Ga naar inhoud

raid-0 opheffen

Aanbevolen berichten

Ik heb over dit onderwerp weinig info gevonden en hoop op links of uitleg! Ik heb 2 Barracuda's in raid-0 staan. 1 van die schijven geeft bij verschillende testen vrij veel bad sectors dus wil ik die uit de raid halen en als 'fundrive' gaan gebruiken. Ik zal dan een andere schijf gebruiken om samen met de goede schijf een nieuwe raid-0 te vormen. Kan ik de raid opheffen en al mijn (systeem)data dan naar de 'goede' schijf schrijven en kan ik dan later die data weer verdelen wanneer ik een nieuwe raid aanmaak. Ik ben bang dat het niet gaat lukken maar misschien kan iemand mij helpen.
Link naar reactie
Raid 0 heeft geen controle mechanisme (je kan dus niet je oude eruithalen zonder je raid config te verliezen) Je moet dus eerst je data veiligstellen. Je hebt hiervoor een extra schijf nodig. (of banden op DVD oid) Als die andere (nog goede) net zo oud is als de slechte zou ik 2 nieuwe overwegen overwegen, de kan is dan groot dat je andere schijf het ook binnenkort begeeft. Je hebt dus in totaal 3 schijven nodig (1 grote voor je backup) en 1 of 2 nieuwe voor je raid 0. Ik zou een grote schijf lenen hier alle data op backuppen. (door deze aan te sluiten op een niet raid poort,)en vervolgens via de verkenner alles te kopieren. N.B. Windows en de meeste programma's kan je niet kopieren met de verkenner dus deze zal je opnieuw moeten installeren. Vervolgens de nieuwe disk(s) erin en je config opnieuw aanmaken, daarna partitioneren en formatteren. Daarna je OS en programma's erop installeren
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie maar het gaat me eigenlijk vooral om het overzetten van het systeem. Ik heb nog een vrij grote IDE schijf die ik als backup gebruik dit was ik vergeten te vermelden. Ik hoopte dat ik de (slechte) schijf uit de raid kon halen en dan ofwel tijdelijk de IDE in de raid betrekken ofwel (liever nog) alle data naar de goede sataschijf schrijven om daarna weer een nieuwe nog te kopen schijf in de raid te stoppen. Mijn goede sataschijf is nog vrij nieuw dus die wil ik wel gaan gebruiken. Ben bang dat het toch opnieuw installeren wordt. Of heeft iemand nog tips/weet iemand een imageprogram dat zijn werk wel helemaal goed doet?
Link naar reactie
Soms kan het met Norton ghost. Over het algemeen hoor ik er goede berichten over : http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/docid/1999010613522725?Open&src=sg&docid=2002092510522725&nsf=ghost.nsf&view=8f7dc138830563c888256c2200662ecd/dfb4b017218165c088256c3f00622fae?opendocument&prod=norton%20ghost&ver=2003%20for%20windows%202000/nt/me/98&dtype=&prod=Norton%20Ghost&ver=2003%20for%20Windows%202000/NT/Me/98/XP&osv=&osv_lvl
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...