Ga naar inhoud

Opgelost! pc ziet lpt2 niet.

Aanbevolen berichten

In mijn pc zitten 2 lpt poorten. 1 standaard (lpt1) en de tweede is een extra kaartje (lpt2). Heeft altijd goed gewerkt. Moest echter alle software opnieuw installeren. Allles is ok maar pc ziet lpt2 niet. In BIOS niets aangepast. Draai met Windows XP home, sp2, incl laatste updates. Wie weet hoe ik de lpt2 weer aan de praat krijg?
Link naar reactie
[quote:9257a5a39d="derkdejong"]toch maar eens even kijken wat de bios ervan zegt[/quote:9257a5a39d] Dat heeft niks met het BIOS te maken. Of je moet PCI-sloten uitgeschakeld hebben, maar dat zal wel niet. De instellingen in het BIOS hebben alleen betrekking op de LPT poorten die geintregeerd zitten op je mobo. Bij jou is dat alleen LPT1. Ik zou eens ff kijken of je drivers hebt gekregen bij die kaart. Mogelijk na het installeren van die drivers werkt je kaart weer.
Link naar reactie
[quote:d5be013bef="sjouwer"]ik heb nog nooit drivers voor een lpt poort geinstalleerd, sinds wanneer is dit wel het geval? door de hardware instelling van de kaart moet de bios de kaart herkennen en activeren. bij niet doen is of de irq vraagstuk niet goed of de kaart is naar ......[/quote:d5be013bef] Ik ook nog nooit :wink:. Maar misschien dat er kaarten zijn waarbij dat wel moet gebeuren. Dat het aan het BIOS ligt lijkt me iig zeer sterk. Die enable/disable functie is voor de onboard LPT, dus daar heeft het iig niks mee te maken.
Link naar reactie
[quote:05983c0771="sjouwer"]mijn kaart (helaas overleden) had een hardware instelling voor het irq en adres hierna pakte zowel het bios als dos als win (nog 3.11) hem direct. moet dus eigenlijk eerst in de bios herkent worden voor ie in de huidige win versies herkent wordt[/quote:05983c0771] Een kaart met een jumper erop bedoel je toch?
Link naar reactie
[quote:91bfeb442a="PC1"]In mijn pc zitten 2 lpt poorten. 1 standaard (lpt1) en de tweede is een extra kaartje (lpt2). Heeft altijd goed gewerkt. Moest echter alle software opnieuw installeren. Allles is ok maar pc ziet lpt2 niet. In BIOS niets aangepast. Draai met Windows XP home, sp2, incl laatste updates.[/quote:91bfeb442a]Kun je wat meer vertellen over dat kaartje? Merk, type, soort, foto? Ik neem aan dat het op zijn minste een PnP of zelfs een PCI kaartje is? Bij mijn weten, zal een oude ISA kaart met jumpers niet gaan werken. Ik heb dat trouwens nooit uitgeprobeerd ... Dat kan ik eens gaan doen. Er zijn drivers nodig, maar ook bij mijn weten, die drivers zitten standaard in Windows. Tja, wat betreft de Bios het volgende, je kan daarmee een apparaat op het moederbord mee instellen. Een externe LPT2 kaart, is niet direct in te stellen. Ik zou wel verwachten dat de Bios die LPT2 poort ziet. WIndows kan in principe niet zien of de LPT2 poort op het moederbord dan wel op een externe kaart zit. Windows zou het voor niet-ISA wel kunnen zien, maar ja, dat lijkt me niet boeiend.
Link naar reactie
Die belofte om het effen uit te proberen is best wel een lastige opgave. Welke computer met Windows XP heeft nog ISA sloten :-?? Gelukkig nog een reserve PII-350 staan. Gauw een willekeurige ISA LPT poort (antiek met stof) erin geduwd. Bios herkend 'm, WIndows XP ook. Zonder de vele toeters en bellen van de standaard LPT1 dat wel. Misschien moet je voor je kaartje een configuratie reset doen (dat is geen clear CMOS!).
Link naar reactie
Beste mensen, Kaart is gevonden een poort heet nu lpt2. Maar nu staat bij app.beheer een uitroepteken. Krijg dan bij eigenschappen de volgende teksten: Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12) en bij bronnen: Dit apparaat heeft onvoldoende vrije bronnen die kunnen worden gebruikt. (Code 12) Als u dit apparaat wilt gebruiken, moet u een van de andere apparaten van dit systeem uitschakelen. Uitscahkelen is voor mij geen optie. Zie bij bereik een waarde staan maar die is al in gebruik. Mag het alleen handmatig aanpassen. Heb wel een vrije IRQ ontdekt maar weet niets van waardebereiken. Weet iemand welke waarde hier ingevuld moet worden? Of ben ik nu echt aan het prutsen?
Link naar reactie
Sjouwer schrijft: dus een kaart conflikt is het het adres of irq : moest irq en adres opgeven? heeft nog een 2e kaart een geel uitroepteken : neen denk hierbij als 1 een conflikt heeft, moet een ander het ook hebben : dus niet je laat eigenlijk doorschemeren een adres conflikt : ja kan je de kaart op meerdere adressen instellen en welke dan: je bedoelt irq? Heb na onderbreking vanwege bezoek net weer zitten zoeken. Had nog twee irq adressen vrij nl. 7 en 12. Heb na meerdere prbeersels en herstarten etc. uiteindelijk voor irq 12 gekozen en conflict is opgelost en het werkt allemaal weer prima. Bedankt allemaal voor het meedenken en mij weer op de goede weg zetten. Zal topic titel aanpassen[/quote]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...