anoniem Geplaatst: 8 mei 2005 Delen Geplaatst: 8 mei 2005 Ik heb een nieuw systeem besteld, en heb hier een nog prima werkende harde schijf van 40 GB liggen. Zodra dit systeem binnen is, wil ik meteen deze HD erbij zetten. Ik heb er echter nog helemaal geen ervaring mee. In het verleden heb ik wel eens een harde schijf vervangen, (dat was simpel, kabeltjes eruit, vervangen, kabeltjes er weer in) maar nooit een extra HD toegevoegd. vandaar een paar vragen. Voor de schijfruimte hoef ik het niet te doen, op het nieuwe systeem zit een HD van 160GB, maar ik heb gehoord dat de boel er erg van opknapt wanneer het virtuele geheugen op een afzonderlijke schijf staat, vandaar. Maar hoe pak ik dat aan? [list=1:f84f706792] [*:f84f706792]Ik zie dat ik stations kan installeren als master en als slave, en primary en secondary. Nu lijkt het me verstandig om de harde schijven altijd primary aan te sluiten, maar welke maak ik master, en welke maak ik slave? [*:f84f706792]Verder is 40 GB wat veel voor een virtueel geheugen, dus de schijf zal ook nog voor andere doeleinden gebruikt worden. Dus wat is verstandig of juist onverstandig om erbij te zetten? (bij de swapfile dus) Het OS gaat op de andere schijf, want daar gaat het juist om, dat de swapfile niet op dezelfde schijf staat als het OS toch?. maar kan ik de schijf verder gebruiken voor losse data? Of voor de programma files, (die ik ook altijd op een aparte partitie heb), of misschien een ander OS. Ik wil ook met Linux aan de slag gaan, dus wellicht daarvoor? [*:f84f706792]Zit ik helemaal mis en heeft iemand andere do's en don'ts voor deze tweede HD? [/list:o:f84f706792] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 mei 2005 als je een nieuw systeem koopt . dan zit er meestal . een hdisk in op ide1 master cd rom(dvd) brander ide1 slave . dus zet de tweede hdisk op ide2 als master . Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 mei 2005 ik zou het anders doen. Een DVD/CD-ROM speler werkt met een lagere snelheid (IDE) dan je HD, dus je kunt het beste je DVD op secondary -> master doen en je 40 GB HD op primary-> Slave. Je originele HD gewoon op Primary-> Master laten staan. Dit i.v.m snelheden. Standaard zit het idd als volgt: HD - Primary->Master DVD/CDROM - Primary->Slave. Voor de duidelijkheid: een DVD/CDROM werkt met een 40 aderige IDE Kabel, een HD (IDE, niet SATA) Werkt tegenwoordig altijd met een 80 aderige, ook i.v.m. snelheden. Je ideeën zijn goed. ik heb het zelf ook gedaan, een nieuwe 40 GB gekocht, maar die dan als Primary master geïnstalleerd, opnieuw windows erop, even wat paden aanpassen, en je hebt een perfecte BackUp schijf (je originele HD, niet de 40 GB), ik heb standaard: Mijn Documenten, OE data, Installatie dingen etc op de 2e (80GB) schijf staan. Ook muziek en video staan daarop. Als windows dan crasht, en je moet formatteren, dan ben je geen belangrijke data kwijt. Verder, virtueel geheugen. Het is altijd langzamer als DDR RAM. Je kunt denk ik beter extra RAM-geheugen bijplaatsen, hoe veel MB zit er nu in? Het zal er dan meer van op knappen, nog meer als dat je een aparte swapfile op een andere schijf hebt staan... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 mei 2005 Geheugen zal het probleem niet zijn. Op het nieuwe systeem komt 512 mb pc3200 geheugen, en ik heb hier ook nog eenzelfde reepje 512mb pc3200 liggen dat ik er evenals de HD onmiddelijk bijprik. Dat wordt dus samen 1 gb. Dus erg hard zal dat virtuele geheugen niet nodig zijn. Het uitgangspunt is ook niet zozeer dat ik perse mijn virtuele geheugen snel wil hebben, maar dat ik zowiezo nog een HD van 40 gb heb liggen waar ik iets nuttigs mee wil doen :-) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 mei 2005 Ja, die 40GB schijf als slave op de eerste controller en CD-DVD als master op de tweede. Als de schijf is geplaatst, nagaan of hij in de verkenner te zien is. Omdat je hem al eerder hebt gebruikt is hij dus al geformatteerd. Mocht er nog een systeem op staan dan kun je dat beter verwijderen, anders kan de zaak in de war raken. Eventueel bestanden die je wilt bewaren copieeren. Daarna is het eenvoudigst de oorspronkelijke systeem partitieopnieuw te formatteren. Je kunt die tweede schijf onder meer gebruiken om er een backup van je nieuwe systeem partitie op te zetten. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen