Ga naar inhoud

batterij met kuren

Aanbevolen berichten

Voor een Toshiba T8000 laptop gebruik ik oplaadbare batterijen, Li-ion, 3750 mAh, model no PA2510U. Normaal laden de batterijen door tot ze vol zijn (100%) en de LED blijft branden ten teken dat de batterij gekoppeld is. Echter, één batterij heeft kuren: hij kan worden geladen tot ca 25% (wat goed is voor ca 1 uur gebruik volgens de meter). Echter het opladen gaat niet van harte: het LED van laden werkt niet altijd. Dit kan verholpen worden door de batterij even los te koppelen en dan weer te koppelen. Na laden (tot 20-25% volgens de energie-meter) stopt het laden en gaat het LED uit. Ontkoppelen en weer koppelen geeft nog een percent meer lading, en weer een percent tot het hele systeem stopt. Dit is vreemd voor deze batterij, lijkt mij. Is hier wat aan te doen?
Link naar reactie
Wat is de leeftijd van de batterij? Naarmate de batterij/accu ouder wordt, of meer geladen/ontladen wordt, neemt de werkingsduur af. Zijn de contactpunten niet geoxideerd? Als de contactpuntjes oxideren en daardoor misschien slecht tot geen contact maken. Kwestie van lichtjes schuren met fijn schuurpapier.
Link naar reactie
[quote:f61013839e="Mitsu"]Wat is de leeftijd van de batterij? Zijn de contactpunten niet geoxideerd?[/quote:f61013839e] Leeftijd onbekend. Zal contactpunten lichtjes opschuren. ........ Geen effect waargenomen. Batterij stopt laden en wordt dan ook niet (meer) gevonden in het Configuratiescherm/Power Options.
Link naar reactie
[quote:fa2765c49f="ldej24"][quote:fa2765c49f="plextor"]stop de accu na het laden in de koelkast . dan weer doorladen[/quote:fa2765c49f] Batterij is niet echt warm. Hoe lang in de koelkast? Zal ik doen en laten weten of het hielp.[/quote:fa2765c49f] Een nachtje in de vriezer is wel genoeg ;) [edit]Het moet een vriezer zijn, geen koelkast[/edit] :D
Link naar reactie
[quote:01344ba8c3="ldej24"][quote:01344ba8c3="Comp-Freak"]In zo'n geval denk ik eerder dat de electronica voor het opladen niet helemaal fris is. Kan je het testen met een andere accu?[/quote:01344ba8c3] Andere accu laadt normaal. Kan er iets mis zijn met de electronica van/in de accu.[/quote:01344ba8c3]dat kan . er zit een hitte sensor in . die afslaat bij een bepaalde temp. dus koud maken dan weer laden etc etc
Link naar reactie
[quote:5bb7a8bf36="ldej24"][/quote:5bb7a8bf36]dat kan . er zit een hitte sensor in die afslaat bij een bepaalde temp. dus koud maken dan weer laden etc etc[/quote] Koud maken is de ijskast of het vriescompartiment?[/quote] ik denk gewoon in de koelkast . wel de accu droog maken als je hem wil gebruiken
Link naar reactie
[/quote]dus koud maken dan weer laden etc etc[/quote] Na een nacht in de ijskast (5C), geen verschil. Wat mij bevreemdt is dat de Power Meter 'Unknown remaining' geeft terwijl de batterij voor de voeding van de computer zorgt. Dit zou er op kunnen wijzen dat de sensor van/in de batterij niet werkt naar behoren. Is daar wat aan te doen?
Link naar reactie
Laat ik nog eens beschrijven wat er gebeurt. Aanvankelijk gaat het laden normaal: LED dat aangeeft dat batterij wordt geladen brandt en PowerMeter laat een toename zien. Bij zo'n 20 % 'remaining', stopt het laden: dit concludeer ik uit het feit dat de PowerMeter het bericht 'unknown remaining' geeft, de ventilator (die normaliter werkt tijdens het opladen) stopt en het LED dooft. Indien ik nu de AC adapter/lader los koppel werkt de computer ca drie kwartier op de spanning van de batterij. Echter indien ik de computer uitschakel en daarna weer opstart, wil hij niet doorstarten. Tenzij ... ik de batterij eerst ontkoppel en dan weer aansluit. Daarna is er weer drie kwartier spanning. Ook wanneer de batterij niet tot de maximal 20% geladen is maar bv slechts tot 10%, kan er normaal gestart worden. Het lijkt alsof de batterij op de een of andere manier letterlijk vast loopt en dat door ontkoppelen dit weer los gaat. Ik zou zeggen dat de cellen van de batterij nog (gedeeltelijk) in orde zijn, maar dat iets anders (een sensor?) niet functioneert. Het lijkt mij dat een sensor te vervangen is met niet al te veel moeite. Indien niet zelf een oplossing wetend, dan zou een suggestie voor een electronica/electriciteits-forum ook welkom zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...