anoniem Geplaatst: 6 april 2005 Delen Geplaatst: 6 april 2005 Mijn systeem is erg traag geworden. ik heb inmiddels vastgesteld dat de HD in PIO-modus staat. normaal staat deze in de DMA-modus. ik heb geprobreerd om de instellingen te wijzigen via apparaatbeheer maar dat lukt dus niet. ik heb aangevinkt dat de HD in de dma-modus moet indien beschikbaar maar hij blijft in de PIO-modus. dat vak is grijs gekleurd en niet te veranderen. ik heb wel eens gehoord dat dit met een registeraanpassing verholpen kan worden. ik ben echter niet zo gevorderd dat ik graag met het register aan de slag ga. wie kan mij de gouden tip geven? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2005 ik heb dit artikel gevonden. maar dit gaat over een cdrom drive. ik weet niet goed welke waarden ik moet aanpassen voor mijn HD http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2005 Als het in apparaatbeheer niet te wijzigen is komt dat vaak door een driverprobleem, Windows valt dan terug op de BIOS-driver en dat is meestal geen DMA. Dus misschien de MoBo(chipset)-drivers opnieuw installeren? Geen idee wat voor systeem je hebt maar kijk zo mogelijk dan eerst of er bij de fabrikant nog "verse" drivers te vinden zijn. Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2005 meer info . mobo chipset Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2005 Van Paradigit krijg ik het advies om de priamire IDE handmatig te verwijderen in het apparaatbeheer. bij het opnieuw opstarten zou dan HD dan opnieuw gedecteert worden en in principe weer als UDMA drive ingesteld moeten worden. Op de site van Maxtor lees ik overigens hetzelfde http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1326&p_created=1041975245&p_sid=XHDgskCh&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTMmcF9wcm9kcz0wJnBfY2F0cz0wJnBfcHY9JnBfY3Y9JnBfc2VhcmNoX3R5cGU9YW5zd2Vycy5zZWFyY2hfbmwmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1waW8gbW9kZQ**&p_li=&p_topview=1 mijn vraag blijft echter: hoe komt het dat hij naar de PIO-modus afgezakt is? heeft dat alleen met drivers te maken? ik zal overigens nog eens onderzoeken of er nieuwe drivers voor handen zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2005 [b:9aacb00115]vincentvega1962 schreef:[/b:9aacb00115] [quote:9aacb00115]mijn vraag blijft echter: hoe komt het dat hij naar de PIO-modus afgezakt is? heeft dat alleen met drivers te maken?[/quote:9aacb00115] Nou dat hoeft niet per sé er zijn nog wel meer mogelijke oorzaken, maar het is wel vaak de boosdoener. En aangezien je toch ergens moet beginnen is een nieuwe driver-installatie in ieder geval de moeite van het proberen waard. Help dat niet, dan zie je weer verder. Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2005 mijn vraag blijft echter: hoe komt het dat hij naar de PIO-modus afgezakt is? en mijn vraag is wat voor mobo wat voor cpu wat voor os. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2005 het is opgelost. op de manier zoals hierboven beschreven. nu nog nieuwe drivers vinden Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2005 [quote:2f055955ad]en mijn vraag is wat voor mobo wat voor cpu wat voor os[/quote:2f055955ad] wat voor mobo? geen idee, waar kan ik dat vinden? Os = XP Home sp2 en de HD is een maxtor 6L040J2 (40 gig) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2005 Als het nu opgelost is en de boel draait weer met UDMA-2 dan oef je ook niets aan de drivers te doen lijkt mij. Wat goed werkt moet je vooral zo laten. Jim Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen