anoniem Geplaatst: 8 mei 2005 Delen Geplaatst: 8 mei 2005 Ik heb een nieuw systeem besteld, en heb hier een nog prima werkende harde schijf van 40 GB liggen. Zodra dit systeem binnen is, wil ik meteen deze HD erbij zetten. Ik heb er echter nog helemaal geen ervaring mee. In het verleden heb ik wel eens een harde schijf vervangen, (dat was simpel, kabeltjes eruit, vervangen, kabeltjes er weer in) maar nooit een extra HD toegevoegd. vandaar een paar vragen. Voor de schijfruimte hoef ik het niet te doen, op het nieuwe systeem zit een HD van 160GB, maar ik heb gehoord dat de boel er erg van opknapt wanneer het virtuele geheugen op een afzonderlijke schijf staat, vandaar. Maar hoe pak ik dat aan? [list=1:f84f706792] [*:f84f706792]Ik zie dat ik stations kan installeren als master en als slave, en primary en secondary. Nu lijkt het me verstandig om de harde schijven altijd primary aan te sluiten, maar welke maak ik master, en welke maak ik slave? [*:f84f706792]Verder is 40 GB wat veel voor een virtueel geheugen, dus de schijf zal ook nog voor andere doeleinden gebruikt worden. Dus wat is verstandig of juist onverstandig om erbij te zetten? (bij de swapfile dus) Het OS gaat op de andere schijf, want daar gaat het juist om, dat de swapfile niet op dezelfde schijf staat als het OS toch?. maar kan ik de schijf verder gebruiken voor losse data? Of voor de programma files, (die ik ook altijd op een aparte partitie heb), of misschien een ander OS. Ik wil ook met Linux aan de slag gaan, dus wellicht daarvoor? [*:f84f706792]Zit ik helemaal mis en heeft iemand andere do's en don'ts voor deze tweede HD? [/list:o:f84f706792] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 8 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 8 mei 2005 als je een nieuw systeem koopt . dan zit er meestal . een hdisk in op ide1 master cd rom(dvd) brander ide1 slave . dus zet de tweede hdisk op ide2 als master . Quote Link naar reactie