e24c3bd9bb] Als ik bij mijn in Windows 2000 professional in Device Management > Computer > ACPI Multiprocessor PC > Driver > Update Driver > Next. En Selecteer: Display a list of known dricers for this device so that I can choose a specific driver > Next. Dan wordt alleen ACPI Multiprocessor PC getoond. Waarbij Show compatible harware was voorgeselecteerd. Dus dat is wat Windows 2000 professional zelf detecteerd. Een andere driver dan de door Windows 2000 professional gedetecteerde driver, zou problemen kunnen veroorzaken. Opnieuw installeren veranderd daar niets aan.
Link naar reactie
Het is mogelijk onder WIN 2000 over te stappen van ACPI naar Standard Computer. Zo ben ik indertijd begonnen aan de hand van een webpagina. Maar dan moet je veel drivers (video, scherm, audio, etc.) opnieuw installeren. Microsoft http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;237556 raadt het zelf af. Verder heb ik nu XP even geinstalleerd met ACPI uit in de BIOS. En inderdaad zie ik nu in de device manager onder computer staan "standaard computer". XP geeft, voor zover ik weet, blijkbaar niet de mogelijkheid tussen beide te kiezen bij het installeren als ACPI enabled is in de BIOS.
Link naar reactie
[quote:11f312a791="a.tip"]Het is mogelijk onder WIN 2000 over te stappen van ACPI naar Standard Computer. Zo ben ik indertijd begonnen aan de hand van een webpagina. Maar dan moet je veel drivers (video, scherm, audio, etc.) opnieuw installeren. Microsoft http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;237556 raadt het zelf af. Verder heb ik nu XP even geinstalleerd met ACPI uit in de BIOS. En inderdaad zie ik nu in de device manager onder computer staan "standaard computer". XP geeft, voor zover ik weet, blijkbaar niet de mogelijkheid tussen beide te kiezen bij het installeren als ACPI enabled is in de BIOS.[/quote:11f312a791] En de computer moet je handmatig uitzetten. Door de powerknop 15 sec in te houden. Als je nog geen SP2 heb geïnstalleerd kun je APM aanvinken in XP. Dan schakelt-tie ook automatisch uit :wink:.
Link naar reactie
[quote:17f05a5984="a.tip"]Niet werg duidelijk van me. Ik heb direct na de installatie APM aangezet. En de computer schakelde toen meteen na het uitschakelcommando helemaal uit. APM is te vinden onder: Configuratiescherm / energiebeheer, tabblad APM, ondersteuning APM aanvinken.[/quote:17f05a5984] Ik heb die optie niet omdat ik SP2 heb. Jij hebt SP2, en hebt die optie wel :-?? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...