Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

hallo, ik heb even een paar vragen: de hoofdvraag luid: ik ben nieuwschierig naar de manieren om mijn pc stiller te maken. ik moet er bij zeggen dat ik zelf wel vrij handig ben, dus gooi de wilde ideeen er maar uit!!! Ik heb een AMD Athlon64 3000+ met standaard koeler+2 casefans. Alleen als de pc aanstaat maakt ie best veel herrie(denk aan een sterke kamerventilator). ik heb een standaard 350 watt voeding met (k weet et) 1 fan( die volgens mij nii zo veel herrie schopt) verder heb ik aan warme app. een ati radeon 9800 SE(die ik nu niet hoor) Mijn idle temperaturen zijn: case (MB) : 32 C CPU 42 C Ik heb niets overgeclocked en ben dat ook niet van plan :) ik heb gehoord dat ik de casefans (2) op 5 volt zou laten kunnen lopen?? het zijn wel goedkope fans. en scheelt een andere cpu- koeler veel?? zo ja, dan wil ik hier max. 40 euro uitgeven. ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen!!! alvast bedankt :) 8) groeten martijn
Link naar reactie
Controleer iig waar de meeste herrie vandaan komt. Videokaarten maken vaak veel lawaai. Test dit door de fan even stil te houden als de pc aan staat. (even op het midden van de fan drukken, voorzichtig!) Er zijn verschillende oplossingen. Koeling is meestal actief met een ventilator er op. Er zijn veel producten in omloop die ook passief (zonder fan) hun werk kunnen doen. Die zijn natuurlijk stiller maar koelen vaak iets minder goed waardoor ze op echt warme hardware niet te gebruiken zijn. Ook is een goede airflow in je kast dan wel belangrijk. Andere optie is dan dus of stille fans gebruiken, of bijv waterkoeling. Waterkoeling is wel duur en heeft ook risico's. Voor bijv videokaarten zijn er van Zalman de VF700 serie koelers. Deze zijn stil en koelen goed. Ook voor de processor heeft Zalman enkele koelers. In jou geval lijkt me dan een CNPS7000 een goede keuze. Casefans is een ander verhaal. Airflow heb je nodig, dus verwijderen kan niet. Oplossing is dan om fans te kopen die al stil zijn, maar meestal ook een stuk duurder, of om een fancontroller te kopen, of zelf iets in elkaar te knutselen. Door er minder stroom op te zetten draaien ze langzamer en maken ze ook minder lawaai. De airflow is dan vaak nog wel goed genoeg. Maar eerst is het belangrijk te weten wat het lawaai maakt. [Edit] Laten we maar in dat andere topic verder gaan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...