anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Ik heb in mijn computer een SATA schijf zitten maar wil daar nu een IDE schijf bijplaatsen. Ik heb deze schijf aangesloten op een IDE connector en als slave gejumperd. De IDE schijf is gepartitioneerd en er staat software op. De BIOS herkent deze schijf en ook in "mijn computer" wordt de schijf aangegeven maar de indeling en de software wordt niet herkend. Wat heb ik niet goed gedaan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 1 Partitioneren 2 Indelen 3 Formateren 4 Grootte > Besturingssysteem > Ondersteuning ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Wat is je besturingssysteem? Als je je schijf met NTFS geformatteerd hebt, dan moet je gebruik maken van windows 2000 of XP. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 De schijf is een 60 Gb Maxtor die in mijn vorige computer altijd onder WindowsXp Pro heeft gewerkt en nu weer onder WindowsXP Home moet werken. De schijf is Fat32 geformateerd. Deze configuratie zou volgens mij zondermeer moeten werken, ik heb de schijf ook al eens als master geprobeerd echter zonder succes. Ik zal dus iets fout moeten doen of over het hoofd moeten zien maar wat. Zit het soms in de combinatie SATA en IDE. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Dan moet je naar schijfbeheer gaan in XP, met de rechter muisknop op de betreffende schijf klikken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 de schijf op ide kan je gewoon master zetten aangezien s-ata altijd voorrang heeft op ide of heb je achter een cd, dvd zitten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2005 Ik heb de raadgevingen opgevolgd maar zonder succes. In apparaatbeheer wordt de schijf herkend en als correct werkend aangegeven maar toch is hij nergens te zien. Iemand nog een hint??? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2005 Begrijp ik het goed dat je de schijf geformateerd hebt als FAT32? Dit moet voor windows 2000/xp toch echt ntfs zijn. In schijfbeheer formateren als ntfs en dan moet hij het doen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2005 Windows XP en 2000 kunnen gewoon omgaan met NTFS, dus dat is echt geen probleem. Ook niet een afrader ofzo. Formatteer je de boel, dan ben je wel alle data kwijt die er misschien nog op staat. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2005 "Begrijp ik het goed dat je de schijf geformateerd hebt als FAT32? Dit moet voor windows 2000/xp toch echt ntfs zijn." Dat is niet zo. Deze systemen kunnen uitstekend overweg met FAT32. (En dat kan handig zijn bij dual booting situaties waar een van de systemen win 98 is.) Vraagsteller geeft dit al aan: "De schijf is een 60 Gb Maxtor die in mijn vorige computer altijd onder WindowsXp Pro heeft gewerkt en nu weer onder WindowsXP Home moet werken. De schijf is Fat32 geformateerd. " Overigens had ik zelf een eendere situatie. Een nieuw moederbord met nieuwe sata schijf , nieuw win 2000 systeem er op. De oude, FAT32, schijf aan een IDE controller gaf geen enkel probleem. Maar bij nieuwe moederborden is er vaak een raid optie. Die kan wel uitgezet maar in mijn geval was het toch even uitzoeken voordat alles klopte. Kijk eens in de mb handleiding of op de website van de fabrikant van het mb of je daar wat kunt vinden. Merkwaardig is wel dat de schijf zichtbaar is in "mijn computer". Ook in de verkenner? Wat staat er in schijfbeheer? Wel aanwezig maar niet gepartitioneerd en geformatteerd? Je kunt dan natuurlijk de data van je oude schijf naar de nieuwe overhalen en de oude opnieuw partitioneren en formatteren als je voldoende ruimte hebt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2005 [quote:0ff48704c4="peter444"] Iemand nog een hint???[/quote:0ff48704c4] jep. Je voelt je een stuk beter als je [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=145163]niet meer crosspost.[/url] t. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2005 Excuses om dit ff te kapen maar een nieuw topic is niet nodig, simpel vraagje dat ik niet direct terugvond op het net. Als je een sata schijf aanneemt, moet die dan in een RAID configuratie werken of kan je ze ook gewoon aansluiten zoals de ATA schijven (IDE kabel principe)? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 2 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 2 juni 2005 Kan in principe net als IDE maar veel moderne mb's hebben een raid mogelijkheid voor sata ingebouwd. Die zou je dan moeten uitzetten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2005 Ik heb de vraag inderdaad opnieuw in de rubriek software geplaatst omdat ik alle antwoorden die tot dan waren gegeven zonder resultaat had uitgeprobeerd, ik begon daarom te vermoeden dat er een softwarematige oplossing voor nodig was vandaar mijn vraag over de drivers. Excuses als dit niet correct was. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2005 Ik heb met partition manager gekeken of deze wat aan de schijf kan doen maar deze geeft aan dat de schijf "unallocated" is en ook in computerbeheer staat de schijf als "niet toegewezen". Op welke manier kan ik een schijf toewijzen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2005 Heb je de schijf al in het bios aaangezet? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2005 "Ik heb met partition manager gekeken of deze wat aan de schijf kan doen maar deze geeft aan dat de schijf "unallocated" is en ook in computerbeheer staat de schijf als "niet toegewezen". Op welke manier kan ik een schijf toewijzen." Naar ik me meen te herinneren in schijfbeheer cursor in vak rechts van de schijf en dan met rechter muisknop klikken. Pas op! Als je dit doet raak je al je data kwijt. Als dat niet hindert kun je het wel doen. Als de data wel belangrijk zijn moeten ze eerst gered worden. Maar voordat dit speelt eerst maar eens aangeven of dat nodig is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2005 De schijf staat in de BIOS op auto. Als ik in schrijfbeheer in het scherm naast de schijf met de rechtermuisknop klik kan ik kiezen voor "nieuwe partitie maken" zou dat betekenen dat er een nieuwe partitie op de schijf gemaakt wordt waarbij er van wordt uitgegaan dat de schijf nog niet gepartitioneerd is en waarna de schijf dan wel is toegewezen. Ik heb de data die op de schijf staat niet meer nodig want daarvan heb ik een backup. Is er een reden aan te geven waarom deze schijf niet is toegewezen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2005 "Is er een reden aan te geven waarom deze schijf niet is toegewezen." Dat is nu juist het raadsel hier. Maar als je de data al hebt veiliggesteld kun je rustig opnieuw partities aanmaken. Allles lijkt verder in orde, dus rechts klikken etc. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 3 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 3 juni 2005 Ik heb de aanbevelingen van a.tip opgevolgd en met succes, ik heb nu 3 partities (vmware, linux en backup). Iedereen bedankt voor de hulp. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen