Ga naar inhoud

Hoe krijg ik mijn HD uit de PIO-modus naar DMA?

Aanbevolen berichten

Mijn systeem is erg traag geworden. ik heb inmiddels vastgesteld dat de HD in PIO-modus staat. normaal staat deze in de DMA-modus. ik heb geprobreerd om de instellingen te wijzigen via apparaatbeheer maar dat lukt dus niet. ik heb aangevinkt dat de HD in de dma-modus moet indien beschikbaar maar hij blijft in de PIO-modus. dat vak is grijs gekleurd en niet te veranderen. ik heb wel eens gehoord dat dit met een registeraanpassing verholpen kan worden. ik ben echter niet zo gevorderd dat ik graag met het register aan de slag ga. wie kan mij de gouden tip geven?
Link naar reactie
Als het in apparaatbeheer niet te wijzigen is komt dat vaak door een driverprobleem, Windows valt dan terug op de BIOS-driver en dat is meestal geen DMA. Dus misschien de MoBo(chipset)-drivers opnieuw installeren? Geen idee wat voor systeem je hebt maar kijk zo mogelijk dan eerst of er bij de fabrikant nog "verse" drivers te vinden zijn. Jim
Link naar reactie
Van Paradigit krijg ik het advies om de priamire IDE handmatig te verwijderen in het apparaatbeheer. bij het opnieuw opstarten zou dan HD dan opnieuw gedecteert worden en in principe weer als UDMA drive ingesteld moeten worden. Op de site van Maxtor lees ik overigens hetzelfde http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1326&p_created=1041975245&p_sid=XHDgskCh&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MTMmcF9wcm9kcz0wJnBfY2F0cz0wJnBfcHY9JnBfY3Y9JnBfc2VhcmNoX3R5cGU9YW5zd2Vycy5zZWFyY2hfbmwmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1waW8gbW9kZQ**&p_li=&p_topview=1 mijn vraag blijft echter: hoe komt het dat hij naar de PIO-modus afgezakt is? heeft dat alleen met drivers te maken? ik zal overigens nog eens onderzoeken of er nieuwe drivers voor handen zijn.
Link naar reactie
[b:9aacb00115]vincentvega1962 schreef:[/b:9aacb00115] [quote:9aacb00115]mijn vraag blijft echter: hoe komt het dat hij naar de PIO-modus afgezakt is? heeft dat alleen met drivers te maken?[/quote:9aacb00115] Nou dat hoeft niet per sé er zijn nog wel meer mogelijke oorzaken, maar het is wel vaak de boosdoener. En aangezien je toch ergens moet beginnen is een nieuwe driver-installatie in ieder geval de moeite van het proberen waard. Help dat niet, dan zie je weer verder. Jim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...