anoniem Geplaatst: 5 april 2005 Delen Geplaatst: 5 april 2005 Ik heb Windows nu geïnstalleerd op een nieuwe SATA schijf en mijn oude PATA zit er nog in. Nu wil ik ik wat bestanden van mijn oude schijf op de nieuwe zetten. Als ik een bestand probeer te kopiëren van 700 MB [i:61f58ce09e]dan duurt het wel 8 minuten. [/i:61f58ce09e]Dan is natuurlijk [b:61f58ce09e]veel [/b:61f58ce09e]te langzaam. Hoe kan dit en hoe los ik het op? Het is een P4 Intel 865P chipset (Dell 4600) Ik heb de laatste inf drivers van intel geïnstalleerd. Ik heb ook geprobeerd om via een 200 GB USB schijf bestanden te kopiëren naar de SATA en dat gaat wel snel [b:61f58ce09e]zowel naar de SATA als naar de oudere PATA[/b:61f58ce09e] Beide schijven zijn Seagate 160 GB. De oude is aangesloten via de primary master. Verder zit er niks van IDE op alleen een DVD combo op de secondary master. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2005 Hoe heb je die oude PATA aangesloten? Bij mijn weten kun je niet SATA en PATA tegelijk draaien. Wat ik me dan voorstel dat je hebt gedaan is dat je de PATA schijf via een "verloop-bordje" over een PCI-slot hebt aangesloten. Dan is 700 MB in 8 minuten over een pci-verbinding misschien helemaal zo langzaam nog niet... of zit ik hier helemaal verkeerd en kan ik wellciht beter mijn mond houden... :-? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2005 Nee, ik denk het niet. Er zit gewoon SATA en IDE PATA op het moederbord. En al zou het PCI zijn dan is dat volgens mij nog makkelijk snel genoeg voor een paar harde schijven. Maar bedankt voor het antwoord. Dus wat kan dan het probleem zijn? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2005 'k heb intussen m'n BIOS ook even ge-upgrade. werkt nog steeds langzaam. alle mogelijke oorzaken elimineren :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2005 Misschien is de oplossing heel simpel, het bestand van 700 MB kan corrupt zijn. Dan ligt het niet aan de configuratie, maar aan dat specifieke bestand, of dat bestand staat toevallig over een paar bad-sectors heen. Heb je chkdsk en dat soort diag-tools al eens geprobeerd? en iets anders... maar daarover dan ook graag reacties van mensen die er meer van weten dan ik... :oops: in de handleiding "owner manual" [url]http://docs.euro.dell.com/docs/systems/dim4600/en/4600i/OM/G72790LRs.pdf[/url] van die dimension 4600 staat op pagina 81 dat de primary en secondary channels te bereiken zijn via: 40 pins connector on PCI local bus Betekent dat niet dat ik in mijn eerdere post gelijk had en dat een PATA connectie op een mobo met een SATA connectie via de PCI loopt... of lopen alle 40 pins IDE-connectoren via een PCI local bus, maar wordt dat niet altijd gezegd... In handleidingen van PATA mobo zie je namelijk meestal iets als IDE: 2x Ultra Dma 133/100/66 of zoiets en niks over PCI local bus. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 5 april 2005 Inderdaad, PCI-bus betekent niet automatisch PCI sloten. Of die IDE-poorten nou via een PCI-kaartje of direct op het moederbord zitten maakt niet uit: het gaat allemaal door de PCI-bus. (toch? :-? ) Maar goed dat is het probleem dus ook niet. En ook is de schijf zelf fysiek in orde. Alle bestanden geven hetzelfde probleem. Ik ben nu aan het defragmenteren geslagen, misschien helpt dat. 't Gaat wel superlangzaam. Ik laat hem nu maar even aan staan. Misschien is hij dan morgenochtend klaar. :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2005 Goed, hij is klaar. Het hele balkje blauw (standaard defragmentatieprogramma van Windows). Werkt nog steeds niet snel. Probeer ik het een tweede keer [b:2274830b60]en hij doet het![/b:2274830b60] 15 MB/s, is ook niet echt snel, maar nog altijd 15× zo snel als eerst. Probeer ik het een derde keer: weer langzaam... Allemaal met hetzelfde bestand. Nu gaat hij trouwens weer snel. Ik blijf maar gewoon bestanden kopiëren tot alles over is en daarna gebruik ik gewoon die oude schijf niet meer. Ik zou wel nog willen weten wat dit vage probleem veroorzaakt... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 6 april 2005 wat zeg je?? hele balkje blauw?? dan is je HDD helemaal vol :lol: :-? tog??? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 7 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2005 Blauwe balk je vol is toch 100% klaar, of niet? En ff over het PCI bus verhaal: Volgens mij bedoelen ze dat ze bijde over de zelfde chip met de CPU communiceren; namelijk de zuidbrug. En S-ATA en IDE zijn niet de enigge op deze chip. USB, Firewire en paralelle poorten zitten allemaal op de zuidbrug. Maar als alles op de PCI zat dan was de max. bandbreedte snel op. En S-ATA en P-ATA kun je gewoon naast elkaar gebruiken. NB: er heeft ooit eens een artikel in de C!T gestaan over hoe alles met elkaar in verbinding staat op een moederbord. Een oplossing voor je probleem zou ik niet weten. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen