Ga naar inhoud

Hoeveel verlies ik aan ruimte op mijn nieuwe harde schijf ?

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb even een vraag. Ik ben van plan een ide harde schijf van 120 Gb te kopen voor extern gebruik ( data back-up/file server). Nu heb ik ooit gelezen dat als je een ntfs systeem aanbrengst dat je dan een bepaald percentage aan ruimte kwijt raakt. Nu heb ik ook een 80 GB daarvan heb ik zo'n 73.38 Gb effectief te besteden. Hoeveel is dit bij een 120 GB ? En is er een vast percentage verlies ? P.S. beantwoording van eventeule opmerkingen kan lang duren door mijn huidige werktijden !
Link naar reactie
Harddiskfabrikanten rekenen met tientallen, terwijl de rest van de wereld rekent met binaire hoeveelheden. Bij een harddisk van 120 "GB" is dat 120 miljard bytes, oftewel 120/(1,024*1,024*1,024) = 112 GB. Dit heeft overigens heel weinig met ntfs te maken. Zelfs in het bios zie je dit verschil al. Het is gewoon een marketing truc.
Link naar reactie
het is dus gewoon het aantal GB wat door de fabricant wordt opgegeven en dat delen door 1,024^3 40 wordt dan 37 80 > 75 120 > 112 160 > 149 200 > 186 250 > 233 320 > 298 400 > 373 het kan dus met grote schijven behoorlijk veel GB'tjes uitmaken, maar met een 400GB schijf (373GB dus) maken die 'paar' gigjes toch niet zoveel meer uit
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...