anoniem Geplaatst: 10 mei 2005 Delen Geplaatst: 10 mei 2005 Hallo, M'n vriendin heeft problemen met de harde schijf van haar PC en kan niet meer in Win XP komen. Het maakt rare piep en tik geluiden, alsof hij vast blijft hangen en de PC geeft aan dat hij de harde schijf niet kan vinden. In de BIOS geeft hij aan: IDE Primary Master [none]. Met de optie Automatisch Detecteren, vindt hij hem ook niet. Nu heb ik de kabels van de HD eens los getrokken en er weer ingezet, in de veronderstelling dat die kabels misschien niet goed vast zitten. En ja hoor, nu geeft de PC aan: IDE Primary Master IC35L040AVVN07-0. Bij het opnieuw opstarten zie ik dat de PC bij de Memory test aangeeft: Primary Master IC35L040AVVN07-0 LRG ATA 100, 41176MB Maar helaas ..... nu krijg ik te lezen dat Windows niet gestart kan worden omdat een bestand beschadigt of niet gevonden kan worden nl.: Windows-hoofdmap>\system32/hal.dll Bij het uitzetten van de PC en even later weer aan zetten, wordt de Primary Master wederom niet gevonden. Is de harde schijf nu kapot of doe ik iets verkeerd? Bedankt alvast voor jullie hulp. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 mei 2005 [quote:dbb9e68028="Steph"]Maar helaas ..... nu krijg ik te lezen dat Windows niet gestart kan worden omdat een bestand beschadigt of niet gevonden kan worden nl.: Windows-hoofdmap>\system32/hal.dll[/quote:dbb9e68028]Kun je Windows wel in veilige modus starten? (Op F8 drukken voordat Windows gaat starten). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 mei 2005 Ik denk idd dat je hdd kapot is. Zet hem anders eens in een andere pc. Kan de hardeschijf dan gevonden worden, kan je er iig nog snel data vanaf halen. Je kan hem dan ook testen met een programma van de site van de fabrikant. (in dit geval Hitachi, heeft IBM overgenomen) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 mei 2005 [quote:0c9a1a59a5="Comp-Freak"]Ik denk idd dat je hdd kapot is. Zet hem anders eens in een andere pc. Kan de hardeschijf dan gevonden worden, kan je er iig nog snel data vanaf halen. Je kan hem dan ook testen met een programma van de site van de fabrikant. (in dit geval Hitachi, heeft IBM overgenomen)[/quote:0c9a1a59a5] Bedankt, ik zal het eens proberen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 mei 2005 STOP lees dit eerst http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=143933&highlight=hal dat lost ws alles op FF de zoekfunctie gebruiken jongens 8) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 mei 2005 [quote:c0b8ce940c="Anjo"]STOP lees dit eerst http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=143933&highlight=hal dat lost ws alles op FF de zoekfunctie gebruiken jongens 8)[/quote:c0b8ce940c]Dit verklaard echter niet waarom de schijf telkens niet herkent wordt. Dat is wel een symptoom van een defecte schijf. Ik vermoed dat daardoor ook dat bestand beschadigd is. Je kan het dan wel repareren, maar ik ben er zelf dan meer voor om eerst bestanden te backuppen en de schijf te testen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 10 mei 2005 Is het een idee om met S.M.A.R.T. je schijf eerst te controleren? Dit moet je inschakelen in het BIOS. Iedere moderne computer heeft smart, en daarmee weet je zeker dat je harde schijf niet meer in orde is. Als je dan een melding vóór het opstarten krijgt in de strekking van : [color=red:eb5c100729] Hard drive failure imminent --> Replace hard drive immediately[/color:eb5c100729] dan weet je wat je te doen staat. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen