Ga naar inhoud

SATA en IDE schijf

Aanbevolen berichten

Ik heb in mijn computer een SATA schijf zitten maar wil daar nu een IDE schijf bijplaatsen. Ik heb deze schijf aangesloten op een IDE connector en als slave gejumperd. De IDE schijf is gepartitioneerd en er staat software op. De BIOS herkent deze schijf en ook in "mijn computer" wordt de schijf aangegeven maar de indeling en de software wordt niet herkend. Wat heb ik niet goed gedaan.
Link naar reactie
De schijf is een 60 Gb Maxtor die in mijn vorige computer altijd onder WindowsXp Pro heeft gewerkt en nu weer onder WindowsXP Home moet werken. De schijf is Fat32 geformateerd. Deze configuratie zou volgens mij zondermeer moeten werken, ik heb de schijf ook al eens als master geprobeerd echter zonder succes. Ik zal dus iets fout moeten doen of over het hoofd moeten zien maar wat. Zit het soms in de combinatie SATA en IDE.
Link naar reactie
"Begrijp ik het goed dat je de schijf geformateerd hebt als FAT32? Dit moet voor windows 2000/xp toch echt ntfs zijn." Dat is niet zo. Deze systemen kunnen uitstekend overweg met FAT32. (En dat kan handig zijn bij dual booting situaties waar een van de systemen win 98 is.) Vraagsteller geeft dit al aan: "De schijf is een 60 Gb Maxtor die in mijn vorige computer altijd onder WindowsXp Pro heeft gewerkt en nu weer onder WindowsXP Home moet werken. De schijf is Fat32 geformateerd. " Overigens had ik zelf een eendere situatie. Een nieuw moederbord met nieuwe sata schijf , nieuw win 2000 systeem er op. De oude, FAT32, schijf aan een IDE controller gaf geen enkel probleem. Maar bij nieuwe moederborden is er vaak een raid optie. Die kan wel uitgezet maar in mijn geval was het toch even uitzoeken voordat alles klopte. Kijk eens in de mb handleiding of op de website van de fabrikant van het mb of je daar wat kunt vinden. Merkwaardig is wel dat de schijf zichtbaar is in "mijn computer". Ook in de verkenner? Wat staat er in schijfbeheer? Wel aanwezig maar niet gepartitioneerd en geformatteerd? Je kunt dan natuurlijk de data van je oude schijf naar de nieuwe overhalen en de oude opnieuw partitioneren en formatteren als je voldoende ruimte hebt.
Link naar reactie
Ik heb de vraag inderdaad opnieuw in de rubriek software geplaatst omdat ik alle antwoorden die tot dan waren gegeven zonder resultaat had uitgeprobeerd, ik begon daarom te vermoeden dat er een softwarematige oplossing voor nodig was vandaar mijn vraag over de drivers. Excuses als dit niet correct was.
Link naar reactie
"Ik heb met partition manager gekeken of deze wat aan de schijf kan doen maar deze geeft aan dat de schijf "unallocated" is en ook in computerbeheer staat de schijf als "niet toegewezen". Op welke manier kan ik een schijf toewijzen." Naar ik me meen te herinneren in schijfbeheer cursor in vak rechts van de schijf en dan met rechter muisknop klikken. Pas op! Als je dit doet raak je al je data kwijt. Als dat niet hindert kun je het wel doen. Als de data wel belangrijk zijn moeten ze eerst gered worden. Maar voordat dit speelt eerst maar eens aangeven of dat nodig is.
Link naar reactie
De schijf staat in de BIOS op auto. Als ik in schrijfbeheer in het scherm naast de schijf met de rechtermuisknop klik kan ik kiezen voor "nieuwe partitie maken" zou dat betekenen dat er een nieuwe partitie op de schijf gemaakt wordt waarbij er van wordt uitgegaan dat de schijf nog niet gepartitioneerd is en waarna de schijf dan wel is toegewezen. Ik heb de data die op de schijf staat niet meer nodig want daarvan heb ik een backup. Is er een reden aan te geven waarom deze schijf niet is toegewezen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...