Ga naar inhoud

herkennen usb1 en usb2 kabel

Aanbevolen berichten

In de loop der tijd heb ik een stuk of 10 usb kabeltjes verzameld. Nu weet ik dat inwendig er een verschil is (afscherming) maar hoe zie ik dat aan de buitenkant? Soms zit er aan een kant een afwijkend plugje. Ik heb (natuurlijk) gezocht op dit forum en met google maar kon hierover niets vinden.
Link naar reactie
[quote:6467ebf48a="gerben"]Op kabels die je koopt staat anders wel altijd met grote letters aangegeven, of ze geschikt zijn voor usb 2.0, highspeed, oid.[/quote:6467ebf48a] verkoopt beter :D USB 1 en 2 zit hem in de toegepaste elektronica, een standaard kabel zonder elektronica ziet het verschil niet. Peter
Link naar reactie
Comp-Freak, Peter, volgens mijn informatie is er wel degelijk verschil tussen de twee. Zie http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=110784&highlight=usb1+usb2+kabel Gerben, de meeste kabeltjes zaten bij printers, camera's ed. Staat niets op, dus zullen wel USB1 zijn. Maar op een staat inderdaad Hi-Speed, in hele kleine lettertjes. Sommige kabels hebben twee platte stekkers zoals die passen in een USB computer aansluiting en andere hebben aan een kant een kleinere trapeziumvormige stekker (bv. voor camera). Ik heb geprobeerd met google iets over USB kabelspecificaties te vinden maar dat lukte niet echt. Bedankt. Adriaan.
Link naar reactie
De volgende link geeft een antwoord, en maakt de verwarring alleen nog groter: http://www.macgeek.org/articles/usbcable.html USB2.0 specification heeft scherpere en aanvullende eisen dan USB1.1 Er zullen USB1.1 kabels bestaan die aan de USB2.0 eisen voldoen. Er zijn geen duidelijke eisen voor USB1.1 Ik heb wel test specificaties gevonden, maar echt leesbaar vind ik die niet. Op zich zouden alle antwoorden bij www.usb.org te vinden moeten zijn.
Link naar reactie
ik heb ook usb kabels waar op de verbakking wel stond dat het USB 2.0 was maar die nergens hi-speed hebben staan. echt zichtbaar verschil is er niet omdat er volgens mij geen verschil is. Je hebt wel verschillende kwaliteits klassen maar dan kan de lage kwaliteit net zo goed USB 2.0 zijn als de hoge kwaliteit. Hoge kwaliteit kabels zijn wat dikker, hebben betere afscherming en hebben betere connectors.
Link naar reactie
Zo, ik heb nog eens wat gesnuffeld en vond bij usb.org toch wel wat informatie: http://www.usb.org/developers/usbfaq/#sig6 http://www.usb.org/developers/compliance/USB-IF_USB_2.0_Electrical_Test_Spec.pdf Eens even teruggrijpend naar de tijd dat ik me met hoogfrequent electronica bemoeide, het volgende. Belangrijke punten zijn, net als bij coax kabels, de impedantie van een kabel en de verliezen per meter. Als de impedantie afwijkt van die van de twee aansluitpunten, krijg je reflecties die de pulsvorm en dus de signaaloverdracht kunnen verstoren. Bovendien is de signaaloverdracht niet optimaal Er is energieverlies, wat de signaal/ruis verhouding verslechtert (net als de verliezen in de kabel zelf). Verder beinvloedt de soort afscherming van de kabel de impedantie. Dit alles speelt vooral bij snelle verbindingen waar de kabel zich als een transmissielijn gedraagt. Dus bij USB2 veel meer dan bij USB1. Een geavanceerde aanpak veronderstelt dat de twee te verbinden apparaten binnen zekere grenzen dezelde impedantie hebben en dat er een USB kabel gekozen wordt met dezelfde impedantie. Dit is standaard praktijk bij professionele hoogfrequent systemen, waar alles 50 Ohm is (bij TV 75 Ohm). Dit soort informatie zie ik niet bij standaard kabeltjes en USB apparaten. Er zijn wel specificaties opgesteld maar de praktijk vertoont afwijkingen. Overigens ging mijn oorspronkelijke vraag alleen maar over het herkennen van USB1 en USB2 kabeltjes. Groet, Adriaan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...