anoniem Geplaatst: 29 april 2005 Delen Geplaatst: 29 april 2005 Ik overweeg de aanschaf van een trackball i.p.v. mijn optische muisje. Ken even niemand die zo'n ding heeft staan om te proberen. Heb 2 vragen: 1. Als je eenmaal hebt leren werken met zo'n beestje, is het gebruiksgemak dan beter dan het heen en weergeschuif met een muis? 2. Is het werken met een trackball beter voor de pols? Ik heb zo nu en dan toch een behoorlijk gespannen gevoel in de onderarm. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 april 2005 [quote:3256bfc0e0="KeesA"]Ik overweeg de aanschaf van een trackball i.p.v. mijn optische muisje. Ken even niemand die zo'n ding heeft staan om te proberen. Heb 2 vragen: 1. Als je eenmaal hebt leren werken met zo'n beestje, is het gebruiksgemak dan beter dan het heen en weergeschuif met een muis? 2. Is het werken met een trackball beter voor de pols? Ik heb zo nu en dan toch een behoorlijk gespannen gevoel in de onderarm.[/quote:3256bfc0e0] Een aantal gebruikers bij ons hebben het, ikzelf vind het niks. Het gebruikersgemak is niet beter, het enige dat wijzigt is dat je met je duim de bal rolt ipv met je hele onderarm de muis bestuurd. Hierdoor beweeg je alleen nog maar met de duim en zal een "gespannen gevoel" alleen maar toenemen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 april 2005 [quote:f3a65e69b4="Venzent"]Het gebruikersgemak is niet beter, het enige dat wijzigt is dat je met je duim de bal rolt ipv met je hele onderarm de muis bestuurd. Hierdoor beweeg je alleen nog maar met de duim en zal een "gespannen gevoel" alleen maar toenemen.[/quote:f3a65e69b4]Mmm, ik werk zelf niet met een trackball, maar ik kan me zo voorstellen dat je alleen je duim beter geschikt is voor veelvuldig fijne-motoriek werk dan je gehele onderarm. Van de andere kant; ondanks dat is het idd waarschijnlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 april 2005 Wij hebben hier diverse soorten trackballs. Met de duim draaien of met je vingers. Je hoeft het niet te doen tegen RSI. Mensen die zo'n ding kopen tegen de RSI verplaatsen op den duur het probleem van de arm naar de vingers/duim. Het werkt na even wennen wel goed en prettig. Ik gebruik zelf een Logitech Marble mouse. Hierop zitten ook toetsen voor page up en Page down. Op den duur kun je het zelfs goed gebruiken voor games. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 april 2005 Ik gebruikte een trackball op m'n stage, maar ik kon er maar moeilijk aan wennen. Zo'n ding moet je liggen, denk ik. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 april 2005 Mmm.. Ik had positievere reakties verwacht. Mensen die ineens van klachten afwaren, sneller konden werken etc. Bedankt voor de reakties tot zover! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 april 2005 ik had last van rsi maar ging door trackball weg het is ff wennen met zo'n muis maar ik er nu mee lezen en schrijven bij wijze van! vooral bij grafische betsanden corel adobe autocad is ie handig omdat de muis blijft liggen kan je met een vinger de cursor bewegen en tot 1/4 mm bewerken met gewone muis kan je 'm stoten of draadje kan trekken! ik heb ook optische muis en dat werkt ook goed en gewoon logitech drivers hoop dat je zo wat info hebt suc6 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 april 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 april 2005 Hier ook nog een positieve reactie, maar het blijft een kwestie van persoonlijke ondervinding en smaak. Zelf heb ik ook een trackball (Logitech Marble Mouse). Hij bevalt me uitstekend. Persoonlijk vind ik dat ik er vooral in de kleine bewegingen wat precieser mee kan werken. Mijn vrouw en kinderen delen deze mening met me. Vooral met grafische toepassingen (foto's bewerken e.d.). Wat betreft een stijve pols of hand, maakt het niet veel uit. Jan de Boer Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen